TheClown Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei, jeg trenger litt hjelp igjen. Kunne sikkert lagd en eller annen klønete metode for å komme rundt dette problemet, men jeg er ganske sikker på at det må finnes en enklere metode bygget inn i PHP/MySQL. Jeg har en mengde timestamps i databasen min. Hvordan kan jeg hente ut de som skjedde i dag, denne uken, denne månden eller dette året? Er dette mulig med MySQL? Eller må jeg bruke PHP? Begge deler går greit, men time og date funksjoner i PHP er jeg ganske grønn på. Så fint hvis dere kunne komme med noen eksempler. Min ide er å lage en timestamp for start av f.eks året man er i, og siste dagen av året, og skjekke om timestampen er imellom der. Med Mkdate, eller noe. Men det finnes vel noe enklere? - Thomas Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 WHERE YEAR(dato) = YEAR(NOW()) OR MONTH(dato) = MONTH(NOW()) OR WEEK(dato) = WEEK(NOW()) OR DAY(dato) = DAY(NOW()) Utestet. Mulig du skal ha CURDATE() istedetfor NOW(). Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Det er så enkelt, ja Kjempefint. Dette funker altså med timestamp og ikke DATE i databasen? Skal teste selv, dumt å spørre om sånt først. Krysser finga. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Hm, så ikke ut som om det funka. Får ikke opp noe resultat. Ikke på YEAR en gang... Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 YEAR(FROM_UNIXTIME(history_tid)) = YEAR(CURDATE()) funka Så. problem solved. Takk skal du ha Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) np Endret 30. desember 2009 av MikkelRev Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå