Øsse Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Hei, Har nettopp kjøpt denne laptopen. Jeg har prøvd å installere 9.10 uten hell. Både fra USB og CD vil ikke maskinen starte det grafiske grensesnittet som skal komme etter den helt hvite ubuntulogoen. Det samme skjer både når jeg velger "test Ubuntu first" eller "Install Ubuntu". Jeg har også prøvd Alternate Install. Da klarer den å installere systemet - med beskjed om at den ikke finner nettverkskortet underveis - men den fryser under boot. Når jeg booter i recovery mode får jeg opp følgende beskjed: [tid] BUG: soft lockup - CPU#5 stuck for 61s! [NetworkManager: 1012] om og om igjen. Hva kan være galt? Endret 30. desember 2009 av Øsse Lenke til kommentar
atlef Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 BootOptions fra Ubuntu sin dokumentasjon kan kanskje hjelpe. Eventuelt kan du sjekke om du kan skru av nettverkskortet i bios. atlef. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Takk for svar. I BIOS er det ingen muligheter for å aktivere eller deaktivere kortet. Ubuntu 9.04 lot seg installere helt fint. Den fant ikke det trådløse kortet som var forventet. Men her tuller også det vanlige nettverkskortet seg. Når jeg setter i en kabel så kobler den til, så kobler den fra igjen uten grunn. Har prøvd med indentiske instillinger på to PCer, begge med 9.04, hvor det funker som forventet på den andre. En Windows XP-setup ender i BSOD i løpet av den blå, DOS-aktige sekvensen. Det tyder på hardware-feil Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Updatere BIOS? Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Litt analyse tydet på at BSODene til WinXP var pga. SSD-disken. Windows 7 lot seg installere helt fint men heller ikke det fant hverken LAN eller WLAN. Det løste seg ved å installere de medfølgende driverne. Det tyder på at PCen er frisk, men det var voldsomt som Ubuntu 9.10 skulle skape seg pga nettverkskortet. Skal undersøke boot options for å se om jeg kan få Ubuntu til å helt unngå å detecte nettverkskortet. Noen andre tips her? Det er 9.10 jeg helst vil bruke på denne maskinen. Jeg finner ingen BIOS-oppdateringer til PCen min. Muligens fordi ingen finnes, men jeg fant på nettet en type som sa at Clevo (som er den egentlige produsenten, Multicom har bare satt den sammen) ikke lenger har BIOS-oppdateringer på siden sin Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Etter mer testing virker det som PCen min ikke klarer å boote noen 64-bit Linuxer. Også 9.10 virker helt fint hvis jeg bruker 32-bit. Windows 7 fungerer fint i 64-bit. Det virker som det er det trådløse nettverkskortet sin feil. Det er et Realtek RTL8191SE (funnet i device manager i Windows 7, lspci rapporterer Realtek Semiconductor Co., Ltd. Device 8172 (rev 10)). Jeg har problemer med å bruke de offisielle driverne til dette kortet. Jeg klarer ikke å koble til noen av nettverkene. Bruker jeg Win2k-driveren i ndiswrapper fungerer det greit nok. Men når jeg skal logge inn på nettverket hjemme klarer jeg ikke å bruke det vanlige passordet. Jeg må gå inn på Edit Connection i NetworkManager på en annen maskin og kopiere den fulle krypteringsnøkkelen derfra for å så bruke den som passord. Endret 1. januar 2010 av Øsse Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Kan dette hjelpe deg? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1367871 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå