aklla Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg har funnet ut at ny blits hadde vært en fin sak til mitt Nikon D40. men, jeg har relativt lite peiling på blitser, så hva anbefaller folket? det blir til universalt bruk foreløpig. usikker på pris, men helst billigst mulig, men fortsatt bra. Endret 30. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg bruker Nikon SB-400 til mitt D40, fungerer greit for en amatør som meg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 funker sikkert bra den, men jeg vil ha med bevegelig blits, altså så jeg kan vippe opp blitsen og reflektere den fra taket... Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) SB-400 kan det Kan vippes helt opp til 90 grader Endret 30. desember 2009 av khaffner Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 da blir det sikkert en slik så ikke ut som om man kunne vippe den opp når jeg sjekket ut på prisguiden. syntes den så litt spinkel ut, men det er sikkert bare meg. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 så ikke ut som om man kunne vippe den opp når jeg sjekket ut på prisguiden. - Den kan vippes, men ikke vris "horisontalt". Det siste kan være OK om du skal ta bilder på høykant, eller når du heller vil sprette blitsen via vegg og ikke tak. SB-600 og 900 kan dette, samt en del tredjepartsblitser som Sigma, men det blir også ganske mye større og mindre hendige blitser. SB-400 står nok ganske bra til en D40. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 at det er lite hendig kan jeg leve med, om Sigma har bedre blitser enn Nikon så tar jeg heller Sigma... Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg anbefaler SB-600. Vi har både denne og SB-400 her i huset, og SB-600 er overlegen på alle måter uten å bli alt for stor og tung. -Lazy Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 SB-400 er en fantastisk god blits i forhold til prisen, og størrelsen gjør at den får lov å være med selv når man ikke har konkrete planer om å bruke blits. Anbefaler den på det varmeste. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 SB-400 er en fantastisk god blits i forhold til prisen, og størrelsen gjør at den får lov å være med selv når man ikke har konkrete planer om å bruke blits. Anbefaler den på det varmeste. har greit med plass til en stor blits i kamera-veksa, som alltid er med når speilrefleksen er med. lazyman: hva har SB-600 som ikke SB-400 har, hva er fordelene? prisen er jo det dobbelte... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 lazyman: hva har SB-600 som ikke SB-400 har, hva er fordelene?prisen er jo det dobbelte... SB-600 kan styres trådløst (ikke av D40 dog), den er langt kraftigere, lades fortere, kan rotere blitshodet og kommer høyere opp på kameraet. Det betyr ikke at SB-400 er dårlig, for det er den ikke, men SB-400 vil møte begrensninger mye fortere. Som kaian sier er det en fin sak å putte i lommen for å ha skikkelig blits tilgjengelig når man ikke i utgangspunktet trenger den, men vet man at man vil bruke blits er SB-600 bedre. Så begge er egentlig ønskelig å ha, men du kan godt prøve SB-400 først... Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) lazyman: hva har SB-600 som ikke SB-400 har, hva er fordelene?prisen er jo det dobbelte... Uten at det nødvendigvis er komplett liste: Kan også vris til begge sider og bakover, kraftigere, har zoom-funksjon (tilpasser belyst område til (zoom)objektivets brennvidde slik at du får et mindre lysfelt som rekker lengre når du bruker tele og videre lysfelt når du bruker vidvinkel. Kan brukes trådløst med de kameramodellene som støtter det (eller med ekstra kommandomodul for de modellene som ikke har funksjonen innebygget), om du senere oppgraderer kamera kan du være mye mer kreativ med lyssettingen. F. eks. bruke flere blitser med (om ønskelig) ulik styrke. Funker også på eldre (film)kamera. -Lazy Edit: Så i farta ikke at k-ryeng hadde svart, så det ble litt overlapp. Endret 30. desember 2009 av lazyman Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 at det er lite hendig kan jeg leve med, om Sigma har bedre blitser enn Nikon så tar jeg heller Sigma... - Nei, de er neppe bedre, men man får litt mer "blitskraft" for pengene. Nikonene er vel så bra, om vi snakker SB-600 og oppover. De kan som nevnt av andre styres bra trådløst av andre Nikon-kameraer, noe som kan være verdt å tenke på om du skulle oppgradere en dag. SB-600 er definitivt en bedre blits, men langt dyrere og større enn SB-400, så for "bang for the buck" og hendighet, er SB-400 supert. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) jeg har så planer om å oppgradere, D40 var ikke helt det jeg trodde at det var. men, for tiden så tar jeg ikke så alt for mye bildere, og med de bildene jeg tar funker D40 greit nok til, så jeg har ikke "invistert" mer penger i nytt hus... nå må jeg bare fundere over hvor mye penger jeg vil legge igjen i en blits regner med at det blir en SB-600 Endret 30. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
boos Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg har en SB 400. Den er flott, men kan bli litt for svak i store rom. Hvis plass ikke er et problem, hadde jeg gått for SB 600. boos Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg har en SB 400. Den er flott, men kan bli litt for svak i store rom. Hvis plass ikke er et problem, hadde jeg gått for SB 600. boos Omtale av Ken Rockwell I følge Ken Rockwell så holder det bra med en SB-400, og er sikkert flott sammen med D40, som jeg kjenner godt til. Har testet SB-600 og kunne tenkt meg den selv, siden kan styres trådløst av mine kameraer. Den var utrolig bra, men litt dyr nå.. Men lurer nå på om jeg skal ta en SB-400 selv, siden jeg nå har en D300s som egentlig klarer seg bra uten blitz, men er kjekt å ha i enkelte situasjoner. Ekstern blitz er utrolig nyttig! Du finner et par pent brukte på Foto.no til rundt 700. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg har en SB 400. Den er flott, men kan bli litt for svak i store rom. Hvis plass ikke er et problem, hadde jeg gått for SB 600. boos Omtale av Ken Rockwell I følge Ken Rockwell så holder det bra med en SB-400, og er sikkert flott sammen med D40, som jeg kjenner godt til. Har testet SB-600 og kunne tenkt meg den selv, siden kan styres trådløst av mine kameraer. Den var utrolig bra, men litt dyr nå.. Men lurer nå på om jeg skal ta en SB-400 selv, siden jeg nå har en D300s som egentlig klarer seg bra uten blitz, men er kjekt å ha i enkelte situasjoner. Ekstern blitz er utrolig nyttig! Du finner et par pent brukte på Foto.no til rundt 700. Ken Rockwell har omtrent like stor kredibilitet her på forumet som en rumensk omreisende smykkeselger. -Lazy Edit trykkfeil Endret 30. desember 2009 av lazyman Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) I følge Ken Rockwell så holder det bra med en SB-400, og er sikkert flott sammen med D40, som jeg kjenner godt til.Har testet SB-600 og kunne tenkt meg den selv, siden kan styres trådløst av mine kameraer. Den var utrolig bra, men litt dyr nå.. Men lurer nå på om jeg skal ta en SB-400 selv, siden jeg nå har en D300s som egentlig klarer seg bra uten blitz, men er kjekt å ha i enkelte situasjoner. Ekstern blitz er utrolig nyttig! Du finner et par pent brukte på Foto.no til rundt 700. det er ingen på Foto.no som er til salgs, men det er folk som vil kjøpe der. men, hvilken butikk anbefaller folket til foto-saker? edit: er det noen andre praktiske små-ting man bør kjøpe i samme slengen, "must-have" for speilrefleks? Endret 2. januar 2010 av aklla Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 her er en slik en til salgs på foto.no .. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...0&id=120475 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 trodde det var SB-600 han mente han fant, det er vel det jeg er ute etter har jeg funnet ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå