Gå til innhold

Panasonic åpner ny gigantfabrikk


Anbefalte innlegg

plasma er ikke øko-vennlig :p
Jeg regner med at du sikter til effektforbruk? Isåfall så stemmer det. Over 300W er ikke uvanlig for plasma av en viss størrelse.

 

Med Panasonics nyeste serie ble vel dette tallet halvert såvidt jeg husker. Så argumentet om at den ikke er økovennlig er dødt.

 

Og selvfølgelig satser Panasonic videre på plasma. Plasma har de beste TVene og Panasonic er den beste plasma-produsenten.

 

Dødt og dødt, om man bryr seg om effekt, så er plasma fortsatt langt over, min 52 LCD bruker ikke 100 watt engang. Ellers er jeg glad de fortsetter med plasmaproduksjonen, gikk personlig for LCD denne gangen, men plasma har definitivt sine fordeler.

 

Ellers er kanskje innbrenning ikke noe problem lenger(?), men image retention er åpenbart fortsatt en ulempe i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en rask kikk på blant annet Panasonics hjemmeside så fant jeg veldig få plasma-TVer med effektforbruk under 350W, men så skal det sies at disse er større enn de fleste LCD-TVer.

 

 

Da lurer jeg på hvilke TVer du ser på. Jeg har nå sjekket 42/46" i G10, V, Z og G15 og alle disse har oppgitt 200/240W på "On Mode Average Power Consumption". Og generasjonen som kommer på nyråret får enda lavere forbruk.

Ja hvis du ser på det laveste tallet så...

 

Laveste tallet? Om jeg forstår uttrykket rett så er dette snitteffekten TVen bruker når den er påslått. Og ett bedre tall enn det finnes ikke.

 

Og bare for å ha lagt til det så er tilsvarende tall for Panasonics 37" LCD 134W.

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Etter en rask kikk på blant annet Panasonics hjemmeside så fant jeg veldig få plasma-TVer med effektforbruk under 350W, men så skal det sies at disse er større enn de fleste LCD-TVer.

 

 

Da lurer jeg på hvilke TVer du ser på. Jeg har nå sjekket 42/46" i G10, V, Z og G15 og alle disse har oppgitt 200/240W på "On Mode Average Power Consumption". Og generasjonen som kommer på nyråret får enda lavere forbruk.

Ja hvis du ser på det laveste tallet så...

 

Laveste tallet? Om jeg forstår uttrykket rett så er dette snitteffekten TVen bruker når den er påslått. Og ett bedre tall enn det finnes ikke.

 

Og bare for å ha lagt til det så er tilsvarende tall for Panasonics 37" LCD 134W.

 

Men nå sammenlikner du plasmaen som bruker minst effekt per tomme mot en ikke spesielt god LCD (på den fronten), du får 52-tommer som drar i størrelsesorden 70-80 watt i praksis som LCD.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Etter en rask kikk på blant annet Panasonics hjemmeside så fant jeg veldig få plasma-TVer med effektforbruk under 350W, men så skal det sies at disse er større enn de fleste LCD-TVer.

 

 

Da lurer jeg på hvilke TVer du ser på. Jeg har nå sjekket 42/46" i G10, V, Z og G15 og alle disse har oppgitt 200/240W på "On Mode Average Power Consumption". Og generasjonen som kommer på nyråret får enda lavere forbruk.

Ja hvis du ser på det laveste tallet så...

 

Er jo riktig å se på average power consumption da! Ser du på peak du eller?

Lenke til kommentar
Men nå sammenlikner du plasmaen som bruker minst effekt per tomme mot en ikke spesielt god LCD (på den fronten), du får 52-tommer som drar i størrelsesorden 70-80 watt i praksis som LCD.

 

AtW

 

Jeg tok en helt vilkårlig LCD fra Panasonic da jeg går ut ifra at de bruker samme måleteknikkene på LCD som på Plasma.

 

Samsung oppgir 130w på sin 8-serie, men det er jo umulig å vite hva slags tall dette er sammenlignet med Panasonic.

Lenke til kommentar
Men nå sammenlikner du plasmaen som bruker minst effekt per tomme mot en ikke spesielt god LCD (på den fronten), du får 52-tommer som drar i størrelsesorden 70-80 watt i praksis som LCD.

 

AtW

 

Jeg tok en helt vilkårlig LCD fra Panasonic da jeg går ut ifra at de bruker samme måleteknikkene på LCD som på Plasma.

 

Samsung oppgir 130w på sin 8-serie, men det er jo umulig å vite hva slags tall dette er sammenlignet med Panasonic.

 

Riktig, som jeg sa, en ikke spesielt god (vilkårlig), mot det beste plasma har å by på (begge deler målt ene og alene med tanke på effekt såklart)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, begge deler er målt med tanke på effekt, men hvilken effekt er det Samsung oppgir? Er det peak? Er det gjennomsnitt? Er det effekt ved ett bestemt bilde? Og som sagt så er ikke 70w nok til å utgjøre ett argument. Effektforbruket var ett argument på den tiden hvor plasma-TVer holdt på å bli forbudt pga forbruket, men den tiden er heldigvis over, og vi får fortsatt nyte den teknologien som gir oss de beste TVene.

Lenke til kommentar
Ja, begge deler er målt med tanke på effekt, men hvilken effekt er det Samsung oppgir? Er det peak? Er det gjennomsnitt? Er det effekt ved ett bestemt bilde? Og som sagt så er ikke 70w nok til å utgjøre ett argument. Effektforbruket var ett argument på den tiden hvor plasma-TVer holdt på å bli forbudt pga forbruket, men den tiden er heldigvis over, og vi får fortsatt nyte den teknologien som gir oss de beste TVene.

 

LCD-tver har jo på baklys hele tiden, så effekten er vel som regel mer eller mindre konstant (vel og merke etter man har kalibrert inn riktig nivå på baklyset), vanligvis virker det som produsentenes effekttall ligger noe over det du oppnår på en normalt kalibrert skjerm. Ellers er jeg enig i at vi det er bra at plasma-tver er i salg, ingen av teknologien er perfekte, så da kan man veie fordelene og ulempene med de forskjellige teknologiene, og få den TVen som passer best til eget bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...