SeaLion Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Vanligvis uttrykkes friksjon med formelen hvor R er friksjonskraften, μ er friksjonstallet og N er normalkraften. Dette kalles også coulombfriksjon. I følge denne coulombfriksjonformelen er det altså kun friksjonskoeffisienten (friksjonstallet) og vekten (normalkraften) som betyr noe, ikke størrelsen på kontaktflaten. Men når man diskuterer veigrep for biler og motorsykler, så snakkes det ofte om størrelsen på kontaktflaten, og at dette har avgjørende betydning for dekkets veigrep. På http://no.wikipedia.org/wiki/Friksjon står bl.a følgende: Når det gjelder klebrige overflater kan man ikke bruke formelen for Coulomb-friksjon. Her kan arealet på kontaktflata spille en rolle og normalkrafta kan spille en mindre rolle. Så da er mitt spørsmål, er luftfyllte gummidekk mot asfalt et eksempel på coulumbfriksjon, der størrelsen på kontaktflata egentlig ikke spiller noen rolle? Eller er dette egentlig et eksempel på "klebrig" friksjon, der normalkrafta (kjøretøyets vekt) egentlig spiller liten rolle? Jeg har rotet meg inn i en diskusjon om dette på et annet forum og min påstand der er at størrelsen på kontaktflaten er viktigere enn normalkraften. Men har jeg rett eller feil? Er dekk "klebrige" eller ikke? Betyr størrelsen på kontaktflaten noe egentlig? Lenke til kommentar
Pe2 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Dette er noe jeg og har lurt en del på. Håper noen har et godt svar på denne. Mine tanker om dette: Når kjører med slics burde man ikke ha noe annet en coulombfriksjon. Hvis man antar at et dekk er klebrig mot rullebanen så vil jo det føre til et stort friksjonstap i fartsretningen. Kan ikke se at det skal være veldig hensiktsmessig. Man ønsker vel brede dekk for å hindre dekkene fra å "vrenge" seg i svinger og miste alle sine normale egenskaper. Edit: Ser ikke ut som om jeg hadde helt rett: Understanding Parameters Influencing Tire Modeling The coefficient of friction is defined as a unitless ratio offriction force to normal force. It is generally considered true that the resulting friction force is not proportional to the surface area of contact. However, this is far from the truth when a rubber tire is considered. This dissimilar behavior is due to the viscoelastic nature of rubber. Thus, as force is applied, deformation occurs both elastically and plastically in a non-linear fashion due to the mechanical behavior of polymer chains (Ref 6). Viscoelasticity also explains why the coefficient of friction of a tire is load dependent. Virker som det er mer som påvirker friksjonen enn bare normalkraften på dekket. Endret 30. desember 2009 av Pe2 Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 En tysk gjesteforeleser (fysikk) sa en gang at formel-1 ofte opererte med friksjonskoeffesienter på over 2. Han nevnte ikke noen annen type friksjon, så jeg antar at dette var coulombfriksjon... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Tire Dry traction is measure of the tire’s ability to deliver traction, or grip, under dry conditions. Dry traction increases in proportion to the tread contact area. Dry traction is also a function of the tackiness of the rubber compound. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg har rotet meg inn i en diskusjon om dette på et annet forum og min påstand der er at størrelsen på kontaktflaten er viktigere enn normalkraften. Men har jeg rett eller feil? Størrelsen på kontaktflaten har noe å si på dekk, om den er viktigere enn normalkraften blir vel en definisjonssak, personlig vil jeg tro man har mer å tjene på å doble normalkraften kontra å doble kontaktflaten, om det er det som menes med at normalkraften er viktigst. Men det er halveis spekulasjon, det som ihvertfall er tilfellet er at begge deler spiller inn. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 På engelsk skilles det mellom friction (som stort sett betyr coulombfriksjon) og traction som bl.a benyttes om (luftfyllte) gummidekk mot underlaget. http://en.wikipedia.org/wiki/Friction http://en.wikipedia.org/wiki/Traction_(engineering) http://www.thefreedictionary.com/traction Dessverre har jeg ikke funnet noen formel for traction (veigrep). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg vil tro at columbfriksjon er viktig for grepet, også når det gjelder F1 slics. Hvis ikke så ville det vel ikke vært så mye vits å ha flere G nedoverfraft fra spoilere på F1. For vanlige personbiler vil jeg tippe at columbfriksjon står for en ennå høyere prosentandel av veigrepet enn på F1-biler. Ser man på personbiler med bakhjulsdrift og litt lett bakpart så er det mange som legger en sandsekk eller to i bagasjerommet på vinterstid for å bedre veigrepet. Det sier meg igjen at columbfriksjon er viktig i praksis. Faren for vannplaning tror jeg er ganske proporsjonal med vekta forutsatt at alle andre forhold er like (fart, dekk etc). Når jeg skifter dekk så kan jeg ikke huske å ha lagt merke til noen som helst klister-effekt når jeg skal dytte dekkene inn i garasjen. Hverken på asfalten utenfor garasjen eller grusen inni garansjen. Snø og is er neppe annerledes. Noen formel eller empiriske grafer kan jeg dessverre ikke bidra med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå