Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Halv ytelse på HD 5850

Anbefalte innlegg

Mitt nye Saphire HD 5850 yter bare halvparten av hva det skal.

To ganger har jeg lykkes til å få det til å gå for fullt og det ga dobbel eller mer ytelse.

Har kjørt en trial av 3DMark Vantage og fikk ca P8500 der graphic score var på ca 7500.

Dette burde ha ligget i området 13-17k med en Q9550 @3,5GHz og 8GB RAM.

har også kjørt furmark og når kortet fungerer som det skal er antallet fps ganske nøyaktig dobbelt. 160fps vs. 80fps.

Det er også lett å se i 3DMark vantage og 06 at ting går merkbart raskere/tregere alt etter som. Ca halv ytelse der også.

Jeg har knotet masse i CCC og forsøkt det meste og det var etter en slik runde jeg fikk kortet til å fungere første gangen. Men ettersom dette var rett etter nyinstallasjon av drivere (to ganger btw) trodde jeg alt var ok og startet OC. Etter å ha nådd en imponerede OC med std spenning (910, 1260) frøys maskinen og ved restart var jeg tilbake til samme gamle dritten.

Hva jeg har gjort: Renset for gamle drivere med DriverCleaner

Installert siste Catalyst 9.12 patch og kjører da

driver package version 8.682.2-091214a-092914E

Direct3D versjon 8.14.10.0716

sjekket og endret 3D instillinger i CCC.

Jeg har et Mist Modular 650W PSU og det kan muligens være litt snaut ved OC men rikelig ved stock hastighet og ingenting tyder på at OC har noe med trøbbelet å gjøre. SpeedFan rapporterer desuten om gode spenninger som ikke dropper vesentlig ved belastning. 12V er f.eks alltid over 12V.

Med MSI afterburner og ved å lytte kan jeg lett konstantere at kortet også blir langt varmere når det fungerer 100% og jeg mener også at jeg kan se at belastningen ligger jevnere på 99%, mens når det fungerer halveis beveger seg opp og ned mellom 97 og 99% belastning når jeg kjører furmark.

Så langt har jeg ikke kunnet finne noen sammenheng med instillinger og ytelse og at det startet med god ytelse etter å ha vært i CCC virker som en tilfeldighet.

Noen tips om hva som kan være årsaken?

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...