lundinjo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Hei Telenor er internettleverandøren vår. Vi har et bedriftsmodem, Thomson Speedtouch 546i. Har også en router fra Topcom som gir oss det trådløse internettet. I kjellerstua står den statsjonare pc'en (windows) med både router og Thomson-modemet. Oppe i hovedstua har vi 3 macbook pro'er. Det rare er at når vi skrur på den ene mac'en så virker ikke internett(safari), MEN hvis vi da skrur på en av de to andre mac'ene, så virker plutselig begge. Hvorfor er det slik? Hadde vært greit å fått det til slik at vi trenger bare å skru på en mac for å få internett. Får beskjed om at mac'en ikke finner ip-adresse. Merkelig at den finner det når vi kobler oss opp på internett med en av de to andre mac'ene. På forhånd tusen takk for svar lundinjo Endret 30. desember 2009 av lundinjo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Vet ikke om den ene maskinen får nett via en av de to andre eller om det ligger påloggingsdata for PPPoE i en av de andre maskinene? Bruker du modemet via trådløsrouterens internettport. Lenke til kommentar
lundinjo Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Vet ikke om den ene maskinen får nett via en av de to andre eller om det ligger påloggingsdata for PPPoE i en av de andre maskinene?Bruker du modemet via trådløsrouterens internettport. Kan relativt lite med internett-tilkoblinger og lignende. Har den stasjonare pc'en som både modemet og trådløsrouteren er koblet til. (disse er koblet sammen) Hva er PPPoE? Det er samme hvilken av de tre mac'ene vi slår på, bare vi slår på en av de... Utrolig merkelig. Endret 30. desember 2009 av lundinjo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du får følge kablene og se at modemkabelen er koblet på rett plass i routeren hvertfall. Den skal stå i kontakten som er merket WAN eller Internet. PPPoE er en protokoll for å koble seg opp mot internett. Lenke til kommentar
lundinjo Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Du får følge kablene og se at modemkabelen er koblet på rett plass i routeren hvertfall.Den skal stå i kontakten som er merket WAN eller Internet. PPPoE er en protokoll for å koble seg opp mot internett. Nydelig, mine kabler stod i "1" og "2". Når jeg flyttet den til WAN så fungerer det Men synes det var litt merkelig at det i hele tatt fungerte AV OG TIL når kablene stod feil...? Tusen takk, nå fungerer det igjen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Grunnen til at det fungerte innimellom er at du hadde to "ip-servere". En i routermodem og en i routeren. Fikk påkoblet maskin IP fra routermodem så fungerte internett, men fikk den IP fra routeren var det "ingen hjemme" siden internettporten ikke var tilkoblet :-) Lenke til kommentar
lundinjo Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Grunnen til at det fungerte innimellom er at du hadde to "ip-servere".En i routermodem og en i routeren. Fikk påkoblet maskin IP fra routermodem så fungerte internett, men fikk den IP fra routeren var det "ingen hjemme" siden internettporten ikke var tilkoblet :-) Nå har internettet begynt å klikket igjen. DVS: At når 1 pc er tilkoblet så er det ikke internett, men når 2 pc'er eller flere er tilkoblet er det nett. Jeg vet at kablene står i slik det ble beskrevet tidligere til meg. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg sette på innstillingene slik at maskinen (jeg har mac) bare tar inn ip fra routeren? På forhånd takk Lenke til kommentar
lundinjo Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Hva er forskjellen på router og routermodem? Får beskjed om at det er "ingen ip-adresse" Lenke til kommentar
lundinjo Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Kan noen svar meg? Eller rettere sagt; er det noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 I denne sammenhengen (ADSL), så er et modem en "boks" som gjør om signalene på ADSL-linja til ethernet. Ethernet er det fysiske laget som man normalt kjører tcp/ip på. En router er en "boks" som kan sende tcp/ip trafikk mellom flere forskjellige nett, for eksempel internett o lokalnettet ditt. En router (i denne sammenhengen) kan også ha flere funksjoner, som for eksempel DHCP-server (en funksjon som deler ut ip-adresser til maskiner på det lokale nettverket). Et "routermodem" er en "boks" med både modem og router i samme boksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå