Gå til innhold

Hva er fordelene med Win7 64bits?

Ronny M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på det samme.

Får ny bærbar i dag (HP 2530p) og er usikker på om jeg skal installer 32 eller 64 bits Windows 7.

Alle snakker om bedre minnehåndtering, hvis man har mye minne.

Men hvordan er håndteringen av de første 3,2 GB minne 32 bits klarer å bruke ?

Er prosseseringen bedre generelt ?

Andre ting som er bedre ?

Fyr løs !!

Lenke til kommentar
Er det i hovedsak gammel hardware som eventuelt kan skape problemer? Hvis man har relativt ny hardware med kompatible drivere til x64 så bør det være problemfritt? Hva med vanlige programvare og applikasjoner, kan alt kjøres under x64?

Gammel hw og gamle programmer er vel det eneste du kan få problemer med :)

Lenke til kommentar
Men hvilke andre fordeler enn minnebehandling, er bedre i 64 bit ?

For den jevne, normale PC bruker så vil man ikke merke så mye til forskjellen 32/64 bit. MEN, fremtiden ligger i 64 bit på grunn av stadig økende minneforbruk i programmene som lages.

Utover dette har MS lagt krav på alle drivereprodusenter for Win7 at disse skal godkjennes av MS selv, noe som ventelig vil forbedre stabiliteten.

Personlig gikk jeg over til 64bit med win7 nå og jeg merker fint lite til forskjellene fra Vista 32 bit jeg kjørte før. Med ett unntak: 8GB minne til videoredigering :) Det er snacks.

Så mitt råd er: kan du velge 64bit så gjør det. Ingen grunn til å ikke gjøre det. Noen få, sære gamle programmer vil kanskje ikke kjøre, men disse er så få at det neppe er noe stort problem å finne alternativer som fungerer.

Lenke til kommentar

Fordeler:

- 64-bit programmer er raskere enn 32-bit programmer, i noen tilfeller temmelig mye også

- 64-bit programmer kan bruke mer enn 4 GB RAM

- 64-bit operativsystem gir mer enn 2-3 GB fysisk RAM til systemet

- 32-bit programmer kan allokere opp til 4 GB RAM dersom large address aware bit er satt i .exe headeren. på 32-bit er dette begrenset til ca 3.4 GB maksimum (avhengig av systemkonfigurasjon)

Ulemper:

- 64-bit programmer bruker noe mer minne på grunn av at pekere øker fra 32 til 64-bit.

- Noe gammel hardware vil ikke få 64-bit drivere

Eneste hardware jeg har problemer med, er tastaturet som det ikke finnes noen 64-bit driver til. Det må byttes allikevel, så er ikke så farlig (en kamerat sølte potetsalat i det) Dessuten trengs det ikke egentlig noen driver for å bruke tastaturet allikevel.

Alt i alt er 64-bit veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...