Ronny M Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg har to minnebrikker, hver på 2GB. Siden windows likevel ikke ser mer enn ca 3GB av 4GB, så lurer jeg på om det bremser ned ytelsen å kjøre med begge brikkene? Hadde det vært bedre å kun hatt den ene brikka på 2GB hvis mitt bruk tilsier at jeg uansett aldri vil få bruk for mer enn 2GB? Eller spiller det ingen rolle om jeg bruker begge selv om windows ikke får utnyttet alt? Er det forresten noen fordeler med å gå over til 64bit bortsett fra at man kan ha mer minne? Endret 30. desember 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 øøøø 4g er bedre en 2gb Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 øøøø 4g er bedre en 2gb Kanskje ikke du skjønte spørsmålet. 4GB er bedre enn 2GB hvis vi kun snakker om størrelse. Men siden 32bits windows ikke klarer å håndtere mer enn ca 3GB av de 4GB som er innstallert, så lurer jeg på om det er ugunstig i forhold til stabilitet og hastighet. Jeg trenger uansett ikke mer enn 2GB til mitt bruk, men hvis denne begrensningen som ligger i x32 systemer ikke byr på noe som helst problemer når man dytter inn 4GB, så kjører jeg selvfølgelig det. Lenke til kommentar
Bollero Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 På dinside.no anbefaler de at man installerer 64 bit system. Det jeg har hørt fra en student innen emnet, er at 64 bit kan gjøre enkelte ting tregere da systemet må fylle ut til 64 bit system selv om programet ikke trenger det. Men samme person anbefalte også 64 bit system. Jeg konkluderer da med at du beholder 4G RAM og oppgraderer systemet ditt til 64bit. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 4GB Ram installert i en pc med 32-bit OS er ikke tregere enn 2GB. Eneste forskjellen er at ikke alle minnekanalene i rammen blir brukt, men hastigeten er den samme. 4GB+64bit > 4GB+32bit > 2GB+32bit Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 @Ronny M, med kun én brikke i får du ikke dual-channel, hvilket teller på ytelse. Bruker du Vista eller Win7 kan du jo sjekke i Windows Opplevelse Index hva slags score du har med 2x2GB og deretter kjøre ny måling med 2GB (Hadde du derimot hatt etpar gode 2x1GB å testet med ville nok evt. forskjell blitt mindre) Er endog de som hevder å ha fått dårligere score ved å oppgradere fra 2GB til 4GB, så kan kanskje være noe i "frykten" for at det blir "trangt om plassen" i minneadresse-området på 32-bit med f.eks. skjermkort m/ 1GB minne etc. som opptar plass Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Nå har jeg bestemt meg for å gå for Win7 64bits, så da er det bare å kjøre på med masse minne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå