Gå til innhold

Oppgradering av multitask/heavytask pc, middels budsjett.

Anbefalte innlegg

Heisann, dette er da min første post her på hardware.no sine forumer, og grunnen til dette er at jeg ble anbefalt det av en venn av meg.

Grunnen til at jeg poster er pga av at jeg har planlagt og oppgradere pcen min.

Budsjettet på dette er da 6000kr

Det jeg tenkte og oppgradere var Skjermkortet, Prossesoren, Kabinettet og lydkortet.

Her er pcen min sånn som den er nå.

650w Corsair Strømforsyning

3gb ram

Windows XP 32 bit / Windows 7

Geforce 9600 GT

Ben Q 24 tommer hd skjerm

Gaming mus og tastatur

5 Harddisker med ca 2TB space

ECS C19-A SLI (NVIDIA nForce4 SLI XE)Socket 775 Hovedkort

http://www.hardwarezone.com.au/reviews/vie...d=6&id=1901

Intel pentium dual core 2,8 ghz prossesor

Interegert lydkort som er ødelagt og Usb Steelseries Soundcard

Ingen Dvd brenner

Dårlig eldgammelt kabinett som ikke har noen vifter

Som dere sikkert ser så er det på høy tide med en oppgradering, det jeg bruker pcen til er blant annet gaming, nedlasting, surfing, 3d modellering og photo/video/lyd redigering og programmering etc.. Så det er veldig viktig og ha en datamaskin som klarer og dra harde oppgaver men allikevel kan multitaske bra..

De prosessorene jeg har sett på er enten socket 775 Q eller E serien... men jeg veit ikke hvilken som er best, quad og dual core er også noe jeg er usikker på hvem jeg skal velge av... så noen ideer der hadde vært gull.. bruker spill og programmer nowadays quad core riktig som det skal? er det bedre med en 3,3 ghz dual core eller en 2,8 quad core?

For eksempel... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365998 er den der bra nok? eller ville den ikke holde mål for mine oppgaver?

Og skjermkort så har jeg sett en del på XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Er denne bra nok til og dra de fleste spill i disse dager? eller er det bedre alternativer?

Det som egentlig er mest viktig for meg derimot.. er kjøling... pcen min står på en faste 70-80 grader når den er IDLE ... og dette fører til at og bruke selv youtube får tiden gir ekstremt lag, jeg tror grunnen til dette er blant annet støv og skitt som har samlet seg rundt omkring inni den.. så et kabinett med luftfilter og mange vifter er et must...

Kabinett jeg har sett på er blant annet antect three hundred og nine hundred.. men er ikke sikker på om det er verdt og betale 500kr mer.. er det så stor forskjell på dem? og kjøler de bra? har de plass til hovedkortet mitt idet hele tatt?

Jeg har ikke drivet noe særlig med klokking før, men jeg føler at hvis den holder seg bra og kjølig nå etter oppgraderingene så er dette noe jeg gjerne kunne tenke meg og gjøre.. så og ta det i betraktning er en ide..

en venn av meg sa jeg bare burde kjøpe nytt hovedkort og få meg i5 istedet for en Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz,... dette ble jeg veldig usikker på siden den er dårligere (og billigere) og siden jeg føler at og kjøpe et nytt hovedkort er meningsløst siden det jeg har fungerer greit... (utenom det ødelagte interegerte lyden så klart)

Lydkort er ikke så viktig siden jeg ikke vil ha noe dyrt her.. men tenkte istedet noe billigere.. det viktige er at det funker siden det interegerte lydkortet sluttet og fungere for en stund siden... Creative SB Audigy SE er den jeg har sett på... greit lydkort til en billig penge.. sant?

Hva tenker dere? er de jeg har sett på ok? isåfall.. hvilken er best? burde jeg bare kjøpe nytt hovedkort i samme slengen? er quad bedre en dual core når man skal multitaske og dra tunge oppgaver?.. kan pcen min dra det meste av spill og redigerings program?

Håper inderlig dere der ute kan hjelpe meg ;) og hvis jeg glømte noe informasjon så er det bare og si ifra..

Burde også nevne at jeg ikke føler meg særlig komfortabel med og bestille 5 deler fra forskjellige butikker og få dem til forskjellige tider.. vil da heller bestille alt fra en nettside.. for eksempel komplett?

Husk, delene jeg tenkte det var lurest og bytte ut var skjermkortet og prossesoren.. samt og få et nytt lydkort... og det aller viktigste .. et nytt kabinett som lufter bra... vankjøling blir for mye mas tror jeg.. og budsjettet var på 6000 kr.. jeg er veldig åpen for ideer og har egentlig veldig god tid ;)

på forhånd takk for hjelpen! Og jeg unnskylder på forhånd hvis jeg har brutt noen regler ;)

MvH Noah Sund

Drammen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag fra Dustinhome.no. Du trenger nytt hovedkort da ditt gamle er foreldet; støtter ikke 45NM. Du trenger ikke eget lydkort i et moderne hovedkort. Forslaget bygger på AMD sin Phenom II prosessor. Jeg tok den nest beste prosessoren for å spare litt kroner. HD 5850 virker som et godt valg.

Handlevogn

Armbånd:

Antall Artikkelnr. à pris Totalt rekker

st. Deltaco ESD Armledsband - antistatisk håndleddbånd 5007610029 På lager 49,00 kr 49,00 kr

Kabinett:

st. COOLER MASTER MIDITOWER 690 ATX BLACK 5010114623 På lager 549,00 kr 549,00 kr

Skjermkort:

st. SAPPHIRE RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 5010333333 Ikke på lager 2 069,00 kr 2 069,00 kr

Prosessor:

st. AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 5010308989 1-3 dager 1 329,00 kr 1 329,00 kr

Minne:

st. DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) 5010168426 På lager 849,00 kr 849,00 kr

Hovedkort:

st. ASUS M4A79XTD EVO 790X AM3 ATX 5010330784 På lager 879,00 kr 879,00 kr

Oppdater handlevogn

Tøm handlevognen

Vareverdi

5 724,00 kr

Frakt 99,00 kr

Totalkostnad inklusive moms og frakt 5 823,00 kr

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar, men noen ting jeg lurer på...

Kabinett:

st. COOLER MASTER MIDITOWER 690 ATX BLACK 5010114623 På lager 549,00 kr 549,00 kr

En av hovedtingene jeg trenger er noe som holder seg ekstremt kaldt uansett grader på rommet,og denne har mindre vifter en antec 900, ville den holde seg kjølig i et rom på ca 30-40grader? ikke har den luftfilter heller, noe som er ganske viktig siden det er en ekstrem mengde støv på rommet den skal stå... men kanskje det ikke har så mye og si? eller?

Prosessor:

st. AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 5010308989 1-3 dager 1 329,00 kr 1 329,00 kr

alt hva jeg har hørt sier at intel nå har blitt bedre enn amd? før hadde jeg en 3,2ghz amd, men etter at det forgje hovedkortet smeltet så fikk jeg dette eldgamle hovedkortet og en 2,8ghz intel prossesor.. merket ikke noe forskjell spill messig.. er amd phenom II virkelig bedre enn enn andre intel prossesorrer til samme pris? burde jeg ikke heller oppgradere til et nyere hovedkort som støtter 45nm`?

Minne:

st. DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB) 5010168426 På lager 849,00 kr 849,00 kr

Jeg har allerede 2x1gb 2x512mb ram.. og er ikke dette maks windows xp 32bit takler... er det da noe vits og oppgradere til 4?.. og hva er forskjellen på ddr 2 og ddr3? siden jeg er ganske sikker på at jeg har ddr 2.. atm.. hvis jeg oppgraderer til 4gb ram ddr 3 ... vil dette virkelig merkes?

Hovedkort:

st. ASUS M4A79XTD EVO 790X AM3 ATX 5010330784 På lager 879,00 kr 879,00 kr

Dette hovedkortet virket litt... lite? litt kompakt? da slipper jeg jo og kjøpe lydkort, men blir det ikke litt dumt med overoppheting og lignende? hvis alt ligger tettitett?

Og en siste ting, du sa det gamle hovedkortet mitt er foreldet.. noe som i seg selv er sant.. og at det ikke støtter 45nm.. betyr det da at jeg ikke kan bruke noen av disse? http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11204&...=A03395.K118363.

virker som nesten alle prossesorer nowadays er 45nm.. :S

Og som en sidenote.. vil den pcen du nettop linket, klare de oppgavene jeg bruker den til?

ville den prossesoren takle det meste jeg har og kaste på den?

På forhånd takk for feedback ;)

Edit*

Er det hovedkortet der også "upgradeable"? hvis jeg skal oppgradere prossesor eller skjermkort eller ram eller hva som helst senere, ville jeg da måtte kjøpe et nytt hovedkort? :S eller har den greie muligheter for sånt?

Og er ekstra viftekjøling og lignende noe og anbefale? hva med kjølepasta?

Endret av RillianZo
Lenke til kommentar

Du spør mer enn 10 ville hester sparker eller noe sånt.. Du kan vel like godt sette opp et eget forslag iom at du i prinsippet vet hva du skal ha - men du ender opp med AMD hvis du skal beholde rammen. Ingen nye Intel prosessorer støtter DDR2, derfor ender du opp med AMD og feks dette hovedkortet.

Nei du kan ikke oppgradere med ny prosessor til hovedkortet ditt, da hadde jeg selvsagt foreslått det.

Alle prosessorer/Boxed inkluderer vifte og kjølepasta.

Kabinett med god kjøling finner du sikkert best selv.....

Lenke til kommentar

Hehe, jeg liker og spørre ja ;) Eneste måten og lære på... Men mente ikke noe vondt med det... :S?

Men er det mye forskjell mellom DDR3 og DDR2?

La oss si jeg dropper rammen og kjøper ny ddr3 ram... ville det da vært best med Intel?

Med tanke på oppgraderinger, er Intel eller Amd best? Må jo ha et nytt hovedkort uansett nå (takk for at du gjorde meg oppmerksom på det 45nm greien btw) så ville det ikke vært best og få et kjempe bra hovedkort? Hva er det man burde se etter i hovedkort uansett? er det viktig og ha 2 pci ekspress? eller går det greit med en?

Og er de viftene som følger med prosessorene spesielt bra? spesielt med tanke på hele "30-40 grader" greiene?

Lenke til kommentar

Hmm, Mye artig ja.

Er fryktelig vanskelig å kjøle noe ned i varme rom, do må nok regne med 10 grader over rom temp i idle og 20-30 grader over under vanlig bruk selv med de beste kjølerene.

For 6000 hadde jeg nok gått for et system med Intel E8400. Relativt billing og sterk prosessor. Intel skal etter sigende tåle høyere temp enn amd, så absolutt å anbefale for deg. er også sterkere til variert bruk da amd er mer gaming orientert.

Når det er sagt vil jeg kanskje aller helst vurdert å støvsuge kabinettet, åpne et vindu og spare til jeg har nermere 10k og gå for et oppsett med i7 920, da får du en bedre prosessor og bedre fremtidige utbyggingsmuligheter.

Endret av Adjin
Lenke til kommentar
spare til jeg har nermere 10k og gå for et oppsett med i7 920, da får du en bedre prosessor og bedre fremtidige utbyggingsmuligheter.

Er ikke I7 den beste prossesoren ute på markedet nå? Ville du da anbefalt muligens i5 Prossesor også senere oppgradere til i7?

Akkurat nå står jeg og tipper mellom

ASUS P7P55D LE, P55, Socket-1156 med i5 intel prossesor.. som jeg da senere oppgraderer til i7 eller lignende (dette er mulig sant?)

og AMD Phenom II X4 965 Black Edition + ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket-AM3 som jornboss anbefalte..

prisen på disse er omtrent det samme.. og skjermkortet og kabinett er jo ett fett ved siden av... på ram så blir det nok enten Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 får intel eller Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL9 får amd (begge de funker ikke sant?

Men det jeg lurer på er de prossesorene... den amd phenom prossesoren virker jo myyyye mer kraftig (Quad Core, AM2+/AM3, 3,4GHz, 8MB, Boxed) Mens intelen er på (2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed)har ghzene noe og si idet hele tatt? eller er amd bare billigere? gjør phenom'en noe bedre enn intelen ? :S

Med tanke på oppgraderinger og lignende og ytelse og klokkemuligheter.. hvilken er best? amd phenom settet eller intel i5 settet? kan phenom settet oppgraderes senere ? og er amd3 3,4ghz bedre enn intel 2,66ghz? :S

Noen ganger skulle jeg ønske det bare fantes en produsent :p

Lenke til kommentar

Hva som er kraftigst avhenger en del av hva man skal bruke PC-en til. Når det gjelder hastigheten på CPU har det ikke reelt hatt betydning de siste 4 - 5 årene, annet enn innen samme serie.

Til din bruk vil de neppe være merkbar forskjell mellom de ulike valgene. Forskjell i tester er det, men i realiteten lite merkbar i praktisk bruk.

En i5 på 1156 kan oppgraderes til i7 på samme sokkel. AMD Phenom II har ingen oppgraderinger pr dato, men veikartet til AMD sier at neste serie, dvs Bulldoser skal fungere på AM3 hovedkort. Bulldoser vil komme med flere kjerner enn 4. Generelt sett er det dessverre slik at etter 2,5 - 3 år er i realiteten en PC ikke oppgraderbar. Derfor bruker jeg jevnt over å gi blaffen i dette, å kjøper det jeg ser som rett i dag,

Lenke til kommentar
Hva som er kraftigst avhenger en del av hva man skal bruke PC-en til. Når det gjelder hastigheten på CPU har det ikke reelt hatt betydning de siste 4 - 5 årene, annet enn innen samme serie.

i see..

*Edit...

Etter og ha bestemt meg for og kjøpe i5, så er da alt det står og tipper mellom nå hovedkortet... Hvilket hovedkort er best med tanke på plass og oppgradering av kjøleprossesor? hører at i5 sin standar kjøleenhet suger hvis man skal klokke litt, og tenker at og finne et hovedkort som da har layout så man har plass til en litt dyr og bra cpuvifte er tingen...

Noen som vet om noen Socket-1156 Chipset p55 (i5/i7) Hovedkort som har grei lyd

(Ikke realtek, har hatt 4 realtek lydkort og alle har streika, verste produsenten på jord -.-)

, 2 pci ekspress ganger og minst 2 pci ganger? Wirefire er ikke en nødvendighet.. men og ha en del usb åpninger ville vært fint..

også er det jo så klart viktig og ha stor plass rundt prossesoren da..

Noen som vet om noe sånt :S?

Forhånd takk ;)

Endret av RillianZo
Lenke til kommentar

Mer eller mindre alle hovedkort fungerer greitt i forhold til å sette inn ny CPU-kjøler. Jeg har i alle fall ikke opplevd problemer, og jeg har ikke hatt annet enn "ikke boxed" kjøler på PC-ene mine de siste 7 år. Og da snakker vi om en 6 - 7 PC-er. Ikke nødvendigvis de aller største beista, men vi snakker om kjølere på omtrent 12 x 12 x 16 cm, og da er kjølere som Noctua sin NH-U12P SE2 innenfor. Samme gjelder TRUE.

Det eneste problemet jeg har opplevd er plassering av selv CPU-sokkel relatert til kanten av hovedkort, og således fått problem med avstand til PSU. Noen har hatt problemer med spesifikke minnebrikker eller at man pga DVD-stasjon må snu kjøleren en spesiell vei. Men da snakker vi om trenge kabinett, hvor mye annet også har problemer.

I utgangspunktet er det her snakk om standard spesifikasjoner på plassering av det meste, både når det gjelder høyde og bredde. Så her er nok omtrent alle 1156 kort nesten identiske. Dog har de dyrere kortene ofte litt bedre kjøleløsninger på spenningsregulatorer og kondensatorer, noe som tar litt mer plass i høyden. Men har ikke sett at det er noe problem. Kjølerne er jevnt over laget i forhold til de samme spesifikasjonene.

Så her vil jeg nesten påstå at valg av hovedkort har ingen reell betydning.

Personlig så holder jeg meg borte fra alt som heter Intel pr dato, men standard på omtrent alt av hovedkort i dag er 12 - 16 USB (6 til 8 bak). Alle 1156 hovedkort til mer enn ca 1 000 kr har 2 x PCIe x16 (bare x8 i CF) en til to x1 slot og 2 til 3 PCI slot. Ikke mATX da. Ytelsesmessig er det også minimale forskjeller.

Asus bruker så vidt jeg vet ikke Realtek lydbrikker på sine 1156 kort, her er det VIA for det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...