Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg annmelde ?

Deluxus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Begge deler er ulovlig.

Men, det er stor forskjell på alvorlegheitsgrad og berre eit av forholda er straffbart.

Er det virkelig ikke straffbart å kaste gjenstander på husene til folk? Det er mulig jeg er forvirret, men jeg er relativt sikker på at jeg kan finne flere passende lovparagrafer.

Kriminell lavalder står i vegen. Hadde personen vore over lavalderen hadde ein framleis måtte hoppa gjennom ein del ringar for å kunne vinne fram i retten, unntaksvis dersom det er ein bil du kastar snøballar på, da går det ut over trafikksikkerheita.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Begge deler er ulovlig.

Men, det er stor forskjell på alvorlegheitsgrad og berre eit av forholda er straffbart.

Er det virkelig ikke straffbart å kaste gjenstander på husene til folk? Det er mulig jeg er forvirret, men jeg er relativt sikker på at jeg kan finne flere passende lovparagrafer.

Men det er jo forskjell mellom feks en stein og en snøball?

Jeg har kastet utallige snøballer på både hus og levende vesen, har aldri sett noe galt i det(alt med måte, selvfølgelig). Folk som går rundt og kaster stein på alt de kommer over ser jeg ned på.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du insinuerer?

Insinuerer faktisk ingenting, satte bare på spissen at det å reagere "urimelig" i slike tilfeller fort kan gjøre at man selv blir straffet hardest, det som var poenget. Regner med at om du i aller verste tenkelige anledning skulle dratt fram en hagle, så ville du trolig skuddt i været og ikke for å treffe vedkommende. Poenget er at i så tilfelle så er dette fortsatt strengt forbudt, og trolig ville snuten blitt nedringt av redde naboer.

Lenke til kommentar
Og siden samfunnet ikke besytter mot slik aktivitet, så må man dessverre ta loven i egne hender. Løsningen er selvsagt å straffe slik aktivitet med lovverket, men siden man ikke er beskyttet av lovverket så får man kreative løsninger som dette.

Ja, når(eller hvis?) jeg får en sønn og noen tar på han skal jeg søren meg knekke begge beina hans/hennes. Lover gjør tross alt ikke noe med det, og da gjelder det og ta situasjonen i egne hender.

Lenke til kommentar
Lover gjør tross alt ikke noe med det, og da gjelder det og ta situasjonen i egne hender.

Til dels enig, bank skiten ut av skiten. Men da faller du ned på samme nivå som 20-åringen, men det hadde jeg dritt i :p hadde vært så eid hvis en 20-åring hadde blitt banka av en mindreårig xD

En 20-åring banker ikke en 14 åring pga EN snøball. Hvis det derimot hadde vært for å terrorisere et gammelt menneske som man vet ikke klarer å holde følge, bærer det litt den retningen, men ellers: nei!

Hvor gammel er trådstarter forresten?

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Man kan ikke uten videre si at det er ulovelig for barn å kaste en snøball, dette ville i all hovedsak vært regulert av lokale politivedtekter, hensikt og utvilsomt om "offeret" er tilfeldig eller om han/hun kan ansees som tilsiktet av annen årsak.

Det er utvilsomt hensiktsforskjeller om barnet her kaster en snøball eller en stein (altså om hensikten er å faktisk utføre overlagt skadeverk), det er faktisk tolkningsforskjeller på alvorligheten i det norske retssystemet.

Hadde jeg kastet en snøball på en person og sagt at jeg gjorde det tilfeldig for "morro skyld", skal det mye til for at dette strekker seg i rettsystemet, hadde jeg valgt en stein hadde jeg slitet rått... Samme handling, samme hensikt men to langt forskjellige følger (som jeg burde forstått alvorligheten av...).

Å gi et barn juling for en snøball blir tro det eller ei, det samme som å velge ut en tilfeldig på gaten og denge løs på samme måte. Det finnes ingen hjemmel i norsk straffelov el. som rettferddiggjør angrep på et barn på grunn av en snøball uten videre, ikke minst for at han/hun trolig er å ansee som forsvarløs.

Endret av Fiat justitia
Lenke til kommentar
Hei jeg skal hente paintball gæveret mitt og få huset deres i noen fine farger kos dere :)

Versågod. :) For det første her huset mitt jævlig svært, så du skal slite litt med å finne meg, for det andre så har jeg alltids noe liggende som jeg kan besvare ilden med, det er ikke sikkert det er gummikuler fylt med maling.

dette var ikke ment mot deg :)

men det står bakover i teksen at han skulle væra med noen kompiser og hente paintball gævere sitt og farge huset litt..

edit* eller andre personer i dette forumet..

men jeg synes det er fucka at man slå ned en 14 åring fordi han kasta på en rute.. ingen skade skjedd til han blir slått til!

Endret av tainez
Lenke til kommentar

Personlig tviler jeg sterkt på at det er snakk om *en* snøball her.

Folk sitter ikke inne med klær og støvler på og venter på at en tilfeldig unge hiver en snøball på ruta. Det tar tid å kle på seg og gå ut.

Selvfølgelig heiv drittungen mer enn en snøball på huset. Han var bare ikke smart nok til å stikke av etter den første slik at folka faktisk fikk tak i ham.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Transponder79, det tror jeg du har helt rett i.

De av dere her i tråden som sier at å kaste snøballer på vindusruter ikke kan gjøre noen skade, har ikke nødvendigvis rett.

Med forbehold om hvordan konsistensen på snøen er på den aktuelle dagen: Er snøen tung, våt og halvveis is, kan du få en såpass tung og hard snøball, at om den kastes hardt nok kan den meget godt knuse ei vindusrute. Og såklart går det sport i å kunne kaste snøballen hardest mulig, dette her var snakk om en 14-åring som skulle tøffe seg, ikke sant?

Og nye vindusruter koster penger. Så dere her på tråden som kaller dette for "uskyldige rampestreker" bør tenke over saken en gang til.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

RickyRon: Selvfølgelig har det et visst skadepotensiale. Men jeg skjønner ikke hvordan noen kan gå derira til å forsvare å bruke vold mot gutten.

Dvs. Jeg skjønner jo at du gjør det. Du er tross alt relativt kjent for å forherlige vold og anbefale det som løsning på det meste.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Herr Brun: Ja, men nå har jeg inntrykket av at TS overdriver voldsbruken mot 14-åringen, i et forsøk på å høste sympati. De holdt han nede og gav han noen lusinger. Det er ikke som at de slo gutten helseløs, hva?

Nja, om jeg forherliger vold er vel så som så. Jeg er en stort sett fredelig person som aldri har vært borti noe bråk. Aldri har jeg tydd til noe vold mot folk jeg ikke liker. Men frekke pøbler som denne 14-åringen synes jeg fortjener en liten lusing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...