Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg annmelde ?

Deluxus

Anbefalte innlegg

En snøball på en rute.... Hvem har vel ikke kastet en snøball da man var yngre, det har ihvertfall jeg

Men nå snakker vi ikke om en 5-årig drittunge, men en 14-åring som strengt tatt burde visst bedre. Og jeg er ganske sikker på at dette ikke er første gangen det har blitt pælmet snøballer på rutene til denne mannen - sannsynligvis er det noe som skjer ofte.

Vel fortjent med en omgang juling, at han drar hjem og sutrer som en liten unge derimot er jo hysterisk morsomt. Ikke så tøff lenger da tydeligvis.

Har du noen gang sett en 5åring kaste snøball på ei rute?

Endret av atriC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal slå ein unge så pass hvertfall på at det ikkje er andre i nærleiken, ellers kan det fort ende slik:

Det er stor forskjell på en 5-åring og en 14-åring, men stråmenn er gode å ha når man ikke har gode argumenter å ta av.

Red.: Hadde vært moro å vite hvorfor han duden med brillene gikk uprovosert bort og sparket til den lille ungen.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
En snøball på en rute.... Hvem har vel ikke kastet en snøball da man var yngre, det har ihvertfall jeg

Men nå snakker vi ikke om en 5-årig drittunge, men en 14-åring som strengt tatt burde visst bedre. Og jeg er ganske sikker på at dette ikke er første gangen det har blitt pælmet snøballer på rutene til denne mannen - sannsynligvis er det noe som skjer ofte.

Vel fortjent med en omgang juling, at han drar hjem og sutrer som en liten unge derimot er jo hysterisk morsomt. Ikke så tøff lenger da tydeligvis.

Det er en klar forskjell på en 14 åring og en "i tyveårene" om ikke en 60-åring også, begrepet sunn fornuft burde det iallefall vært stor forskjell på... Men blir litt småoverrasket over at flere faktisk mener at begrepet "å banke vett i ungen" faktisk bidrar til god oppdragelse. Og om man absolutt på prinsippielt grunnlag MÅ tenke slik, så syntes jeg man om ikke annet kan ta hensyn til alvorligheten i det som er blitt gjort, det er forskjell på om hensikten er skadeverk eller det å fange opp oppmerksomhet. Jeg vil tro at den samme ungen IKKE ville kastet en stein på ruta enkelt og greit for han hadde trolig ingen intensjon om å skade ruta, men "bølle" med å få oppmerksomheten til de som bor der.

Om en slik opplevelse bidrar til læren om at man ikke skal kaste snøball på en rute, eller om det for ungen oppfattes som en oppfordring til hvordan konflikter skal løses kan man bare fundere på.

Juridisk er dette strengt straffbart, på moralskt plan vil jeg mene at dette kun kan bidra til frykt og ikke læren om god oppførsel.

Lenke til kommentar

Det er en klar forskjell på en 14 åring og en "i tyveårene" om ikke en 60-åring også, begrepet sunn fornuft burde det iallefall vært stor forskjell på... Men blir litt småoverrasket over at flere faktisk mener at begrepet "å banke vett i ungen" faktisk bidrar til god oppdragelse. Og om man absolutt på prinsippielt grunnlag MÅ tenke slik, så syntes jeg man om ikke annet kan ta hensyn til alvorligheten i det som er blitt gjort, det er forskjell på om hensikten er skadeverk eller det å fange opp oppmerksomhet. Jeg vil tro at den samme ungen IKKE ville kastet en stein på ruta enkelt og greit for han hadde trolig ingen intensjon om å skade ruta, men "bølle" med å få oppmerksomheten til de som bor der.

Om en slik opplevelse bidrar til læren om at man ikke skal kaste snøball på en rute, eller om det for ungen oppfattes som en oppfordring til hvordan konflikter skal løses kan man bare fundere på.

Juridisk er dette strengt straffbart, på moralskt plan vil jeg mene at dette kun kan bidra til frykt og ikke læren om god oppførsel.

jeg tror dere som har glemt barndommen har også glemt alt det bølle dere har gjort..

så da du var 13-16 gjorde dere ikke en dritt som var ulovelig eller umoraslk ?

jeg synes det er helt facka og slå til en 14 åring når du er over 20.

vist denne personen hadde jeg hevna meg sikkelig, da er det ikke snakk om en brekt tann heller en brekt arm og et knust tryne..

jeg har kasta mange snøballer på ruter , ingen av dem har knust så derfor ser jeg bare på det som gamle tider.

men vis motsetning noen hadde knust hadde jeg hatt dårlig samvittighet..

hvorfor bare ikke dynke han litt ? har gjort det sjæl på unger som har kasta på huset mitt..

mens de bare ler av det. det er også noe med adrenalin rushet du får når du føles ut som du har gjort noe ulovelig og jeg er 90% sikker på at den ungen finner på noe værre nestegang!

Lenke til kommentar
så da du var 13-16 gjorde dere ikke en dritt som var ulovelig eller umoraslk ?

jeg synes det er helt facka og slå til en 14 åring når du er over 20.

Jeg synes det er helt sykt at slike bøller og pøbler skal ha frikort til å terrorisere nabolaget.

kan jeg spørre gjorde du aldri noe dritt ? siden etter som jeg har lest så høres folk så jævelig fine ut, og perfekte siden dem aldri har gjort noe dritt!

Lenke til kommentar
Jo, og jeg slapp også ustraffet fra det - jeg synes ikke at det er riktig at man slipper ustraffet fra slike handlinger.

så nå sitter du og angrer for at du ikke ble slått til av 2 folk på 40og en på 20 ?

dette blir for latterlig...

og det dumeste du gjør er og skriver hva du gjør på nett det er som og sende et brev med navnet ditt på

Hei jeg skal hente paintball gæveret mitt og få huset deres i noen fine farger kos dere :)

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at ikke de aller fleste bedrev "faenskap" som barn, dette handler om en del av ungers oppvekst og det handler mye om å kunne utrykke seg. Man kan rett og slett ikke kreve at unger ikke skal finne på noe bølleri.

Vi snakker om barn og ikke gangstere...

Som Tainez nevnte så ville ungen trolig fått sinnsykt dårlig samvittighet om han/hun hadde klart å knuse ruten ved et uhell.

At barn vokser opp må man bare kunne finne seg i, vi "voksne" utfører daglig alvorlige handlinger som får alvorlige følger for andre mennesker. Så er vel ikke direkte rettferdig av oss å kreve at barn skal være 100% engler, da bør vi ta oss selv i nakken først.

Lenke til kommentar
Hei jeg skal hente paintball gæveret mitt og få huset deres i noen fine farger kos dere :)

Versågod. :) For det første her huset mitt jævlig svært, så du skal slite litt med å finne meg, for det andre så har jeg alltids noe liggende som jeg kan besvare ilden med, det er ikke sikkert det er gummikuler fylt med maling.

Lenke til kommentar

Vil si meg veldig enig med NikkaYoichi her.

14 år er ikke så veldig langt unna voksen alder. Selv om mange er noen pøbler i denne alderen, så gjør de slikt som dette mot bedre vitende.

Av og til så stopper det ikke med det første. Enkelte går lei, andre ser hvor langt de kan gå ustraffet. Da kan snøballer veldig fort bli byttet ut med f.eks. stein og egg.

Dersom det å varsle, ev. anmelde foreldre/foresatte først ikke fungerer, så mener jeg man skal ha rett til å forsvare egen eindom ved å gi denne 14-åringen en lusing.

"He, he, he". Prøv deg.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Versågod. :) For det første her huset mitt jævlig svært, så du skal slite litt med å finne meg, for det andre så har jeg alltids noe liggende som jeg kan besvare ilden med, det er ikke sikkert det er gummikuler fylt med maling.

Kjedelig å risikere inntill 21 års fengsel selv istedenfor å la pøbelen risikere fengselsstraff ved å ganske enkelt ringe politiet, ikke akkurat nødverge dette ;)

Nå er det imiddlertid slik at det er ulovelig å utøve vold mot barn, det er også verdt å nevne at Statssekretær Astri Aas-Hansen i Justisdepartementet senest for en måneds tid siden gikk ut med en offentlig melding om at man vil gå inn for skjerpede (strengere) reasksjoner mot folk som utøver vold mot mindreårige som en del av den kommende revisjonen av straffeloven.

Dette åpener for sterkere reaksjoner, men også for at terskelen blir mye strengere.

Jeg vet iallefall at mine unger ville sagt ifra til meg om de hadde blitt utsatt for noe slikt, og det ville udiskutabelt blitt annmeldt øyeblikkelig.

Endret av Fiat justitia
Lenke til kommentar
Kjedelig å risikere inntill 21 års fengsel selv istedenfor å la pøbelen risikere fengselsstraff ved å ganske enkelt ringe politiet, ikke akkurat nødverge dette ;)

Hva er det egentlig du insinuerer?

Jeg vet iallefall at mine unger ville sagt ifra til meg om de hadde blitt utsatt for noe slikt, og det ville udiskutabelt blitt annmeldt øyeblikkelig.

Jeg håper du samtidig også ville anmeldt dem for snøballkastinga.

Lenke til kommentar

Jeg håper du samtidig også ville anmeldt dem for snøballkastinga.

Du setter virkelig ikke likhetstegn mellom et slag i trynet på en 14 åring og en liten snøball på et vindu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...