Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg annmelde ?

Deluxus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du som bringer ordet feig på banen, er det ikke feigt av en voksen mann å slå en fysisk og psykisk underlegen person?

Ikke i oppdragelsesøyemed eller som en velfortjent lærepenge, nei. Det er velfortjent, ikke feigt. "Feig" har ikke engang noe med saken å gjøre.

Før i tiden hadde faktisk de yngre respekt for de eldre. Nå er de bare en 'bønsj' drittunger som tror de kan gjøre hva de vil. På tide med en gjenninnføring av de gode gamle tradisjonene?

Edit. Det blir mer en politikk-diskusjon enn juss. Så glem det. Tilbake til saken: "Bør jeg anmelde?" Mitt svar er isåfall: Da er du ikke rent lite frekk!!

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Du som bringer ordet feig på banen, er det ikke feigt av en voksen mann å slå en fysisk og psykisk underlegen person?

Ikke i oppdragelsesøyemed eller som en velfortjent lærepenge, nei. Det er velfortjent, ikke feigt. "Feig" har ikke engang noe med saken å gjøre.

Før i tiden hadde faktisk de yngre respekt for de eldre. Nå er de bare en bønsj drittunger som tror de kan gjøre hva de vil.

Sant nok, men det var like mykje og meir kriminalitet før i tida.

Så vidt er meg bekjent er det vanlegare å slå born i ein del fattige u-land, vil du påstå at det er mindre kriminalitet der?

Dei fleste drittungane er nok dei som har foreldre som er drittungar eller som er uskikka til å oppdra born på anna vis.

Som eg allereie har sagt, det er ei betydeleg mengde empiriske undersøkelsar som viser at det har negativ virkning på born å bli mishandla.

Lenke til kommentar

Om noen hadde banket meg når jeg hadde kastet snøball hadde jeg ringt purken på flekken, og tatt bilde av skadene. Huset hans hadde vel heller ikke sett så jævla pent ut neste dag. Det hjelper å ikke bry seg, for da kommer vi ikke tilbake og kaster snøball på dere, middelaldrene menn som ikke greier å ta en på din egen alder. Jeg kjenner det klær i kroppen etter å gi deg en velfortjent smekk

Og RickyRon, hvem faen bryr som om gamle tradisjoner? Finn opp en jævla tidsmaskin og lev etter tradisjonene i riktig århundre.

Endret av atriC
Lenke til kommentar

Du har helt feil, samfunnet vi lever i idag er langt mindre voldelig enn før. Mange blir lurt av media som har blitt mye flinkere til å dekke voldshendelser, og folk tror da at vold er ett større problem enn før.

Man bør slutte å se på egne erfaringer og tro at alt var så mye bedre før. Man må se på fakta, hva som faktisk skjer i samfunnet og på et psykologisk nivå.

Du kan jo se på disse linkene:

http://tb.no/nyheter/flere-ran-ferre-innbr...-vold-1.1044759

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/m...um-3040514.html

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6740362

Litt interessant lesestoff for dem som mener at vold er den rette straffemetoden:

http://www.bt.no/meninger/leder/article435713.ece

Ett utdrag:

I DAGBLADET i går pekte hun på arbeidet med å lovfeste et akuttilbud for alle som utsettes for vold. Skal hun ta voldsproblematikken på alvor, må det imidlertid kraftigere lut til. Det er for sent å agere når volden alt er blitt en metode. Vold læres. Ens egen barndom er den aller beste foreldreskolen, som lege Helge Asbjørnsen skrev på debattsidene denne uken. Bruk av fysisk straff skyldes svært ofte mangel på kunnskap om alternativer.

Dette bekreftet Aslam Ahsan, leder av Ressurssenter for pakistanske barn, i et radiointervju nylig. Man kan ikke forvente at foreldre uten utdannelse skal forstå at de ikke skal bruke slike metoder, mente han.

EFFEKTEN AV FYSISK straff er skremmende god: Barna blir selv aggressive. De lærer å bruke vold som en måte å komme seg ut av vanskelige situasjoner på. Den som selv er blitt utsatt for vold som barn, ender veldig gjerne opp som voldsutøver i fengselsstatistikkene. Det er også de som senere slår sine barn. Samfunnet har derfor mye å tjene på å lære fra seg gode alternativer til fysisk straff. Dette er både helsestasjonen, barnevernet og skolens ansvar. Dersom Manuela Ramin-Osmundsen vil ta kampen, bør hun derfor umiddelbart kikke på de hullene som finnes i norsk hjelpeapparat.

Hvis dere tror dere har mer erfaring og vitenskap på dette punktet enn folk som har jobbet med dette i flere år og studert det, vær min gjest. Men ikke kall noen av oss ignorante ihvertfall.

Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk ris da jeg var barn - jeg har aldri utøvd vold på noen som helst måte. Jeg lærte meg nemlig at vold gjør vondt samtidig som at jeg lærte meg å oppføre meg. Jeg antar at jeg er unntaket som bekrefter regelen. Det samme gjelder forøvrig min bror også.

Red.: Til den første linken din har jeg følgende å si:

A) Den tar for seg kun Vestfold, se på landet som en helhet du. Å plukke ut ett av 19 fylker for å statuere et eksempel er rett og slett uærlig.

B) Ran ER vold, selv om det juridisk sett er to forskjellige handlinger. Hvor ignorant er det mulig å bli og at politimesteren klarer å lire av seg noe så idiotisk er helt latterlig.

C) Forøvrig anbefaler jeg deg å se serien "The Wire". Hvis du tror slik statistikktriksing de driver med i den serien er noe som holdes til bare denne serien så tar du feil.

D) I tillegg er det også flere og flere som ikke anmelder episoder de blir utsatt for, nettopp fordi det stort sett ikke er noen vits. Stadige henleggelser og økende, straffen av forbryterne og særlig voldsepisoder er en vits. Den økende snillismen i systemet gjør at færre og færre tar seg bryet og anstrengelsene det koster å anmelde og ikke minst møte opp i rettsak, møte voldsmannen/mennene.

E) De sammenlikner med året før. Så enkelt er det nok ikke og åpner i aller høyeste gra for triksing med tallene. Dette er en svært useriøs måte å legge frem statistiske data på. Noe som alle som har en viss erfaring med slike tall er smertelig klar over. Se trenden over de siste 20-30 år f.eks.

Link nummer to:

A) Tar for seg ETT politikammer, sentrum politikammer i Oslo. Altså også et svært begrenset område. Noe som gjør at skyfling av saker mellom politikamrende kan være et problem. Statistikktriksing kan nok være en sterkt medvirkende faktor.

B) Igjen, sammenliknes det med året før, noe som åpner for enkel triksing med statistikken.

C) De er svært spesifikke, "den såkalte fysiske volden" ... Trenger jeg si mer?

Link nummer tre:

A) Her tar de for seg et enda kortere tidsrom, nærmere bestemt 8 måneder. Et så kort tidsrom er rett og slett ikke statistisk signifikant og særs ikke i sammenheng med det jeg sa. Du vet kanskje ikke når det ble slutt på at det var stuerent å gi ungene en ørefik?

Forøvrig så er det finurlig at enkelte ikke skjønner at f.eks vold, voldtekt og ran i praksis er det samme, nemlig voldelig oppførsel - juridisk sett er det en forskjell. Ta derfor for deg et litt bredere bilde, gjerne fra SSB og se sammenhengen her.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Om noen hadde banket meg når jeg hadde kastet snøball hadde jeg ringt purken på flekken, og tatt bilde av skadene. Huset hans hadde vel heller ikke sett så jævla pent ut neste dag. Det hjelper å ikke bry seg, for da kommer vi ikke tilbake og kaster snøball på dere, middelaldrene menn som ikke greier å ta en på din egen alder.

Du hadde både anmeldt han og utøvd hærverk på huset hans? Om jeg forstår deg rett? Hvem innbiller du deg at du er? Jeg skal bare sitte i mitt hus, godta at du kaster snøball på vindusruta mi og kanskje knuser ei rute eller to... Bare håpe at du etterhvert går lei og ikke kommer tilbake? For du skal selvsagt ha rett til å gjøre hva du vil, jeg kan ikke røre deg? Jeg tror ikke det, nei.

Jeg kjenner det klær i kroppen etter å gi deg en velfortjent smekk.

I like måte, faktisk.

Og RickyRon, hvem faen bryr som om gamle tradisjoner? Finn opp en jævla tidsmaskin og lev etter tradisjonene i riktig århundre.

:!: Ja... Kanskje det.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

De som da støtter volden mot barn her, hvordan ville dere reagert om dere brukte vold mot en annens unge, og faren til denne ungen kom på døren og brukte samme vold på dere? Jeg hadde godtatt om den voksne personen hadde kjeftet på ungen min, eller tatt kontakt med meg slik at jeg kunne fikse det selv. Men jeg hadde ikke godtatt at noen la en finger på ungen min. Å slå noen er langt mer alvorlig enn å kaste snøball på et hus.

Lenke til kommentar

McBitch: Om vedkommende hadde kommet for å gi meg juling for at avkommet hadde terrorisert meg med slik oppførsel, så hadde jeg forsvart meg med de midler jeg har, noe jeg gjør på generell basis når folk viser truende oppførsel mot meg, mine og mitt. Det er ikke snakk om et barn her, det er snakk om en 14-åring så vidt jeg husker. 14-åringer forstår meget godt at de ikke skal holde på sånn og fortsetter så lenge det ikke får konsekvenser for dem. De vet at de er under den kriminelle lavalder, de vet at de voksne ikke har lov til å ta tak i dem og dette utnytter de til det fulle. Jeg har selv vært i den alderen og vet meget godt hvordan hjernen fungerer der i gården.

Lenke til kommentar

NikkaYoichi: Jeg tror ikke på påstandene dine med mindre du kommer med linker slik jeg har gjort. Jeg valgte ut linkene etter et raskt google søk bare for å vise tendensene i Norge. Om du skal motbevise meg bør du komme med kilder selv, ikke bare dine egne påstander som jeg ser på som veldig tvilende.

Hva sier du så om den siste linken min? At vold faktisk avler vold? At barn som har blitt utsatt for vold i yngre alder mest sannsynlig ender opp med å gjøre det samme som eldre?

Du er jo prakteksempelet her. Selv om du ikke utøver vold støtter du vold, siden du ble utsatt for det som ung.

Lenke til kommentar
Hærverk, destruktiv oppførsel mot annen manns eiendom - kall det hva du vil. Aggresiv og truende oppførsel er det i alle fall.

Jeg tviler sterkt på at den snøballen førte til noen særlig destruktive skader på eiendommen hans. Blir veldig drøyt å kalle dette http://no.wikipedia.org/wiki/Hærverk. Ikke spesielt truende heller, barn gjør dette uprovosert hele tiden. Tror ikke mannen forventet at han skulle komme med balltre neste gang.

Jeg kastet en gang en snøball på en bil som liten. Fikk en skjennepreken av mora mi og har aldri gjort det siden.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Kunne fort ha knust ruta. Vedkommende kunne kommet ut døra og blitt truffet av faenskapet, mannen kunne hatt dårlig hjerte og fått slag da smellet skremte han såpass - mulighetene er mange. Men du må gjerne forsvare slik pøbel, jeg aksepterer ikke slik oppførsel og synes det er helt greit at offeret slår tilbake.

Lenke til kommentar
Hærverk, destruktiv oppførsel mot annen manns eiendom - kall det hva du vil. Aggresiv og truende oppførsel er det i alle fall.

Kunne fort ha knust ruta. Vedkommende kunne kommet ut døra og blitt truffet av faenskapet, mannen kunne hatt dårlig hjerte og fått slag da smellet skremte han såpass - mulighetene er mange. Men du må gjerne forsvare slik pøbel, jeg aksepterer ikke slik oppførsel og synes det er helt greit at offeret slår tilbake.

Det her blir for dumt. Hva som kan skje kan man aldri ta med inn i beregningen. Veldig mye kan skje, men hva som faktisk skjedde er noe helt annet. Dette gjør at du tar sakens kjerne vekk og lager dine egne utfall - helt helt feil.

Det som skjedde var at en snøball traff ei rute. Dette er ikke destruktiv oppførsel, det er ikke aggresivt eller truende på noen som helst måte. Det er bare irriterende. Det du hører er et dunk på ruta di. Det er liten tvil om at ruta ikke knuste, ungen oppførte seg ikke truende eller hadde en aggresiv holdning mot mannen som bodde i huset.

At du støtter vold sier egentlig sitt. Du taper diskusjonen allerede der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...