Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg annmelde ?

Deluxus

Anbefalte innlegg

Beste løsning er faktisk å slå ut en tann på guttungen? Det å ringe moren er ikke en bedre løsning? Utrolig hvor lett folk tar på bruken av vold. Ting skal gå veldig langt for at jeg skal bruke vold mot noen som er på linje med meg selv, reint fysisk sett, men det å bruke vold mot barn er nok noe jeg aldri ville ha utøvd. Det er pinlig, og vanvittig feigt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unger er tross alt unger, og det ligger i ungers natur å være litt pøblete. Å pælme en snøball på en rute er ikke ille. Men det som ER ilde er at voksne mennesker skal være moralens voktere og gi ungen juling, han skulle heller blitt med ungen hjem og tatt diskusjonen med foreldrene.

Legevakten er utvilsomt den rette instansen å ta kontakt med av to grunner:

1. Dokumentasjon av hendelsen (skader).

2. Deres meldeplikt jfr barnevernsloven som ville ført til at rette juridiske oppfølgning ville blitt gjort.

Lenke til kommentar

Syntes det er fælt hvordan mange påstår vold i slike tilfeller er den rette løsningen. Har dere noen gang hørt om at vold avler vold? Om at folk som har blitt mishandlet som unge, ender opp med å mishandle som voksne?

Unger har alltid hatt en tendens til å gjøre ting de ikke burde, enten det er å ringe på og løpe, eller kaste en snøball på et vindu. Dette gjør de av den enkle grunn at de mangler livserfaring, og har ikke fått utviklet sine moralske evner helt ennå.

Å reagere med vold blir helt feil. Det er en grunn til at det har blitt ulovlig å slå barna sine når de gjør noe galt.

Den beste måten er å sende ungene til foreldrene. Barn ser opp til foreldrene som deres forbilde og ideal, og å få høre av dem at de gjorde noe galt er mye mer effektivt enn at en ukjent mann skal gi dem juling.

Den ukjente mannen vil kun sørge for enda mer hat, og gir ungen inntrykk av at hvis noen gjør noe galt skal man reagere med vold for å få dem til å slutte.

Håper folk får øynene opp snart.

Lenke til kommentar

Synes det er fint at gamlingen tok en for laget og risikerte straffereaksjoner ved å statuere et eksempel. Vi trenger ikke drittunger som går rundt og oppfører seg kjipt vel vitende om at loven ikke tillater det eneste som hjelper, julingen de fortjener. Vi trenger at de vet det kan sitte en smågærn gamling bak enhver dør, en som ikke tar jussen så tungt.

Lenke til kommentar
Synes det er fint at gamlingen tok en for laget og risikerte straffereaksjoner ved å statuere et eksempel. Vi trenger ikke drittunger som går rundt og oppfører seg kjipt vel vitende om at loven ikke tillater det eneste som hjelper, julingen de fortjener. Vi trenger at de vet det kan sitte en smågærn gamling bak enhver dør, en som ikke tar jussen så tungt.

Så det går greit å begå en forbrytelse så lenge det er til et eksempel? Kan jeg drepe en fyr som drepte min kone for å la det være et eksempel for andre?

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Når du fantaserer deg frem til at jeg har meninger så langt unna det jeg skrev, burde det ikke være nødvendig. Men sjekk redigeringen.

EDIT: Forresten vises brukernavnet til noen som skriver noe på skrå. Altså kan det være en ide å vente til vedkommende er ferdig før du purrer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Når du fantaserer deg frem til at jeg har meninger så langt unna det jeg skrev, burde det ikke være nødvendig. Men sjekk redigeringen.

Sjekk min du =)

Det er mennesker med langt bredere erfaring enn oss som har funnet ut at vold mot unger ikke er den ideelle reaksjonen. Ville det ikke vært bedre at han fikk en skjennepreken av foreldrene?

Lenke til kommentar

Erfaring alene gir ingen visdom, men dette er ikke anledningen til å forklare hvorfor man skal ta noe som helst for god fisk basert på hvor det kommer fra. Det å følge loven er ikke i seg selv godt heller. I dette tilfellet mener jeg overtrampet var helt greit. Og du kan ikke vite om foreldrene hadde giddet å gi denne skjenneprekenen, eller om ungen hadde latt seg påvirke.

Lenke til kommentar
Erfaring alene gir ingen visdom, men dette er ikke anledningen til å forklare hvorfor man skal ta noe som helst for god fisk basert på hvor det kommer fra. Det å følge loven er ikke i seg selv godt heller. I dette tilfellet mener jeg overtrampet var helt greit. Og du kan ikke vite om foreldrene hadde giddet å gi denne skjenneprekenen, eller om ungen hadde latt seg påvirke.

Vi kan heller ikke vite om ungen vil reagere med å komme tilbake med en gjeng pøbler med balltre og banke opp 60`åringen som følge av frustrasjonen over å ha blitt behandlet urettferdig.

Jeg syntes at vi skal holde oss til det fastslåtte prinsippe om at vold mot barn ikke skal forekomme. Begynner vi å bevege oss bort fra dette er jeg redd hva konsekvensene kan bli.

Å ta sjansen på at foreldrene ville ordnet det vil jeg si er en mye tryggere løsning. Selv 60`åringen kunne ha gitt han en real skjennepreken uten å utøve vold. 14åringen vil bare være forvirret over hvor urettferdig han har blitt behandlet, og ikke lære noe som helst.

Jeg er av den tankegangen at skal man lære noe, så må man først respektere læreren for det budskapet han har å gi.

Slo jeg deg en gang i armen, og du reagerte med å slå meg ned hadde jeg tenkt på deg som en ustabil person, reagert med å anmelde deg og ikke sett på det som jeg gjorde var galt, heller det du gjorde.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

Husk at det er forskjell på respekt og frykt. Det er ikke rart det er mye uenighet om det er denne måten man skal oppdra unger på, "uvedkommende" har null og niks med å legge seg opp i foreldres oppdragelse av ungene. Det vil aldri være greit å utøve vold mot en unge, en ting er at det ikke er lovlig, en annen ting er at det moralskt uriktig.

Anbefaler trådstarter å ta opp dette med foreldrene øyeblikkelig, om du syntes det blir lettere så ta dette opp med helsesøster på skolen (dersom du går på ungdomsskolen), dette er viktig å huske på at det her var to myndige personer som har utøvd vold mot en 14 åring.

Lenke til kommentar
Akkurat, det er derfor vi snakker om hva som faktisk har skjedd og ikke hva som kunne vært bedre hvis det hadde skjedd i stedet. Jeg tror ikke en unge som får seg en nesestyver etter rampestreker har noen problemer med å rasjonalisere opplevelsen.

Skjønte veldig lite av hva du mente her, men jeg er veldig enig i det Fiat skriver over meg.

Lenke til kommentar
Den beste måten er å sende ungene til foreldrene. Barn ser opp til foreldrene som deres forbilde og ideal, og å få høre av dem at de gjorde noe galt er mye mer effektivt enn at en ukjent mann skal gi dem juling.

Bwahahaha! Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men ungdom i den alderen det er snakk om her, synes stort sett at foreldrene er de teiteste i hele verden - og foreldre med barn i denne alderen har den generelle oppfatning at "barna" deres er englebarn som aldri gjør noe galt. Å ta ungdom hjem til foreldrene for å få kjeft har ingen som helst nytteverdi, det er bedre å lære dem at det får konsekvenser å terrorisere folk på denne måten. God gammeldags deng, er det eneste som fungerer, dessverre må jeg si.

Lenke til kommentar
[...]Den beste måten er å sende ungene til foreldrene. Barn ser opp til foreldrene som deres forbilde og ideal, og å få høre av dem at de gjorde noe galt er mye mer effektivt enn at en ukjent mann skal gi dem juling.

[...]

Jaaada... :roll: det hadde nok vært ekstremt effektivt... Hadde jeg fått en 10-kroning for hver gang jeg har blitt møtt med "Mitt barn gjør ikke slikt, jeg forlanger en unnskyldning! for at du kan antyde noe slikt" fra en mer eller mindre ressurssterk mor etter slike og tilsvarende situasjoner hadde jeg hvertfall hatt nok til en riktig god flaske vin...

Lenke til kommentar

Bwahahaha! Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men ungdom i den alderen det er snakk om her, synes stort sett at foreldrene er de teiteste i hele verden - og foreldre med barn i denne alderen har den generelle oppfatning at "barna" deres er englebarn som aldri gjør noe galt. Å ta ungdom hjem til foreldrene for å få kjeft har ingen som helst nytteverdi, det er bedre å lære dem at det får konsekvenser å terrorisere folk på denne måten. God gammeldags deng, er det eneste som fungerer, dessverre må jeg si.

Har du noen artikler om hvordan vold mot barn hjelper dem i oppdragelsen? Folk er forskjellige, jeg ville ihvertfall ikke likt om foreldrene mine kjeftet på meg i det hele tatt. Alle er er ikke slik i denne alderen, selv om endel er det.

Lenke til kommentar
Har du noen artikler om hvordan vold mot barn hjelper dem i oppdragelsen? Folk er forskjellige, jeg ville ihvertfall ikke likt om foreldrene mine kjeftet på meg i det hele tatt. Alle er er ikke slik i denne alderen, selv om endel er det.

Det fungerte før. Det ville fungert igjen.

De som utvikler psykiske problemer av å få juling i barndommen er uansett svake mennesker og er uønsket i vårt samfunn. Absolutt ingen unnskyldning for at juling ikke skal være lov. Folk flest har bare godt av en omgang stryk, når de har gjort noe som fortjener det.

En omgang juling lærer frekkasene å passe oppførselen og ikke minst kjeften sin.

Lenke til kommentar

Det fungerte før. Det ville fungert igjen.

De som utvikler psykiske problemer av å få juling i barndommen er uansett svake mennesker og er uønsket i vårt samfunn. Absolutt ingen unnskyldning for at juling ikke skal være lov. Folk flest har bare godt av en omgang stryk, når de har gjort noe som fortjener det.

En omgang juling lærer frekkasene å passe oppførselen og ikke minst kjeften sin.

LOL

Vold avler vold, det er vist i empiriske forsøk gang på gang.

Det er heller folk som deg som er uønska i samfunnet fordi du potensielt kan redusere potensialet til nokon som er smartare enn deg og kan fremme teknologisk utvikling.

Sjølv born som har genetiske forutsetninger for å klare seg dårleg kan klare seg betydeleg betre om dei har støttande, positive foreldre.

Misforstå meg ikkje, ungar må straffast for uønska oppførsel, men ikkje med vald.

Lenke til kommentar
LOL

Vold avler vold, det er vist i empiriske forsøk gang på gang.

Har silkeputebehandlingen av dagens ungdom gjort dem mindre voldeligere? Eller snarere bare mer frekke, feige og skruppelløse? Noe som egentlig utarter seg i dagens samfunns blinde og feige voldstendenser? Drittunger som raner eldre damer o.l....

Det er heller folk som deg som er uønska i samfunnet fordi du potensielt kan redusere potensialet til nokon som er smartare enn deg og kan fremme teknologisk utvikling.

Mhmm... Uffameg da. Klart sånne drittsekker som meg er uønsket. Er sånne som deg ønsket i samfunnet, forresten? Ikke svar. Retorisk spørsmål.

Sjølv born som har genetiske forutsetninger for å klare seg dårleg kan klare seg betydeleg betre om dei har støttande, positive foreldre.

Så vil skal behandle alle som om de var skjøre gullklumper i håp om at noen av dem kan være fremtidens Einstein, uansett hva pokker de måtte finne på under sin oppvekst?

Misforstå meg ikkje, ungar må straffast for uønska oppførsel, men ikkje med vald.

Eneste alternativet jeg ser er husarrest og at de får gå sultne til sengs.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...