Prusk Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Så blir det vel vurdert om dette er en reaksjon på langvarig sjikanering, eller om det er vold etter "uskyldig barnelek". Jeg har forøvrig selv jaget folk som kastet snøballer på huset vårt. Utrolig deilig når man får tak i dem og fyller bukse og jakke med snø. Ubeskrivelig følelse. Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvis handlingen bror din har begått kom helt uprovosert, da fortjener han en god omgang med juling. Hva slags rasjonell forklaring har du som kan forsvare denne handlingen fra bror din? Har han som mål å gå rundt og forstyrre folkets fred ved å kaste snø på deres vinduer? Hadde han gjort det samme på min private eiendom så burde han være glad om jeg ikke hadde sendt han på et lengre sykehusopphold. Med politiets sprengte kapasitet fortiden så antar jeg at du ikke kommer langt med å anmelde forhold. De kommer neppe til å prioritere dette. Det skjer alvorligere forbrytelser i dette landet som nedprioriteres, dermed skal jeg være forbauset om en slik sak får oppfølging fra politiets side. Ingenting forsvarer handlingen, men din tankegang gjør meg ganske kvalm. Skal ikke forsvare disse skøyestrekene fra denne gutten men voldshandlinger og fysisk angrep kan ALDRI forsvares, såfremst det ikke er selvforsvar. Jeg kan samtidig fortelle deg at politiet tar slike tilfeller alvorlig om ett mindreårig barn er blitt skadet av en voksen. Kan godt hende saken blir behandlet ett år senere, men ikke tro at dette er en typisk "sleng i arkivet" sak. Selv om jeg har tellt til både ti og tyve før jeg skrev dette blir jeg direkte provosert av slike som deg. Hvordan kan du sitte her å forsvare at en eldre mann banket opp ett barn? Vi lever i 2009, snart 2010! I dagens samfunn er slikt ulovlig og blir sett ned på. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Syntes det var bra gjort av 60-åringen, det er mange smårips som trenger litt juling, Det er så mange uforskammet unger nå til dags som treng å settes på plass! Er man med på leken får man tåle streken og ikke begynne å syte når noen tar litt igjen. Endret 30. desember 2009 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Med politiets sprengte kapasitet fortiden så antar jeg at du ikke kommer langt med å anmelde forhold. De kommer neppe til å prioritere dette. Det skjer alvorligere forbrytelser i dette landet som nedprioriteres, dermed skal jeg være forbauset om en slik sak får oppfølging fra politiets side. Dette er en av de mer seriøse forbrytelsene som blir gjort og jeg regner med at dette blir prioritert mye høyere av politiet enn f.eks tyveri hvor det bare er økonomiske skader. Irrasjonaliteten skal ingen ende ta. Hvor kan du lese at jeg insinuerer at økonomisk utvinning er ilagt større alvorlighetsgrad? Hvor i teksten kan du konkludere med at jeg bruker dette som måleinstrument for kriminelle handlinger? At du forkaster helt kriminelle handlinger slik som drap, voldtekt, pedofili, tortur, terror eller grov misshandling som sammenligningsgrunnlag i dette tilfellet, sier mer om deg enn kritikken du retter mot argumentet. Hvis du mener at disse nevnte kriminelle handlinger ikke har større alvorlighets grad enn at en pøbelunge får seg en på trynet, tydeligvis helt fortjent ettersom han uten noen som helst rasjonell grunnlag plager folk i sine hjem, da bør du gjennomgå det etisk normative grunnlagget du lever etter. Fordi i følge loven og konstitusjon så har alle de nevnte handlinger større strafferammen enn saken som omtales her. Dermed er det naturlig å tenke seg hva lovverket anser som mer alvorlig. Endret 30. desember 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Syntes det var bra gjort av 60-åringen, det er mange smårips som trenger litt juling, Det er så mange uforskammet unger nå til dags som treng å settes på plass!Er man med på leken får man tåle streken og ikke begynne å syte når noen tar litt igjen. Har man probler med slikt kan man gjøre det den riktige, lovlige og humane veien ved å ringe hjem til foreldrene og be dem hente barnet sitt eller kontakte politiet (dog som i disse dager neppe vil gi noe resultat, såfremst dette ikke har skjedd over lang tid). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvor kan du lese at jeg insinuerer at økonomisk utvinning er ilagt større alvorlighetsgrad? Og hvor kan du lese at jeg mener du insinuerer det? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Har man probler med slikt kan man gjøre det den riktige, lovlige og humane veien ved å ringe hjem til foreldrene og be dem hente barnet sitt eller kontakte politiet (dog som i disse dager neppe vil gi noe resultat, såfremst dette ikke har skjedd over lang tid). Du vil ikke tro hvor mange foreldre som ikke ofrer en kalori på hva barna deres driver med. Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Har man probler med slikt kan man gjøre det den riktige, lovlige og humane veien ved å ringe hjem til foreldrene og be dem hente barnet sitt eller kontakte politiet (dog som i disse dager neppe vil gi noe resultat, såfremst dette ikke har skjedd over lang tid). Du vil ikke tro hvor mange foreldre som ikke ofrer en kalori på hva barna deres driver med. Er ganske klar over det, men vil nok tro de fleste foreldre med litt vett vil enten hente barna sine eller be dem komme seg hjem om de får en slik telefon. Det er iallefall vært forsøket istedenfor å banke vettet ut av et lite barn. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Ikke alle på 14 er "et lite barn". Mulig 60-åringen hadde tatt kontakt med foreldrene før uten hell. For alt vi vet kan han ha vært i kontakt med politiet før også. Denne saken er som baken, 2-delt og full av dr... Edit: "Slagg i trynet" kan være klaps med flat hånd, og det kan være en skikkelig vinge med knyttet hånd. Tviler litt på at en 60-åring har slått ut tenner på snøballmannen. Endret 30. desember 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Ingenting forsvarer handlingen, men din tankegang gjør meg ganske kvalm. Hva du anser som kvalmende er knakende likegyldig for meg. I dagens samfunn er politiets ressurser så til de grader redusert at politiet er nødt til å prioritere. Politiets preferanser tilsier, under slike omstendigheter, at politiet må prioritere de mest alvorlige kriminelle handlinger først. Dette har ingenting med mine subjektive preferanser å gjøre, men med realiteten. Jeg må realistisk sett forholde meg til disse variabler, dvs. siden politiets ressurser ikke tillater dem å bruke like mye tid på alle forbrytelser så er jeg nødt å beskytte min private eiendom, en rettighet som mine forfedre har kjempet for på slutten av 1700-tallet og innflettet i demokratiske prinsipper og menneskerettigheter. Vi snakker om borgerrettigheter om vern av privat eiendom. At du totalt ignorer dette er like kvalmende for meg. Skal ikke forsvare disse skøyestrekene fra denne gutten men voldshandlinger og fysisk angrep kan ALDRI forsvares, såfremst det ikke er selvforsvar. Hvordan definerer du den nevnte saken? Denne gutten befant seg på andre sin private eiendom og kaster gjenstander på eiendommens inverterer. Han forstyrer ikke bare freden, men utgjør trussel mot de som bor der. Innehaver av eiendommen opptrer i forsvar av egen eiendom. Når en ungdom skader offentlig eiendom er det opp til statlige myndigheter å reagere. På privat eiendom er det jeg, eller i dette tilfellet den 60-åringen, som skal forsvare eiendommen frem til statlige myndigheter kommer. Hvis statlige myndigheter er blitt varslet men ikke reagerer, mener du at jeg skal sitte i ro å se på at min eiendom blir utsatt for hærverk og ødeleggelser? Jeg kan samtidig fortelle deg at politiet tar slike tilfeller alvorlig om ett mindreårig barn er blitt skadet av en voksen. Kan godt hende saken blir behandlet ett år senere, men ikke tro at dette er en typisk "sleng i arkivet" sak. Dette er ikke en sak der volden ble brukt over tid på et barn som er totalt uskyldig. Vi snakker om et engangstilfelle, slik som jeg forstår var det snakket om et slag, på en ganske voksen ungdom på 14 år som selv har provosert handlingen. Jeg kan love deg at denne saken ikke får en prioritet. Politiet nå fortiden henlegger saker av grov misshandling, voldtekt og organisert kriminalitet fordi det ikke finnes ressurser. Jeg kan ikke forestille meg at denne saken skal på bakgrunn av dette få en høy prioritering. Hvis den gjør det så er dette hån mot alle de mennesker som har vært utsatt for verre ting en denne ungdommen, og som i tillegg er helt uskydlig part i handlingen som er blitt begått mot dem. Selv om jeg har tellt til både ti og tyve før jeg skrev dette blir jeg direkte provosert av slike som deg. Hvordan kan du sitte her å forsvare at en eldre mann banket opp ett barn? Du kan om så telle til 1000, men så lenge du ignorer hva jeg har sagt, og hva som er realiteten i samfunnet, samt ignorerer omstendigheter i denne saken, så hjelper det ikke. Slik som saken ble fortalt så var ikke denne ungdommen blitt banket, men slått en gang. Det er stor forskjell. For det andre, denne ungdommen er ikke en uskyldig part i dette, men i stor grad skyldig i konsekvensene mot han. For det tredje, under normale omstendigheter forsvarer jeg ikke vold, uansett hvilken samfunnsgruppe det gjelder, men det vi diskuterer her er ikke resultat av normale omstendigheter. I tillegg, dagens ungdom eier ikke respekt for voksne lenger, politiet har ikke ressurser til å hanskes med slike pøbler, og det finnes ikke andre alternativer til å få slike pøbler til å kutte ut å plage folk. Dermed befinner mennesker seg i en presset situasjon der de gjør ting som de egentlig ikke har lyst å gjøre. Jeg har ikke sagt at jeg hadde reagert likens som den 60-åringen, men tanken hadde nok streifet meg. Endret 31. desember 2009 av statsviter Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Nå virker det ikke som det er noen barn som er banket vettet ut av, da ville TS skjønt uten å måtte spørre på nett om det er noe å anmelde. Tar man utgangspunkt i at det nok er to sider av saken her, vil jeg vel tippe de har blitt tatt litt hardt, men at det er langt derfra til å bli banket vettet ut av. Min onkel tok to jenter som ødela blomsterbeddet sitt og gikk ut for å skremme ungene vekk. Hun ene ble så redd at hun besvimte tvert der hun stod, og da onkel kjørt henne hjem, var plutselig historien blitt til at han slo henne så hun svimte av. Da skulle plutselig foreldre anmelde onkel for vold som aldri hadde skjedd, så vær obs på foreldre som ikke evner å se barna dems kan gjøre gale ting også. Fikk kompisen til TS en ørefik, synes jeg dette er en for voldsom reaksjon fra denne mannen, men jeg kjenner ikke til hvor mange snøballer han må få på sitt vindu i løpet av en vinter eller andre årsaker til at han reagerte som han gjorde. Kompisen til TS bør i hvertfall ha lært nå at man ikke kan tror man kan gjør alt man ønsker uten en konsekvens, og møter man på de feil folka kan konsekvensen bli vond. Dette bør fortelle denne kompisen at det er på tide å slutte å plage andre i sitt eget hjem. Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ingenting forsvarer handlingen, men din tankegang gjør meg ganske kvalm. Hva du anser som kvalmende er knakende likegyldig for meg. I dagens samfunn er politiets ressurser så til de grader redusert at politiet er nødt til å prioritere. Politiets preferanser tilsier, under slike omstendigheter, at politiet må prioritere de mest alvorlige kriminelle handlinger først. Dette har ingenting med mine subjektive preferanser å gjøre, men med realiteten. Jeg må realistisk sett forholde meg til disse variabler, dvs. siden politiets ressurser ikke tillater dem å bruke like mye tid på alle forbrytelser så er jeg nødt å beskytte min private eiendom, en rettighet som mine forfedre har kjempet for på slutten av 1700-tallet og innflettet i demokratiske prinsipper og menneskerettigheter. Vi snakker om borgerrettigheter om vern av privat eiendom. At du totalt ignorer dette er like kvalmende for meg. Skal ikke forsvare disse skøyestrekene fra denne gutten men voldshandlinger og fysisk angrep kan ALDRI forsvares, såfremst det ikke er selvforsvar. Hvordan definerer du den nevnte saken? Denne gutten befant seg på privat eiendom og kaster gjenstander på eiendommens inverterer. Han forstyrer ikke bare freden, men utgjør trussel mot de som bor der. Innehaver av eiendommen opptrer i forsvar av egen eiendom, og jeg forsvarer en slik handling fult ut. Når den ungdommen skader offentlig eiendom er det opp til statlige myndigheter å reagere. På privat eiendom er det jeg, eller i dette tilfellet den 60-åringen, som skal forsvare eiendommen frem til statlige myndigheter kommer. Hvis statlige myndigheter er blitt varslet men ikke reagerer, mener du at jeg skal sitte i ro å se på at min eiendom blir utsatt for hærverk og ødeleggelser? Jeg kan samtidig fortelle deg at politiet tar slike tilfeller alvorlig om ett mindreårig barn er blitt skadet av en voksen. Kan godt hende saken blir behandlet ett år senere, men ikke tro at dette er en typisk "sleng i arkivet" sak. Dette er ikke en sak der volden ble brukt over tid på et barn som er totalt uskyldig. Vi snakker om et engangstilfelle, slik som jeg forstår var det snakket om et slag, på en ganske voksen ungdom på 14 år som selv har provosert handlingen. Jeg kan love deg at denne saken ikke får en prioritet. Politiet nå fortiden henlegger saker av grov misshandling, voldtekt og organisert kriminalitet fordi det ikke finnes ressurser. Jeg kan ikke forestille meg at denne saken skal på bakgrunn av dette få en høy prioritering. Hvis den gjør det så er dette en hån mot alle de mennesker som har vært utsatt for verre ting en denne ungdommen, og som i tillegg er helt uskydlig part i handlingen som er blitt begått mot dem. Selv om jeg har tellt til både ti og tyve før jeg skrev dette blir jeg direkte provosert av slike som deg. Hvordan kan du sitte her å forsvare at en eldre mann banket opp ett barn? Du kan om så telle til 1000, men så lenge du ignorer hva jeg har sagt, og hva som er realiteten i samfunnet, samt ignorere omstendigheter i denne saken, så hjelper det ikke. Slik som saken ble fortalt så var ikke denne ungdommen blitt banket, men slått en gang. Det er stor forskjell. For det andre, denne ungdommen er ikke en uskyldig part i dette, men i stor grad skyldig i konsekvensene han har fått. For det tredje, under normale omstendigheter forsvarer jeg ikke vold, uansett hvilken samfunnsgruppe det gjelder. Men dette vi diskuterer her er ikke resultat av normale omstendigheter. I tillegg, dagens ungdom eier ikke respekt for voksne lenger, politiet har ikke ressurser til å hanskes med slike pøbler, og det finnes ikke andre alternativer til å få slike pøbler til å kutte ut å plage folk. Dermed befinner mennesker seg i en presset situasjon der de gjør ting som de egentlig ikke har lyst å gjøre. Jeg har ikke sagt at jeg hadde reagert likens som den 60-åringen, men tanken hadde nok streifet meg. Du kan fortsette å skrive til du blir både gul og blå, men INGENTING forsvarer vold mot ett barn / ungdom. Hva så? Om politiet ikke har nok ressurser forsvarer ikke det voldshandlinger mot barn. Greit nok å skremme eller true dette barnet med fysisk vold? Hvordan i svarte bananskog kan du få det til å bli rett og rettferdig? Hvordan kan en ganske uskyldig snøball utgjøre en trussel mot de som bor der? Tror neppe man kommer vidre i en evt. politisak med dette. Dette er snakk om en ungdom / ett barn som kaster snøballer på ett hus for skøy. De aller fleste her har nok utført noen skøyerstreker i sin oppvekst. Hadde jeg hatt barn og fått høre at noen slo barnet mitt eller gikk til fysisk vold fordi barnet mitt utførte noen ganske uskyldige skøyerstreket hadde det klikket for meg. Jeg tror heller ikke denne ungdommen gikk inn for å ødelegge noe. Om du er villig til å skade en ungdom fordi han kaster en snøball mot din private eiendom opplever jeg deg som meget paranoid og smågal. Igjen, ingenting forsvarer vold mot barn. Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Greit nok, saken kan ha både 2 og flere sider. Uansett forsvarer ingen av argumentene vold mot barn, slik jeg har opplevd det her i tråden. Mulig dette tilellet var ett lite klaps, hvem vet. Jeg står ved mitt og mener at man skal ikke skade ett barn / en ungdom på noen måte for en slik fillesak. I de fleste tilfeller vil man nok treffe på foreldre som er forståelige og tar opp dette med barna sine, "saken ute av verden". Er det gjentatte angrep på privat eiendom kan man gjøre noe med det. Men da skal man gjøre det igjennom å kontakte foreldre eller lignende. Synes også politiets ressurser undervurderes kraftig i denne tråden. Jeg har flere ganger opplevd at politiet rykker ut for å hanskes med pøbler som kaster gjenstander mot hus, biler, busser og lignende. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 En utrykning har lite byråkrati og papirarbeid bak seg.. Lenke til kommentar
Qck Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) En utrykning har lite byråkrati og papirarbeid bak seg.. 3 av disse pøblene har idag oppført hærverk på rullebladet sitt. Samtlige av pøblene i denne situasjonen ble kjørt hjem av politiet. Dog, en sak hvor en mann blir anmeldt for vold etter pøbelstreker vil ha endel byråkrati og papirarbeid. Endret 30. desember 2009 av Qck Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Vold mot barn er ikke bra, hør på politiet. Endret 31. desember 2009 av ^fmj Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Et stort problem i slike saker er at det er ikke sikkert man vet hvem ungene tilhører før man får fatt i dem. Når man så faktisk får fatt i dem, og/eller vet hvem det er, og ringer til foreldrene, så får man til svar at ungen deres ALDRI kunne gjort noe slikt. Med mindre ungen fikk bank så fikk denne ungen som fortjent. Vil du være med på leken osv. Dessuten så er det faktisk ikke en liten unge vi snakker om heller, en fjortenåring vet meget godt at dette er en aktivitet som kan få økonomiske følger for vedkommende. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Andre 14-åringer røyker hasj, kjører bil i fylla, voldtar og raner gamle damer, så ikke kom her og påstå at 14-åringer er for små til å vite hva de driver med. I dette tilfellet gikk 14-åringen inn for å plage en eldre mann, men, uheldigvis for 14-åringen, denne gangen ble han tatt for det. Et klaps eller tre og et par blåveiser i ansiktet tar han ikke skade av, han lærer bare at det er dumt å plage andre folk. INGEN medlidenhet å hente her i gården. Selvfølgelig hadde ikke 60-åringen og 20-åringen lov til å daske den obsternasige lille drittungen, så det er slett ikke feil om de blir ilagt straff for forholdet, men guttungen fikk i alle fall som fortjent. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Et klaps eller tre og et par blåveiser i ansiktet tar han ikke skade av.. At barn ikke tar skade av en blåveis eller tre fra en voksen må være dagens drøyeste uttalelse. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Et klaps eller tre og et par blåveiser i ansiktet tar han ikke skade av.. At barn ikke tar skade av en blåveis eller tre fra en voksen må være dagens drøyeste uttalelse. Piss meg i øret, er du snill Spiller ingen rolle om det var 60-åringen selv eller om han hadde sendt barnebarnet sitt på f.eks. 14, 16 eller 20 for å gjøre det, det er fortsatt ulovlig å slå folk. Mitt poeng er at 14-åringen oppførte seg dumt og fikk som han fortjente, bottom line. Endret 31. desember 2009 av Jurist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå