Gå til innhold

Sunnere kosthold for late folk, mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egg, kylling, salat, havregryn, tunfisksalat ( ikke undervurder tunfisk smaken :p ), mye god brødmat, forskjellige woker, fjordland har vell mye godt og enkelt, som er hakket sunnere enn pizza.

 

Du må vell kanskje løfte en finger mer, men matveien din blir revolusjonert viss du gidder det.

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Det er jo relativt enkelt å spise ting som bananer, mango, eple, appelsin etc.

Kommer vel under kategorien bedre enn frossenpizza i alle fall...

 

Så har du jo proteinshake da, hvis du tåler anstrengelsen av å riste på shakeren.

Har du lunkent vann kan du faktisk røre ut pulveret med en skje :)

Lenke til kommentar
Røyklaks og eggerøre på skive er enkelt.

 

Ellers kan du sette på ris (tar deg 30 sekunder), og kaste litt kylling (innpakket i aluminiumsfolie) i ovnen (jeg foretrekker lår, da de er saftige). Så venter du en liten time, og vips. Det tar ikke mer enn 5 min tilsammens.

Koke ris i en time, ja. Den blir nok god.

Lenke til kommentar
Røyklaks og eggerøre på skive er enkelt.

 

Ellers kan du sette på ris (tar deg 30 sekunder), og kaste litt kylling (innpakket i aluminiumsfolie) i ovnen (jeg foretrekker lår, da de er saftige). Så venter du en liten time, og vips. Det tar ikke mer enn 5 min tilsammens.

Koke ris i en time, ja. Den blir nok god.

En liten time = 45 min. Og selvsagt snakker jeg om kyllingen, og ikke risen, men du skjønte ikke det? ;)

Lenke til kommentar
Røyklaks og eggerøre på skive er enkelt.

 

Ellers kan du sette på ris (tar deg 30 sekunder), og kaste litt kylling (innpakket i aluminiumsfolie) i ovnen (jeg foretrekker lår, da de er saftige). Så venter du en liten time, og vips. Det tar ikke mer enn 5 min tilsammens.

Koke ris i en time, ja. Den blir nok god.

En liten time = 45 min. Og selvsagt snakker jeg om kyllingen, og ikke risen, men du skjønte ikke det? ;)

Hva med "boil-in-bag ris" som tar 5 min? Er ikke den risen sunn nok?

 

Takker for alle svarene forresten :)

Lenke til kommentar
Det er jo relativt enkelt å spise ting som bananer, mango, eple, appelsin etc.

Kommer vel under kategorien bedre enn frossenpizza i alle fall...

 

Så har du jo proteinshake da, hvis du tåler anstrengelsen av å riste på shakeren.

Har du lunkent vann kan du faktisk røre ut pulveret med en skje :)

Hvordan funker proteinshake? =P Jeg mener det er vel ikke meningen at man skal drikke bare det...

(Ja jeg er noob)

 

Ris er ris.

Haha okay.

Lenke til kommentar

Mye latterlige svar her. Ingen som er vant med å slenge en grandis i ovnen som gidder å stå med ris og kylling i folie. Dessuten er ikke ris spesielt sunt.

Proteinshake er bare tull, det kan sikkert erstatte et glass melk til frokost, men som måltid har det ingen funksjon.

Det du trenger er for det første å VILLE endre kostholdet ditt. Å legge inn et innlegg her er jo en start, men hva spiste du f.eks. til frokost i dag?

Legg opp til flere måltider om dagen (5-6), da vil du snart se at kostholdsvanene dine endrer seg og den pizzaen får sjeldnere innpass.

Ofte spiser man ikke noe mellom lunsj og middag og er påfølgende skrubbis når middagen kommer og langer innpå en hel grandis i et jafs. Hvis du hadde tatt en skive, litt frukt eller noe annet digg et par timer før middag, så spiser du deg heller ikke stappings, noe som er bra for fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Mye latterlige svar her. Ingen som er vant med å slenge en grandis i ovnen som gidder å stå med ris og kylling i folie. Dessuten er ikke ris spesielt sunt.

Proteinshake er bare tull, det kan sikkert erstatte et glass melk til frokost, men som måltid har det ingen funksjon.

Det du trenger er for det første å VILLE endre kostholdet ditt. Å legge inn et innlegg her er jo en start, men hva spiste du f.eks. til frokost i dag?

Legg opp til flere måltider om dagen (5-6), da vil du snart se at kostholdsvanene dine endrer seg og den pizzaen får sjeldnere innpass.

Ofte spiser man ikke noe mellom lunsj og middag og er påfølgende skrubbis når middagen kommer og langer innpå en hel grandis i et jafs. Hvis du hadde tatt en skive, litt frukt eller noe annet digg et par timer før middag, så spiser du deg heller ikke stappings, noe som er bra for fordøyelsen.

I dag spiste jeg wienerpølse i brød.

Men det har seg slik at "situasjonen min" ikke er helt normal. Jeg har ikke jobb noe som fører til at jeg sover til langt utpå formiddagen.

Når det kommer til motivasjon så vet jeg at jeg må endre noe før det er for sent, men jeg er liksom alltid trøtt og orker ingenting.

Skal prøve å spise mindre men oftere. Men jeg er ikke så fryktelig glad i frukt. Eple blir jeg løs i magen av.

Skal også prøve å gå en tur hver dag, men når det er mellom -4 til -8 grader er det ikke spesielt gøy å gå ut.

Lenke til kommentar

Hvis du er uten jobb, må du komme deg i aktivitet! Da jeg var arbeidsløs, ble trening og vask av leilighet løsningen for meg. Sove langt utover dagen gjør også at du blir trøtt på dagen. Få deg bedre døgnrytme, legg deg 11-12 og stå opp 8-9 tiden, fremdeles litt mye søvn, men bedre enn å legge seg 2 og stå opp 14..

 

Jeg tror ikke du kommer til å få endret kostholdet ditt med den holdningen du har nå (hvis du ikke får deg dame da..........) Du må bestemme deg og gjennomføre! Det gjennomsnittlige kroppen er oppbygd av latskap. Det er hodet ditt som må nekte kroppen å få være lat, stå opp om morningen, ikke når kroppen sliter med å finne en god stilling i senga. Få deg mosjon, igjen, bestem tidspunktet og gjennomfør! Med en gang du vurderer, vil du alltid finne en grunn til å droppe det, litt vondt i beinet, ser ut som det kanksje skal begynne å regne osv.. ALLTID kommer unnskyldningen og som regel blir du sittende.

 

Jeg pleier å bruke 15-20min på å lage mat, lager gjerne store porsjoner slik de varer noen måltid. Jeg har alltid film/serie eller musikk på når jeg er alene. Enkle retter er kylling med pasta/ris. Men det finnes også enklere retter. Eks fiskegrateng (Findus God Gammeldags er god), har du litt gulerot på siden, så får du et godt måltid. Du kan også lage laks med grønnsaker i fløtesaus (Tar en form og fyller med grønnsaker, heller oppi fløtesaus slik at grønnsakene nesten drukner og legger laksefilèr oppå. Hiver dette inn i ovenen og lar stå. Husker ikke hvor lenge eller hvor varmt..)

 

Uansett, holdnings endring! Du merker fort hvor gøy og godt det er med skikkelig mat. Dette vil trolig motivere deg til å lage mer og bedre mat og dermed droppe pizzaen.

Lenke til kommentar
Du kan jo lage mye på en gag, ta deg en dag og lag middag for 3-5 dager.

Joda kan jo det. Gjorde faktisk det sist fredag, men jeg lagte noe taco greier (kanskje ikke det sunneste i verden=P)

 

Hvis du er uten jobb, må du komme deg i aktivitet! Da jeg var arbeidsløs, ble trening og vask av leilighet løsningen for meg. Sove langt utover dagen gjør også at du blir trøtt på dagen. Få deg bedre døgnrytme, legg deg 11-12 og stå opp 8-9 tiden, fremdeles litt mye søvn, men bedre enn å legge seg 2 og stå opp 14..

 

Jeg tror ikke du kommer til å få endret kostholdet ditt med den holdningen du har nå (hvis du ikke får deg dame da..........) Du må bestemme deg og gjennomføre! Det gjennomsnittlige kroppen er oppbygd av latskap. Det er hodet ditt som må nekte kroppen å få være lat, stå opp om morningen, ikke når kroppen sliter med å finne en god stilling i senga. Få deg mosjon, igjen, bestem tidspunktet og gjennomfør! Med en gang du vurderer, vil du alltid finne en grunn til å droppe det, litt vondt i beinet, ser ut som det kanksje skal begynne å regne osv.. ALLTID kommer unnskyldningen og som regel blir du sittende.

 

Jeg pleier å bruke 15-20min på å lage mat, lager gjerne store porsjoner slik de varer noen måltid. Jeg har alltid film/serie eller musikk på når jeg er alene. Enkle retter er kylling med pasta/ris. Men det finnes også enklere retter. Eks fiskegrateng (Findus God Gammeldags er god), har du litt gulerot på siden, så får du et godt måltid. Du kan også lage laks med grønnsaker i fløtesaus (Tar en form og fyller med grønnsaker, heller oppi fløtesaus slik at grønnsakene nesten drukner og legger laksefilèr oppå. Hiver dette inn i ovenen og lar stå. Husker ikke hvor lenge eller hvor varmt..)

 

Uansett, holdnings endring! Du merker fort hvor gøy og godt det er med skikkelig mat. Dette vil trolig motivere deg til å lage mer og bedre mat og dermed droppe pizzaen.

Tror jeg skal klare å begynne å gå en tur om dagen. Men som du sier så er det vanskelig å bli motivert og enda vanskeligere å holde seg motivert.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal klare å begynne å gå en tur om dagen. Men som du sier så er det vanskelig å bli motivert og enda vanskeligere å holde seg motivert.

 

Det er bare å bestemme seg, du trenger ikke mye vilje styrke for å faktisk klare det. Du må bare innse at det vanskeligste er å begynne (gå ned til trening, ta maten ut av kjøleskapet, fylle vann i vasken, plugge i støvsuger, sortere skittentøy, snakke med en jente, tråle finn etter jobb....) Når du først har startet med A, kommer resten av alfabete av seg selv ;)

Lenke til kommentar

Jeg er lat. Gidder sjelden å bruke mer enn 10 minutter på mat hver dag.

 

Løsningen for meg ble taco og atter taco. Spiser det nesten hver dag.

 

Når jeg lager taco tar jeg:

 

1 halv paprika

1 halv agurk

1 tomat

1 halv boks mais

2 chili pepper

500g karbonadedeig eller kyllingfilet

1 pose taco krydder

3 taco lefser

lettrømme

salsa

litt revet norvegia (hvis du er skikkelig lat kan du kjøpe ferdig revet)

 

Mens kjøttet steker kutter jeg grønnsakene i strimler og varmer lefsene i ovnen.

 

500g kjøtt varer i 2 dager så dagen etter trenger jeg kun å kutte nye grønnsaker.

 

Jeg har altid vært slank, men ble enda slankere da jeg begynte på denne "dietten". Jeg har også mer energi noe jeg tillegger masse grønnsaker hver dag, som er noe jeg ikke orket å lage før, men som er nødvendig i en god taco.

 

Anbefaler også å kutte ut godteri og brus. Sluttet for ca 3 mnd siden og det har gjort underverker for min dagsform og sukkersuget jeg følte før er borte vekk.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Tror jeg skal klare å begynne å gå en tur om dagen. Men som du sier så er det vanskelig å bli motivert og enda vanskeligere å holde seg motivert.

 

Det er bare å bestemme seg, du trenger ikke mye vilje styrke for å faktisk klare det. Du må bare innse at det vanskeligste er å begynne (gå ned til trening, ta maten ut av kjøleskapet, fylle vann i vasken, plugge i støvsuger, sortere skittentøy, snakke med en jente, tråle finn etter jobb....) Når du først har startet med A, kommer resten av alfabete av seg selv ;)

Vel jeg kom inn fra en gåtur rett før forrige post :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...