larsingedude Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 http://www.vg.no/iphone/article.php?artid=599604 kan umulig være så fult på toget at det ikke finnes noen som kan reise seg Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Folk er noen jævler, enkelt og greit. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 an umulig være så fult på toget at det ikke finnes noen som kan reise segKanskje hun reiste seg slik at noen andre, f.eks gamle eller funksjonshemmede fikk plassen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 an umulig være så fult på toget at det ikke finnes noen som kan reise segKanskje hun reiste seg slik at noen andre, f.eks gamle eller funksjonshemmede fikk plassen? Det tvilar eg på, men det endrar ikkje det faktum at dei fleste på toget sannsynlegvis kunne gitt setet sitt til ho. Nordmenn er egoistiske. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 an umulig være så fult på toget at det ikke finnes noen som kan reise segKanskje hun reiste seg slik at noen andre, f.eks gamle eller funksjonshemmede fikk plassen? Det tvilar eg på, men det endrar ikkje det faktum at dei fleste på toget sannsynlegvis kunne gitt setet sitt til ho. Nordmenn er egoistiske. Det stemmer, men hvorfor skulle hun hatt setet fremfor noen andre? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Fordi ho amma eit barn. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Amming trengs ikke gjøres konstant, og når un ammer bør det ikke være noe problem å holde barnet i hendene. Hun har jo som du ser på bildet en varnevogn og legge barnet i ellers. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Nordmenn er egoistiske. Nordmenn er også rask å dømme andre.... Hadde jeg vært der og visst om situasjonen hadde jeg helt klart reist meg og bydd frem plassen min og det tror jeg flertallet på forumet her også hadde gjort. Problemet er vel at ingen faktisk var obs på situasjonen, etter å ha frøset på ett tog i 4 timer er det desverre slik at man ikke hele tiden legger merke til alt rundt seg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Nordmenn er egoistiske. Nordmenn er også rask å dømme andre.... Uttalelsen var for øvrig på ein generell basis utan at det var noko fasit for denne situasjonen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Uttalelsen var for øvrig på ein generell basis utan at det var noko fasit for denne situasjonen. Er ihvertfall fullstendig uenig med deg, også på generell basis!! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Er ikkje heilt enig med deg Zeph, eg har litt meir håp til nordmenn enn at alle er fullstendig egoistiske. Derimot generelt sett er folk i Oslo (og nok i dei andre store byene) ubehøvla egoistiske drittsekker. Det er ikkje få gonger at eg observerer gravide, eldre og handikappa som må stå fordi 20åringene som sitter ikkje gidder å reise seg og overlate setet til noko som trenger setet meir enn dei. Eksempler ser eg dagleg på bussen, t-bana, trikken og på toget. For dei som meiner at situasjonen som sår i VG ikkje er eit stort problem. Eit barn på 2 månader vil ha mat ofte (1-2 timer melllom kvart måltid) Så ein 4-timersstopp så kan ein måtte amme mellom 2-4 ganger, i tillegg tar då ei amming mellom 15-30 minutter. I tillegg er ein unge minst 4 kg, stå og holde eit 2 månadersbarn mens ein ammer er ei ganske vanskeleg oppgåve. (hint, nakken må støttes, ryggen må støttes) For unge gutter uten erfaring, ta 3 full 1,5 litersflasker uten kork i "fanget" og stå der med desse på strak arm. Søler ein ein dråpe eller at det ikkje er kontakt mellom flaskene er det det same som at ein har mista barnet i bakken. Lykke til med øvelsen 4 ganger iløpet av 4 timer (30 minutter) Helsing ein som er spedbarnspappa. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Sjølvsagt er ikkje alle det, men samanlikna med utland eg har vore i er nordmenn meir inneslutta og egoistiske. Det er min observasjon. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nå reiser ikke jeg med buss og slikt før, men når jeg gjorde det før syns jeg til stadighet folk var snille å flytte seg. For gamle, gravide osv, det er ikke en menneskerett å sitte på bussen, vær glad når noen gir plass. Samme greia er det nor folk skal inn med barnevogn og liknende, pleier nesten altid være noen som hjelper til, til og meg jeg ^^. Men det jeg missliker sterkt er å sitte bak gamle kjerringer på bussen som snakker om at ingen gidder flytte seg, de unge er så slappe osv, det provoserer meg!. Andre ting som iriterer meg på busser er om folk f.eks setter seg ytterst i setet og lar f.eks vareposen ligge inne med vinduet, slik at dem tar to plasser, gjerne også når bussen er stapp full. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Det er ikkje få gonger at eg observerer gravide, eldre og handikappa som må stå fordi 20åringene som sitter ikkje gidder å reise seg og overlate setet til noko som trenger setet meir enn dei. Eksempler ser eg dagleg på bussen, t-bana, trikken og på toget. Regner med at du gir fra deg setet da? Selv fikk jeg høre av pappa som jeg også har nevnt i en annen tråd tidligere at han satt på toget og det var en plass ledig. Inn kommer et utlendingpar(fra midt-østen en plass) der kvinnen er veldig gravid. Mannen tar setet så den gravide konen hans må stå. Det er ikke bare nordmenn som er egoistiske. Pappa tilbydde da plassen sin til damen og da tok mannen hintet og gav sin plass til kona og sto selv. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nå er det mulig hun hadde fått tilbud å sitte, men det er mer beinplass ved å sitte på trappa, så hun takket nei. Og dessuten er det bedre plass for henne å amme. Hun kan ha barneutstyret vedsiden av henne osv. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Amming trengs ikke gjøres konstant, og når un ammer bør det ikke være noe problem å holde barnet i hendene.Hun har jo som du ser på bildet en varnevogn og legge barnet i ellers. Herregud, vet du engang hva du prater om? Holde barnet i hendene?? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Nordmenn er egoistiske. Nordmenn er også rask å dømme andre.... Hadde jeg vært der og visst om situasjonen hadde jeg helt klart reist meg og bydd frem plassen min og det tror jeg flertallet på forumet her også hadde gjort. Problemet er vel at ingen faktisk var obs på situasjonen, etter å ha frøset på ett tog i 4 timer er det desverre slik at man ikke hele tiden legger merke til alt rundt seg. Tja, jeg har vært en ammende mor selv, så jeg VET hvor egoistiske folk er. Ingen gidder å lee på et øyebryn engang selv om man står med et skrikende spedbarn i armene midt i midtgangen på toget. Det er særdeles lite gunstig å stå på et tog mens det er i bevegelse, med et lite spedbarn i armene. Ser at noen foreslår at man skal legge barnet i vognen. Vel, hvis den personen ønsker å høre på hysterisk småbarnsgråt i 4 timer (som nevnt i artikkelen), så værsågod. Såklart lar man ikke en våken unge ligge i en vogn som står i ro. Å amme et lite barn kan være kronglete og vanskelig, og å STÅ å amme er ganske så uaktuelt for de fleste hvis de ikke har et bæresjal eller en slynge å ha barnet i. Det er utrolig tungt å holde barnet i riktig ammestilling hvis man ikke har riktig støtte og en behagelig sitte/liggestililling. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 http://www.vg.no/iphone/article.php?artid=599604 kan umulig være så fult på toget at det ikke finnes noen som kan reise seg Virker da ikke på artikkelen som hun hadde spurt noen heller. Spør man ikke, har man ikke noe å klage på! Og jeg er helt sikker på at flere ville ha gitt fra seg plassen om hun bare hadde spurt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Skjønner godt at hun ikke ville spørre, jeg. HUN har forøvrig ikke klagd på at ingen reiste seg heller. Hun klagde på at det ikke var nok plasser. Jeg synes det er totalt unødvendig at en kvinne med et lite spedbarn skal måtte spørre om å få plassen til en annen person. Det er ikke akkurat som om det er noe tvil om at hun faktisk har en unge på armen (i motsetning til hvis en kvinne er gravid og folk er redd for å fornærme..). Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Når ein må forklare til voksne personer at ei ammende kvinne med ein 2 månaders gamal unge på armen trenger eit sete så føler eg at noko er gale. Det er forskjell på å forklare ein 6åring dette kontra ein voksen person. Så må ho spørre så er det berre eit bevis for at folk har blitt generelt sett svært egoistiske, og ser ikkje lengre enn sin egen nasetipp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå