Gå til innhold

Hvor kommer k-en fra når man trekker sammen "fiseringen"?

H80

Anbefalte innlegg

Jeg har notert meg at mange sportsinteresserte bruker forkortelsen (?) "kvalik" når de omtaler ulike former for kvalifisering. For eksempel "VM-kvalik" for VM-kvalifisering og "kvalik-kamp" for kvalifiseringskamp.

Hvor kommer k-en fra? Det leddet som skal forkortes er "fisering"  :blush: og det er ingen k der.

Kan det være at sportsidiotene har lånt forkortelsen fra utenlandsk uten å tenke på at det norske "kvalifisering" ikke inneholder noen k-lyd slik som "qualification" gjør i eksempelvis de tyske, franske og engelske språk? 

Eller er de, i tillegg til å være sportsidioter, også språkidioter som ikke forstår det ulogiske i at en sammentrekning av "fiseringen" resulterer i en "k"?

Endret av H80
Videoannonse
Annonse

Sier du virkelig "kvalifikasjonskamp"? Jeg synes det høres mye mer naturlig ut med "kvalifiseringskamp", og "kvalifisering"/"kvalifiseringen" er også det ordet jeg har hørt/sett bli brukt når man ikke har tydd til "kvalik". 

Endret av H80
Gjest Slettet+13412342564
 Jeg har notert meg at mange sportsinteresserte bruker forkortelsen (?) "kvalik" når de omtaler ulike former for kvalifisering. For eksempel "VM-kvalik" for VM-kvalifisering og "kvalik-kamp" for kvalifiseringskamp.

Hvor kommer k-en fra? Det leddet som skal forkortes er "fisering"  :blush: og det er ingen k der.

Kan det være at sportsidiotene har lånt forkortelsen fra utenlandsk uten å tenke på at det norske "kvalifisering" ikke inneholder noen k-lyd slik som "qualification" gjør i eksempelvis de tyske, franske og engelske språk? 

Eller er de, i tillegg til å være sportsidioter, også språkidioter som ikke forstår det ulogiske i at en sammentrekning av "fiseringen" resulterer i en "k"?

Jeg tror personlig dette er (om ikke hele) noe av grunnen.

• 2 uker senere...

Les første post igjen. I stedet for "kvalifiseringen" sier man "kvalik".

Helt off topic, men nå kom jeg på en annen felle man kan gå i her. Om man ikke har helt kontroll på samskriving og særskriving, risikerer man faktisk å få "kval i fiseringen". Da begynner jeg å forstå hvorfor folk bruker "kvalik"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...