hean Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Ville ikke det vært en fordel.... Kunne forandre brennvidden (cropfaktoren) på å justere sensoren frem/tilbake med noen mm/cm. Ville noe slikt skap andre problem, for eksempel med autofokus? Endret 30. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Kan ikke helt se den praktiske nytten ved dette. Ville noe slikt skap andre problem, for eksempel med autofokus?Selvfølgelig. Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Det er nok tryggere/enklere å benytte deler av sensoren (ferdig croppet) som f.eks Nikon bruker på High speed crop innstilling. Noen P&P kamera har oså slike innstillinger, muligens mange. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Kan ikke helt se den praktiske nytten ved dette.Den opplagte funksjonen til dette er jo å kunne bruke optikk med kortere registeravstand enn originalmounten. Spesielt Nikon-brukere burde jo være interessert i dette :-) Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Kan ikke helt se den praktiske nytten ved dette. Ser du ikke nytten med å kunne endre cropfaktor, foreksempel kunne zoome fra 130mm til 180mm med en 100mm fastlinse. Selvfølgelig. Jeg ser ikke på det som en selvfølge, vennligst forklar. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ser du ikke nytten med å kunne endre cropfaktor, foreksempel kunne zoome fra 130mm til 180mm med en 100mm fastlinse.Problemet er at du ikke lenger vil få samme fokusområde på objektivet, og du vil ikke i praksis cropfaktoren, men flytte fokusplanet, og risikere å få objektivet til å tegne sort i ytterkanten av sensoren (dette kan naturligvis croppes bort, men da kan man likegjerne croppe i postprosess). I praksis fungerer dette på linje med positive og negative mellomringer. Flytter du objektiv innover kan du fokusere lenger enn til uendelig, men får lenger nærgrense... Jeg ser ikke på det som en selvfølge, vennligst forklar.Forandrer du avstanden fra bakelementet til sensoren, flytter du fokusplanet. Det vil naturligvis påvirke fokusereringen. Det er selvfølgelig ikke noen stor sak å kompensere for så lenge man vet hvor mye sensoren flyttes, men man må jo gjøre det... Uansett - jeg ser ikke den store nytten av dette utover at man kan bruke "alt" av optikk på ett og samme speilreflekskamera med adapter. MFT kan jo allerede dette, uten speil og med svært kort registeravstand sammenliknet med alle tidligere systemer, så her gjør man jo egentlig dette - bare at man flytter optikken i stedet for sensoren. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) k-ryeng har vel forklart det meste greit. Problemet med å flytte sensoren nærmere objektivet er jo at det faktisk er et speil i veien der (så sant vi snakker om speilrefleks). Skal den flyttes unna sensoren må huset bli tykkere (ganske mye tykkere hvis det skal monne noe). Har større tro på utskiftbar sensor, selv om jeg ser store praktiske utfordringer med det også. Da kunne man velge mellom lav oppløsning/høy oppløsning/sort-hvit sensor/UV/IR/etc. Edit: For ikke å snakke om enklere rens av sensor. Endret 30. desember 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Ser jo at man flytter fokusplanet men det gjør man jo også ved å zoome... Å kunne bytte sensor var jo en kul ide da... ett lite jul du snurrer på med flere sensorer Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Med Reds nye system (Epic og Scarlet) kan man skifte ut sensorer og prosessorer helt fra 2/3" opp til 617. Er dog først og fremst et system for video, men planen er vist at det skal fungere bra til foto også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ser jo at man flytter fokusplanet men det gjør man jo også ved å zoome...Nei, man forandrer brennvidden. Det er to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Nei, man forandrer brennvidden. Det er to helt forskjellige ting. Når man forandrer brennvidden flytter man også fokusplanet... Edit: Trekker tilbake den Endret 30. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Har større tro på utskiftbar sensor, selv om jeg ser store praktiske utfordringer med det også. Da kunne man velge mellom lav oppløsning/høy oppløsning/sort-hvit sensor/UV/IR/etc. HDR Video-sensor ... Gi meg en 7D med: *18 megapixel monokrom*) *10 megapixel rgb *3 megapixel video -k *)Uten noe IR/UV-filter. Bør få grei respons fra nær IR og over hele det synlige området. Kan være ganske fleksibel ved å sette inn filter. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Gi meg en 7D med:*18 megapixel monokrom*) *10 megapixel rgb *3 megapixel video -k *)Uten noe IR/UV-filter. Bør få grei respons fra nær IR og over hele det synlige området. Kan være ganske fleksibel ved å sette inn filter. Når ville du ha den sa du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå