Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mulig ulyd i motor?

Nik0

Anbefalte innlegg

Når jeg har gasspedalen inne hører jeg en liten lyd fra motorrommet, høres nesten ut som fuglekvittring, og jo mer jeg gir gass, jo fortere "kvitrer" det. Med en gang jeg slipper gassen blir den borte. Innbiller meg at lyden er høyere når motoren er kald, og lavere når den er blitt varmere, men fortsatt lett å høre. Tenkte først at det bare var noe som blafret på bilen, men kunne jo ikke være det da lyden kun er der når jeg gir gass. Lyden er helt klart fra motorrommet, så lurte på om noen har peiling på hva dette kan være?

Også en annen ting. Merket da jeg parkerte bilen idag at når jeg slapp clutchen i fri, kommer det en liten lyd fra høyre side av motorrommet. Når jeg trykker inn koplingspedalen igjen forsvinner lyden. Kan dette være utløserlageret, og hva er konsekvensene ved å kjøre med et slitt utløserlager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første lyden er nok noe lettere tenningsbank. Dersom det er en noe nyere motor er ikke det noe å tenke på ettersom det er helt normalt.

Den siste er mest sansynlig bare litt slitasje i koblingen mellom clutcen og girkassen, og er helt normalt dersom bilen har rundt eller over 100kkm på telleren. Det er ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Er ganske enkelt å finne ut av om det er tenningsbank, fordi slik lettere tenningsbank vil forsvinne helt ved å blande i litt E85 eller blyfri 98 i tanken.. verdt et forsøk. Det er ikke nødvendig å kjøre på en slik blanding, men det kan gi svar på om det er tenningsbank eller noe annet.

Lenke til kommentar

Det er typisk viftereim å lage lyd ved gasspådrag ja. Da blir det mye for den å trekke rundt og den slurer. Alternativt hvis det ikke er reima som er slitt/gåen kan det være vannpumpa. Den vil også kunne kvitre som en liten fugl. Også dennes kvitring avhenger til dels av turtallet på motoren, men kan ofte høres selv når bilen går på tomgang. Ville først sjekket reima, eventuelt strammet denne og så undersøkt om det er vannpumpa. Avhengig av bilmodell du har skiftes gjerne vannpumpa samtidig som registerreima. Er du heldig skiftes pumpa utenom registerreima, da blir den en del lettere å skifte hvis det skulle vise seg at den er bråkmakeren i motorrommet.

Slitt utløserlager går fint å kjøre med en stund. Det eneste som skjer er at det blir mer slitt. Men på et visst punkt vil det bli så slitt at det låser seg. Det vil kunne medføre at det smuldrer opp p.gr.av varmgang og skader cluch og utløserarm.

Ta en tur innom et verksted og la dem høre på lydene, det er som regel gratis så lenge de ikke må bruke særlig tid på det. Og du blir sikrere på hva ulydene skyldes :) .

Lenke til kommentar

Takktakk for flott svar!:)

Skal prøve å få den inn på verksted nå til uka i forbindelse med forstillinga, så de kan vel høre på det. Men når jeg har bilen i fri så kommer ikke denne lyden ved gasspådrag... Ikke i det hele tatt. Kun når den er i gir og ved gasspådrag. Fortsatt sannsynligvis viftereim/vannpumpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...