Atle Riska Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Det første åpenbare tipset er 50mm f/1.8, som koster skarve 1300,- på Japan Foto. I alle praktiske tilfeller et like godt alternativ som f/1.4 variantene.Jeg har også kjøpt 35mm f/2, dette har jeg bare brukt noen dager, men allerede er jeg positivt overrasket. Pen bokeh, veldig anvendelig brennvidde til "causual" bruk (tilsv. 24mm på DX), lyssterkt, kontrastrikt og nydelige farger. At det funker bra på crophuset (D90) er også et pluss for min del. Dette objektivet har litt fortegning, men heldigvis får jeg rettet den ganske godt i CNX2.80-200mm AF-S skal være et kanonbra alternativ til det rådyre 70-200mm VRII og det ikke så dyre, og ikke så bra 70-200mm VRI (som jeg har). Har 50 mm 1.4 og men det var da dog zoom jeg spurte om takker for alle tips og må en tur i tenkeboksen nå. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Takker for tips, men det ble Nikkor 24-70 2.8 som ein start til den nye d700. Har enda ikke fått tid til å testa skikkelig men gleder meg som ein unge Må ha en zoom til og ser på 70-200 nikkoren men den koster flesk syntes nå jeg. Noen tips for alternativ ? Kan anbefale Nikon 135 mm f/2.8 AIS. Latterlig billig, og en drøm å bruke sammen med D700. Se eksempel her Hadde 70-200 før, men den ble nesten aldri brukt pga vekt og størrelse. Sjekk også ut Nikon 200 mm f/4 AIS. Ikke så lyssterkt, men får plass på baklomma! Endret 1. mars 2010 av magneska Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Nikon AF-S 80-200 er nok omtrent like dyr som 70-200VR. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg ønsker meg en vid zoom og vurderer 17-35mm, 14-24mm og den nye 16-35mm. Klarer ikke å bestemme meg. Hadde kjøpt 14-24mm med en gang om man kunne sette filter på fronten, men det går altså ikke (hvis man ikke tyr til DIY-løsninger). Så det blir enten filter fra 16mm eller uten fra 14mm. 17-35mm tar filtre, er lyssterk og antatt bedre optisk enn 16-35mm. Sistnevnte synes jeg også er noe for dyr, sammenholdt med hva Canon selger sin f/4.0-optikk for. Noen andre som har tanker om vide zoomer? Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Jeg har 17-35, og jeg er forsiktig med å bruke filter, for jeg synes jeg får for mye flare. Har bare prøvd med CPL og ND og de er greie om du passer på å ikke ha lyset inn i synsvinkelen. CPL er vel egentlig stort sett bare nyttig fra 24/28mm og oppover på FX, iallefall på bilder med himmel. edit - Så Bjørn Rørslett var possitiv til den nye 16-35VR, så kanskje vente til han får testet den. Endret 1. mars 2010 av arela Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Sigma 20 mm, f/1.8 fungerer brukbart på D700. På nært hold så er f/1.8 ganske brukbart. På uendelig er det ganske vanskelig å få akseptable bilder, muligens er fokusplanet ekstremt kurvet. Nedblendet er det ganske skarpt på uendelig. Ingen spor av KA. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Enten er det vind i trærne, eller så er ikke Sigma 20mm f/1,8 særlig skarpt i kantene. Det i sentrum (og trolig fokus) var skarpt, se snøen under dekkene på bilen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Bilen er nye nærmere enn den ser ut til å være. På f/1.8 så er området med fokus relativt smalt selv ved 20 mm så stort sett bare bilen vil ha brukbar skarphet. Det finnes heller ingen objektiver som er spesielt skarpe i hjørnene på full frame ved f/1.8. Det som virker litt rart med bildet er at trærne på høyre side ser ut til å være mer uklare enn de på venstre siden. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Du har nok rett i det. Jeg løste hvertfall vidvinkel-(luksus)problemet mitt i dag og kjøpte 14-24mm Nikon. Unnskyldte kjøpet med at jeg ikke har kjøpt skiutstyr selv om jeg trenger det, og at jeg kan selge det for tilnærmet samme pris om jeg går lei, ikke bruker det eller virkelig savner ND/CPL-filtre. Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har 50 mm 1.4 og men det var da dog zoom jeg spurte om takker for alle tips og må en tur i tenkeboksen nå. Nikkor 70-300 VR fungerer utmerket på D700'en. Kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Har 50 mm 1.4 og men det var da dog zoom jeg spurte om takker for alle tips og må en tur i tenkeboksen nå. Da kan jeg på det sterkeste anbefale Tamron 28-75mm f/2.8 (u/fokusmotor). Fikk et demobrukt eks. på FotoVideo til 2999,- Bra senter skarphet i hele zoomområdet vidåpen, skarp hjørne til hjørne etter f/4 og ganske moderat og ikke forstyrrende fortegning. Objektivet er også lite og lett, og det har fått strålende omtale i siste utgave av svenske Foto. Flott bokeh og kontrastgjengivelse får man også. f/2.8 - pen boke, og skarpt De 12 nyeste her er alle tatt med Tamron 28-75mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå