Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Geforce 9800GX2 110 grader

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips eller hjelp til hvordan jeg kan få ned temperaturen på skjermkortet mitt.

har et geforce 9800 GX2, legger ved 2 bilder med temperaturer når jeg spiller og ikke.

Problemet er det at når jeg spiller så virker det som det blir så varmt at skjermkortet skrur seg av. så må jeg restarte pcn og alt virker igjen.

post-27302-1262123712_thumb.jpg

her når jeg ikke spiller

post-27302-1262123718_thumb.jpg

her når jeg spiller

det virker jo veldig varmt uansett synes jeg da, men har lest om andre som sier det skjermkortet er ca 70 grader minimum.

men jeg vet ikke. trenger hjelp

Endret av j_kalland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger noen tips eller hjelp til hvordan jeg kan få ned temperaturen på skjermkortet mitt.

Det som er viktig er å holde vifta i skjermkortet rent til enhver tid. Det samme gjelder forøvrig i resten av kabinettet også, samt alle vifter og kjølere. Dette vil være med å holde temperaturen nede i kabinettet. 9800GX2 må ha tilgang på rikelig med luft fra rommet utenfor kabinettet. Derfor er det å få god utskifting av luft i kabinettet ekstremt viktig. Samtidig må du forsøke å holde romtemperaturen så lav som mulig, helst ikke mye over 20 grader. Da har vi et godt utgangspunkt for å klare å holde temperaturen på GPU på at akseptabelt nivå. 110 grader er 5 grader mer enn kortet offisielt tåler, det skal altså tåle 105 grader over noe tid uten å ta skade av det.

Jeg har med hell kjørt 4 slike kort i et kabinett over flere måneder 24/7 med romtemperatur ca. 20 grader og klarte å holde temperaturene på GPUene under 105 grader. Vanlig vis lå de på 102 - 104 ved full load.

Akkurat nå har jeg et slikt kort i en maskin inne med en romtemperatur på 22 grader. GPU temperaturene er ved full load henholdsvis 88 og 89 grader og vifta kjører da med 100% av full hastighet. Mitt kabinett er et Lian Li Miditower, Aluminium, Sort PC7BSCANDV3 med så mange 12cm vifter det er plass til. CPU er AMD Athlon 64 X2 6400+ OC til. 3.4GHz og kjernetemperaturer ligger på 43 og 47 grader ved full load. Hvis du har et kabinett med vifte over / ved siden av skjermkortet så sjekk at den blåser luft inn på skjermkortet. 9800GX2 sender all varm luft ut av kabinettet bak. Viftene foran i kabinettet skal blåse inn og viftene bak og evt. i toppen skal dra den varme lufta ut av kabinettet.

Begynn med å rense kabinettet og alle vifter og kjølere for støv. Dette gjør du best ved å bruke trykkluft, enten på boks eller fra kompressor med filter på luften slik at olje fra kompressoren ikke ender i maskinen din. Trykkluft på boks får du kjøpt hos Biltema eller Clas Ohlson.

Edit: Når du bruker trykkluft på viftene må du passe på å holde på blokkere selve vifta slik at ikke trykkluften driver den rundt, noe som kan ødelegge lagrene, spesielt i viftene på brikkesett, CPU, GPU osv. Du må også passe på at det er god plass bak maskinen din slik at den varme luften kan stige opp og forsvinne fra området rundt maskinen. Å ha maskinen under et skrivebord uten at luften der ventileres bort er ikke lurt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Heisann.

Takk for tips, men jeg har veldig bra gjennomkjøling i kabinettet mitt synes værtfall jeg. Er maks 1 uke siden jeg gjorde det rent for støv. Det gjør jeg med gjevne mellomrom.

Bruker Cooler Master HAF 932 Big Tower til kabinett.

23cm vifte foran, på topp og siden. 14 cm bak. 4 stk vifter.

cpu er: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

med Cooler Master V8 CPU Cooler, ligger nå fra 34 til 44 grader, enten jeg spiller eller standby.

jeg har ikke hatt noe problem før, kom igår.

men ser på bilene jeg la ut at kun 1 vifte kjører.

før jeg tok screen av det og la ut her så viste det 2 stk vifter.

en som gikk med 3400 rmp, og en på 300 ca rmp.

Er det 2 vifter i det skjermkortet?

kan det være at den ene der har tatt kveld? ikke virker mer?

Eller er det mulig å demontere det og eventuelt bytte vifter?

Prøvde også å teste med rivatuner, om jeg kunne skru opp hastigheten på viftene på skjermkortet, men ifølge det programmet kjørte de 100%

Endret av j_kalland
Lenke til kommentar
kan det være at den ene der har tatt kveld? ikke virker mer? Eller er det mulig å demontere det og eventuelt bytte vifter?

Skjermkortet har bare en vifte så der husker du nok feil. Å bytte vifte er mulig, men jeg tror ikke vifta er gåen så lenge den ikke bråker eller står.

Har temperaturen vært slik hele tiden fra det var nytt, eller er det noe som har kommet gradvis. Hvilken romtemperatur har du? Som jeg skrev tidligere så har jeg 2 stk. 9800GX2 i SLI i en maskin. Dette er XFX Black Edition kort som er fabrikkoverklokket til (700 - 1700 - 1050) MHz. Selv disse klarer jeg å holde under 90 grader på full load. Jeg tør derfor nesten påstå at du ikke kan ha god luftflyt i kabinettet. Evt. så har du veldig høy romtemperatur. Har du forsøkt å ta av sidedøra for å se om det hjelper. Går temperaturen da kraftig ned så ligger feilen i luftflyten i kabinettet.

Lenke til kommentar

nei jeg husker ikke feil.

det var måling på 2 vifter igår.

og nei, det blir ikke bedre om jeg tar av side døren, eller setter en ekstra vifte mot skjermkortet.

viften bråker ikke nei.

har ikke sjekket temperaturen på en stund, men jeg gjorde det igår.

før var kortet stabilt på ca 70 grader på både standby og full load.

men merket ikke noe før i går kveld da alt ble svart da jeg satt å spilte.

må restarte maskinen for å få bilde tilbake igjen.

glemte det, men før da kortet lå på 70 grader stabilt hele tiden hadde jeg t lite midi tower med mindre lufting.

men er merkelig, forstår ingenting.

Lenke til kommentar
men er merkelig, forstår ingenting.

Nei da vet jeg ikke hva det kan skyldes, mulig at kortet er i ferd med å ta kvelden. Jeg har 4 stk. 9800GX2 kort og samtlige har kun en vifte. Hvis du bruker GPU-Z så vil du se at viftehastigheten vises kun på en kjerne, dvs. fra den ene vifta. Jeg har ikke lest eller hørt om kort med 2 vifter, men det er selvsagt mulig likevel.

Kanskje du som en siste test skulle prøve kortet i en annen maskin.

Lenke til kommentar

har fått fikset problemet nå.

fikk tak i noen på et amerikansk forum som hadde greie på dette.

det som måtte gjøres var rett og slett å demontere det og bytte kjølepasta.

så nå istede for over 110 grader, ligger det stabilt på ca 75 på full load.

her er en link om hvordan du kan demontere skjermkortet, hvis andre har samme problem.

http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/G...9800_GX2/4.html

Lenke til kommentar

Jepp, har gjort det før på nettopp et 9800GX2, men uten den store effekten. Hos meg var det dårlig luftflyt som var årsaken. Men det er absolutt et godt råd, dumt jeg ikke tenkte på det, men fint du du fikk orden på det.

Da oppdaget du vel samtidig at 9800GX2 har bare en vifte. :p

Lenke til kommentar
Jepp, har gjort det før på nettopp et 9800GX2, men uten den store effekten. Hos meg var det dårlig luftflyt som var årsaken. Men det er absolutt et godt råd, dumt jeg ikke tenkte på det, men fint du du fikk orden på det.

Da oppdaget du vel samtidig at 9800GX2 har bare en vifte. :p

jepp, fant bare en vifte, men har fått et bilde det programmet viser 2 hos meg. så er sikkert en feil i programmet. for det var en enorm rpm på viften :p hehe

post-27302-1262427134_thumb.jpg

Men det er jo det samme nå, har fått fikset problemet og alt virker fint :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...