Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av utstyr

Anbefalte innlegg

Heisann

Nå er det snart år 2010, jeg runder snart 20 år, har min egen leilighet

og jeg vil gi meg selv en skikkelig gave fordi jeg fortjener det. Jeg skal

skaffe meg et hjemmekino-anlegg. :)

Jeg er ikke særlig rik, så jeg er ute etter maks ytelse til så liten pris som mulig (jeg er neppe den eneste, så ingen Skrue-kommentarer ^^,). Derfor vil jeg starte med en reciever og 2 høytalere. En sub vil komme etter hvert, for den er veldig viktig for opplevelsen.

Jeg har kikket litt på recievere rundt om på nettet og lest litt om dem, og jeg fant en Onkyo TX-NR807 receiver til 5995 kr hos Elkjøp sine nettsider. (Internettkampanje. Pris etter kampanje: 7495,-)

Er dette et godt kjøp?

Det jeg blir å bruke anlegget til er film (Blu-ray) og spill, begge deler via PlayStation 3.

Jeg har en LG 32" LH3000 Full HD-TV foreløpig, men blir nok kanskje å oppgradere den når det nærmer seg 2011. Nå er det lyden som gjelder :)

Som høytalere har jeg lest at noe kalt Dynavoice er gode høytalere og anbefales av mange. Noen som har vært borti disse, eller som har anbefalinger om noen andre gode høytalere?

Jeg setter STOR pris på all hjelp, for jeg er veldig grønn på dette området...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Den Onkyo recieveren du refererer til er et godt kjøp ja.

Vet ikke hvor stor leilighet du har, men den har kraft nok til et ganske brukbart lydnivå.

De mindre modellene til Onkyo er også bra i forhold til prisen, f.eks. 607 som har fått mye skryt. Den har jeg testet en del i en kjellerstue på ca. 24m2 med 5.1 høytalere (System Audio), og det spiller veldig bra.

Når det gjelder høytalere er ikke Dynavoice mine favoritter, liker ikke helt klangen i de. Jeg har selv Dali, men liker også godt Monitor Audio, B&W samt Tannoy.

Vet ikke om det er lydkvalitet, volum eller masse bass som er dine preferanser, eller hvilken prisklasse du vil ha på høytalerne?

Om ikke rommet er for stort, kommer du langt uten sub med et par gode gulvhøytalere....

Nettulf

Lenke til kommentar

Jeg er mest ute etter kvalitet, og jeg ønsker ikke å bruke mer enn 2000-3000 kr på 2 høytalere.

Men den Onkyo 607, som er litt mindre; jeg tror jeg leste et sted at den bare kan oppskalere bildet til maks 1080i, noe som ikke er full HD. Jeg tror at hvis jeg kjøper en veldig god reciever nå, vil jeg neppe trenge å kjøpe en ny på minst 10 år :)

Uansett så er stua på omtrent 40 kvadratmeter (kombinert med kjøkken). Leiligheta er på litt over 80 kvadratmeter. Og jeg er ikke ute etter masse høy lyd fra lydanlegget, bare kvalitet. For hvis det blir mye lyd, blir det mye klager fra de som bor over meg :p

Edit: skriveleif

Endret av dannad
Lenke til kommentar

Stemmer nok det at 607 bare kan oppskalere til 1080i, som også strengt tatt er full HD.

1080P er akkurat like mange linjer, forskjellen er at hele bildet lages på en gang, mens 1080i der flettes annenhver linje sammen til hele bildet.

Uansett gjelder dette ved tilkobling av analoge kilder som blir omgjort til digitalt via HDMI utgangen.

Ved tilkobling av f.eks. PS3 via HDMI inngangen, vil jo signalet sendes videre som det er, og kan da altså ha 1080P om kilden har det.

Når det gjelder høytalere er min mening at 2-3000 for et par gulvstående er litt knapt.

På den minste recieveren ville jeg lagt i ca 4000 for høytalerne, og gjerne opp rundt 5000 om du velger den kraftigere recieveren.

Gode høytalere koster beklageligvis en del....

Edit: Høytalere kan man ofte kunne kjøpe brukt til en rimeligere pris.... De taper seg ikke så fort som ren elektronikk, så lenge de er behandlet litt OK.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

For omtrent ett år siden kjøpte jeg onkyo 606 på netshop, og Dali concept 6 (fronter), concept 1 (på stativer som bakhøyttalere) og concept center. Hittil har jeg vært meget fornøyd, men merker at frontene kunne hatt godt av en kraftigere forsterker når jeg spiller musikk. Ikke noe stort problem, og jeg er fornøyd med lyden i dag, men merker allikevel at det ville blitt bedre med mer kraft.

For din del, som vil ha forsterkeren i 10 år, så vil jeg derfor anbefale onkyo 807 over 607. Av to grunner: den er i seg selv en sterkere forsterker (har sett litt på denne selv), og hvis du blir bitt av hifi-basillen og etterhvert kjøper dyrere høyttalere som krever mer effekt, så har 807 pre-out slik at du kan koble til effektforsterker (og dermed slipper å kjøpe ny reciever hvis du vil ha mer kraft i f.eks. fronthøyttalerne).

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg går for Onkyo 807 recieveren, og så får jeg finne noen gode høytalere etterpå. Jeg kan selvfølgelig strekke meg litt lenger enn 3000 kr for et par høytalere. 5000 kr høres reelt ut :)

Jeg ønsker ikke noen STORE beist av høytalere, men litt mindre, uten at det går utover lydkvaliteten. De må jo stå i stil med TV-en og PS3-en.

Noen som har gode råd? Jeg setter pris på hurtiglinker ^^

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med concept6. Ellers ville jeg sett på XTZ på surround.no. De får god omtale omtrent overalt, og man får visst veldig mye for pengene - også ser de jo bra ut. Se også på hifiklubben.no, på små/stativ høyttalere for rundt 4 - 5000. De har mye fint i dette segmentet.

Endret av DKH
Lenke til kommentar

XTZ blir nesten for smått, jeg er ute etter noe på rundt 1 meters høyde. Dali Concept 6 passer ikke inn i stua med tanke på det visuelle.

Svarte høytalere passer best inn sammen med den svarte TV-en og PS3-en, slik som disse høytalerne (eksempelbilde fra internett):

CIMG4109.jpg

Disse er et par Dynavoice-høytalere og ser ganske bra ut med tanke på design :)

Jeg blir å stikke innom noen elektronikksjapper i morgen for å se hva alternativene er, men alt er som regel dyrere i butikk enn på internett...

Lenke til kommentar

Dali fåes forøvrig også i sort....

Men om du liker designet og størrelsen på Dynavoice, så hvorfor ikke gå for et par slike? Er jo utrolig billig da, og du får nok ikke noe bedre uten å gå opp i pris.

Start med bare gulvhøytalerne om du må spare penger i starten, så hiver du på senter og bakhøytalere så snart du kan. Er jo tross alt surround lyden som er det viktigste med et slikt anlegg spør du meg.

Men om du går for Dynavoice, så er jo disse så pass rimelige at du like gjerne kan kjøpe hele settet med en gang. 3000 kroner for 5 høytalere er jo ingenting, SUB kan du kjøpe senere ved behov.

Skulle du senere ønske å oppgradere lyden, er det bare å bytte ut høytalerne med noe bedre. Til den prisen på 3000 er det uansett ikke så mye du taper den gangen de evt. skal byttes ut.

Komplett sett uten sub finner du her

Eller bare fronthøytalerne her.

Nettulf

Lenke til kommentar

Der var Onkyon-en bestilt og betalt, og så begynner jakten på 2 fronthøytalere.

Jeg har sett litt på Yamaha NS-555 og de ser jo veldig bra ut med tanke på utseende. Og jeg har lest litt på diverse forum om hva andre folk synes om de høytalerne, og resultatet er veldig bra.

Ser også at www.netonnet.no selger Yamaha NS-777 til samme pris som det 555 koster hos Komplett.

Det jeg lurer på er om Onkyo-en er god nok til å kunne fullt utnytte denne pakken på 5 høytalere, noen som vet?

Jeg tror at jeg blir å kjøpe senterhøytaleren og de to mindre høytalerne i den pakken etter hvert, men akkurat nå tenker jeg på de 2 store fronthøytalerne. :)

Lenke til kommentar

Synes Daliene ser noe mer forseggjort ut enn Dynavoicene jeg da, men det er jo en smakssak;)

Onkyo 807 skal klare å drive de Yamaha-høyttalerne der fint vil jeg tro;) Du skrev over at du ikke ville ha store høyttallere, så pass på at Yamaha ns-777 er en voksen høyttaler da (ikke gedigen riktignok, men voksen). Sikkert sett på denne siden, men allikevel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=20741&s=0

Lenke til kommentar

Det jeg mente med store er høytalere som er beregnet til konserter, jeg bare formulerte meg litt feil :p

Synes Daliene ser noe mer forseggjort ut enn Dynavoicene jeg da, men det er jo en smakssak;)

Jepp, det er nok en smaksak. Daliene har ikke den sorte pianofinishen som LG TV-en og PS3-en har, dermed passer Dynavoice og Yamahaen mye bedre til. Det eneste negative med sort pianofinish, er at man alltid må tørke vekk støv og fingertrykk.

Angående bildene du linket til: De Yamahaene var uten deksel foran, er dekselet bare tatt av etter ønske, eller kommer de uten?

Uansett så tror jeg at jeg blir å prøve meg på enten Yamaha NS-555 eller NS-777. :)

Lenke til kommentar

Den pakken med Yamaha høytalere vil den recieveren klare å drive helt fint.

Men du kan bare koble en høytaler til hver utgang, siden høytalerne er på 6 ohm. Regner ikke med det er noe problem, da det er en 7-kanals forsterker.

De 2 ekstra kanalene kan enten brukes for å bi-ampe front høytalerne slik at de får mere effekt, som en ekstra surround kanal for høydeinfo, eller lyd til en annen sone.

Det kan kobles til høytalere på mange måter for ulike surround oppsett.

Med så pass store elementer i frontene som det er på de Yamaha NS-777 er det kanskje ikke noe behov for Sub, med mindre du skal plage naboene veldig mye....

Høytalerne leveres med frontstoff, som kan fjernes om ønskelig.

Du får gi oss en tilbakemelding når du får alt i hus, med hvordan det høres ut.

Nettulf

Lenke til kommentar

Som Nettulf også sier, så kommer de med front som det bare er å ta av hvis ønskelig.

Håper du blir fornøyd med valgene dine, og gi veldig gjerne tilbakemelding på hva du synes når du får det;) Gratulerer med nytt hifi-oppsett!

Lenke til kommentar

Takk så mye for hjelpa folkens, det var til mye hjelp! :)

Da blir det Onkyo TX-NR807 receiver sølv sammen med 2 fronthøytalere Yamaha NS-777!

Det blir nok å ta en stund til alt er på plass. Elkjøp får recieveren inn på lager 10.01.10, så må de jo også transporteres helt til Tromsø ^^.

Jeg blir å oppdatere tråden når alt er på plass, men både tilbakemelding og bilder.

EDIT:

I tillegg til HDMI-kabel, hvilke andre kabler trenger jeg til oppsettet?

Endret av dannad
Lenke til kommentar

- HDMI mellom PS3 og 807,

- HDMI mellom 807 og tv'en, og

- høyttalerkabler er det du trenger.

Diskusjonen av høyttalerkabler kan virke endeløs, noen mener at billige kabler er like bra som litt større kabler (så lenge de er minst 2,5mm!), og i så tilfelle kan jo kanskje disse eller disse være noe. Noen mener derimot at det er bedre med litt kraftigere kabler som f.eks. disse fra hifi-klubben. Legg merke til at man ofte bestiller i meter! Hvilken "trosretning" du velger innen høyttalerkabler er opp til dine ører, men trenger du ikke for lange kabler koster det jo ikke all verden for litt kraftigere heller. Jeg har den jeg linket til fra Hifi-klubben på frontene og mindre på de andre høyttalerne etter anbefaling av en venn som jobber på hifi-klubben, og er veldig fornøyd med det:)

Edit: Når det gjelder HDMI har tester vist at det er INGEN forskjell fra de billigste til de dyreste kablene så lenge vi ikke snakker om lange avstander (fra godt over 10m og oppover). Leste for litt siden om forskning som var gjort rundt dette, som viste at det ikke var målbare forskjeller over hodet (og da var det testet mye dypere enn det øyet og ørene kan oppfatte). Husker ikke linken, ellers skulle du få lest det selv. Intil noen finner den for oss, får du nesten bare tro på ordet mitt;)

Endret av DKH
Lenke til kommentar

Den testen med HDMI kabler er jeg enig i, ingen betydning på kortere lengder.

Får forøvrig rimelige HDMI kabler og høytalerkabler på f.eks. Biltema.

Ønsker du noen rimelige HDMI kabler som alikevel ser flott ut, kan jeg anbefale DealExtreme.

Se f.eks. på denne kabelen, levert i postkassen for en 50-lapp, ville kostet 500 her bare på grunn av utseende....

Men en kabel til 30 kr fra samme sted vil også gjøre nytten.

Om du skal kjøre bare ett sett med høytalerkabler til frontene, ville jeg valgt 2x4mm2.

Ønsker du å Bi-Ampe eller Bi-wire er det fint med 2x2x2,5mm2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...