Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny ytterdør, IS på innersiden av terskelen


Anbefalte innlegg

Ny dør nå i høst. Den er i lodd og vater. Merker at det trekker veldig mye nede ved terskelen på motsatt side av der hengselene er.

Terskelen er iskald, og har tidligere i vinter vært veldig våt / full av kondens. Nå de siste dagene har dette begynt å fryse til og jeg må hakke is av terskelen.

 

Får heller ikke låst døren legner, høres ut som at det er fullt av is inne i låskassa når jeg vrir nøkkelen. Også her har det vært mye kondens og vann rundt vrideren.

 

Se bildene, de forklarer mer.

 

Hva kan jeg gjøre? Dette må jo være et enormt "kulde" høl, og vil jo ikke være økonomisk i lengden.

 

2.JPG

 

3.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du justert beslaget ved låskassen slik at døren lukkes godt inntil pakningene når den er igjen?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Har du justert beslaget ved låskassen slik at døren lukkes godt inntil pakningene når den er igjen?

 

Ja den kommer ikke nærmere karmen ved låsekassa enn det den gjør nå. Men når jeg ser på døren innenfra, mens jeg før noen til å sette foten sin mot nedre hjørne utenifra og presse innover, så klarer vi å presse den inn 5mm.

Lenke til kommentar
Ja den kommer ikke nærmere karmen ved låsekassa enn det den gjør nå. Men når jeg ser på døren innenfra, mens jeg før noen til å sette foten sin mot nedre hjørne utenifra og presse innover, så klarer vi å presse den inn 5mm.

 

Høres ut som dørbladet er en smule vindskeivt, forutsatt at begge sidekarmene står i lodd. Ved montering av dører er det egentlig viktigere at anslaget mot karmen blir bra enn at karmene står helt 100% i lodd. Man fordeler da denne skjevheten på 5 mm på alle fire hjørner i forskjellige retninger (hjørnet nede på låskassesiden bankes 1,25mm ut mot dørbladet, hjørnet oppe på samme side inn i huset, og omvendt på hengslesiden), og tar opp disse små skjevhetene med listene. Er det foret ut for listene kan disse foringene høvles tynnere i en ende.

 

Er terskelen godt nok understøttet på midten? Siden det trekker der, buer denne kanskje litt nedover?

 

At det kondenserer ved og i dørlåsen har jeg ikke noen forklaring på når du sier døra slutter tett til der, men det er kanskje en følge av at det trekker lenger ned.

 

Om denne jobben er gjort av snekker er det klar reklamasjonsgrunn, har du montert den selv må du nok ta det på egen kappe, og gjøre de justeringene av sidekarmene jeg nevnte først. Selvsagt mulig å reklamere på selve dørbladet om det er vindskeivt (vridd), men vet ikke hvor mye som tolereres.

Lenke til kommentar
Ja den kommer ikke nærmere karmen ved låsekassa enn det den gjør nå. Men når jeg ser på døren innenfra, mens jeg før noen til å sette foten sin mot nedre hjørne utenifra og presse innover, så klarer vi å presse den inn 5mm.

 

Høres ut som dørbladet er en smule vindskeivt, forutsatt at begge sidekarmene står i lodd. Ved montering av dører er det egentlig viktigere at anslaget mot karmen blir bra enn at karmene står helt 100% i lodd. Man fordeler da denne skjevheten på 5 mm på alle fire hjørner i forskjellige retninger (hjørnet nede på låskassesiden bankes 1,25mm ut mot dørbladet, hjørnet oppe på samme side inn i huset, og omvendt på hengslesiden), og tar opp disse små skjevhetene med listene. Er det foret ut for listene kan disse foringene høvles tynnere i en ende.

 

Er terskelen godt nok understøttet på midten? Siden det trekker der, buer denne kanskje litt nedover?

 

At det kondenserer ved og i dørlåsen har jeg ikke noen forklaring på når du sier døra slutter tett til der, men det er kanskje en følge av at det trekker lenger ned.

 

Om denne jobben er gjort av snekker er det klar reklamasjonsgrunn, har du montert den selv må du nok ta det på egen kappe, og gjøre de justeringene av sidekarmene jeg nevnte først. Selvsagt mulig å reklamere på selve dørbladet om det er vindskeivt (vridd), men vet ikke hvor mye som tolereres.

 

Flott, en som kan dette :) Takk for svar, håper jeg kan bry deg litt med oppfølger spørsmålene mine.

 

De justeringene du snakker om, kan de gjøres etter at døren er montert? Den er skrudd og skummet med byggskum. Terskelen ligger på 2-3cm glava mot en bjelke. Tror den er godt støttet

 

Døren er montert av "hobbysnekker" dvs svigerfar og broren min(utdannet tømrer).

 

Når jeg kikket litt nærmere på dette i dag så ser jeg dette:

Man ser rett på bjelken som døren står på, da blir det vel kuldebro (eller hva det heter) der?

4.JPG

 

5.JPG

 

6.JPG

 

Det skal vel ikke være slik?? Skal vel være en list eller noe som beskytter mot vær/vind.

 

At det kondenserer/iser i låsen kan vel være fordi det er "sammenhengende" metall utenifra og inn, som leder varme/kulde godt og fører til at den kondenserer midt i døra, der låsen er?

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Det burde vært ei list (og asfaltpapp bak denne) på utsida så du ikke ser rett inn på isolasjonen, ja.. og det bør være tre treklosser under terskelen som den står på; en omtrent under hver sidekarm eller litt lenger inn, og en midt på. Sånn det er nå blåser antagelig vinden forholdsvis uhindret gjennom isolasjonen under terskelen, det må være en vindsperre, altså papp, som stopper denne. Bare dette vil nok hjelpe godt på.

 

Skum er det desidert verste med tanke på etterjusteringer. :hrm: Men det lar seg gjøre, bare skjær gjennom skummet med et baufilblad eller lignende (ta ut festeskruene først) så karmene løsner og lar seg flytte på. Så gir du døra noen kakk med en hammer i riktig retning i alle hjørner, prøver den, og banker og justerer på nytt til du er fornøyd, og skrur fast igjen. Du må selvsagt fjerne listene på begge sider for å komme til å skjære gjennom skummet.. Det tynne sagsporet har ubetydelig virkning på isolasjonen, så lenge du legger vindsperre, altså en strimmel asfaltpapp under listene på utsida.

 

Når du lukker døra, er det sånn at det er hjørnet oppe på låskassesida som treffer aller først, og en jevnt større sprekk nedover, eller er det tett helt ned til låsen og bare derfra og ned det glipper? I siste tilfelle, hvor enten dørbladet eller karmen har en krok/bue, blir det vanskelig å justere bort (men du kan få en halvparten så stor sprekk både oppe og nede, i stedet for alt på en ende), mens om både karmen og dørbladet er snorrette (men altså vridd i forhold til hverandre) går det an å få det helt jevnt.

 

Ja, klart, låsen leder kulda utenfra godt, men det skal jo ikke kondensere så mye at den fryser fast.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ser vel i grunn ikke at det øvre hjørnet treffer først, Det er heller slik at midten treffer først, så buer den ut mot hvert hjørne. Hvordan skal jeg da få justert den? Må begge hjørnene ut, så vil vel midten bli med ut også..?

Se nye bilder, døren er ikke igjen på bildene, jeg holder den bare intill:

7.JPG

 

8.JPG

 

9.JPG

 

Siden døren allerede er på plass så er det vel forseint å legge klosser under terskelen? Holder det at jeg stifter på noe papp under terskelen på ytterside, og så setter på en passende bordbit/kledning?

 

Ang lister på yttersiden så er det ingen der. Dørenkarmen ligger bare intill underliggerene.

10.JPG

Lenke til kommentar

Da har du det problemet jeg nevnte, ja, med bue på enten dørblad eller karm. Ser ut som de som monterte den har gjort det beste de klarte i så måte, og laget omtrent like stor sprekk oppe og nede. Det går an å prøve, men da må man jo i praksis bøye dørkarmen sideveis, som du sier, og det er ikke så enkelt.. Burde egentlig være reklamasjonssak på den døra der, mener jeg. Du kan jo prøve med en snor og se om det er karmen eller dørbladet som har kul på seg; dørbladet er jo enkelt å bytte.

Lenke til kommentar
Da har du det problemet jeg nevnte, ja, med bue på enten dørblad eller karm. Ser ut som de som monterte den har gjort det beste de klarte i så måte, og laget omtrent like stor sprekk oppe og nede. Det går an å prøve, men da må man jo i praksis bøye dørkarmen sideveis, som du sier, og det er ikke så enkelt.. Burde egentlig være reklamasjonssak på den døra der, mener jeg. Du kan jo prøve med en snor og se om det er karmen eller dørbladet som har kul på seg; dørbladet er jo enkelt å bytte.

 

Oki, har allerede hatt en reklamasjon på denne døren , den hadde noen hakk i karmen fra transport, så jeg fikk tilbake 50% av prisen. Så jeg vet ikke om de går med på noe mer.

 

Men listene i ytterkant er som sagt underliggere i panelen, må jeg rive av disse og dytte inn papp der? Er ikke skummet vindtett?

 

Og klossene under terskelen kan jeg droppe, bare jeg får på papp?

Lenke til kommentar

Det kjenner du selv, om den svikter merkbart når du trår midt på den, bør du vel helst gjøre noe, men for trekken og kulda sin del er papp og listing det viktigste. Nei, å fjerne panelet på utsida bare for å legge papp er nok liten vits, i alle fall når det trekker såpass mye mellom døra og karmen. Skummet er nok forholdsvis vindtett, i alle fall sammenlignet med glava. Du kan evt. bare legge dampsperre (plast) på innsida, det vil jo også stoppe evt. gjennomtrekk. Men trekken mellom dørblad og karm er nok mye verre enn den mellom karm og vegg..

Lenke til kommentar

Ok, da blir det nok litt papp og listing under terskel. Samt en ny mail til der jeg kjøpte døren med disse bildene.

 

Skummet var "kontrollert" men noen steder ekspanderte det litt for mye slik at noe måtte skjæres bort.

 

Takker for all hjelpen jeg fikk.

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...