Gå til innhold

BK: Litt vinterstemning og høstbilde fra en elv.


ehalvor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen hit :new_woot:

 

Nedenfor har jeg skrevet litt om hvert enkelt bilde og lagt til et slags sammendrag. Det er viktig at du ikke tar deg nær av disse ordene, jeg er bare litt brutal med ærligheten her da jeg ser at du har et godt øye for fine bilder, men ikke helt får det til å sitte.

 

#1

Her er det croppet alt for høyt, man ser på bildet og tenker hva det er slags bygninger man såvidt ser toppen av...

Treet er veldig fint i vinterdrakt og jeg skulle ønske du hadde klart å finne en vinkel der hele treet vises uten å måtte ta bildet på skrått oppover..

 

#2

Fint oversiktsbilde over et jorde med noen bygninger/gårder langt der bak. Litt kjedelig mao.

Her har du croppet akkurat for lite (hvis det i det hele tatt er croppet) i nedre kant, man ser asfalten fra veien du stod på da bildet ble tatt.

 

Veldig lite sjarmerende og ødelegger hele opplevelsen for kresne øyne.

Snøen her er blå nesten, med rosastikk i seg, nærmest høyre der sola skinner. Bør velge en annen hvitbalanse og prøve deg frem med ditt etterbehandlingsprogram.

Tanken er god, bildet er oversiktlig, men det blir for langt hold og lite interessant.

 

#3

Et fly som nesten er i fokus.

Et fint et sådan , men det hjelper nok ikke. Det mest forstyrrende her syns jeg er den røde vindmåleren rett bak flyet slik vi ser det.

Hadde du brukt litt kortere lukketid (du nevner ikke Exif på noen av bildene) hadde det vært lettere å få flyet i fokus og kanskje skarpere bilde også.

Tanken her er også god, men dessverre skorter det litt på teknikken.

 

Felles for to av dine tre bilder er at det er støv/sand på sensoren din som skulle vært fjernet og er utrolig irriterende for meg iallafall... Vises som små, sorte prikker på områder som himmelen og eller andre plasser med lys bakgrunn.

Ellers er alle tre bildene fint eksponert, ingenting som jeg ser er utbrente områder eller alt for mørke partier. Bra!

 

 

Dette er nok ganske streng kritikk, men slik er det nå bare :ph34r:

Man har hele tiden noe å strekke seg etter, og ved å legge ut disse bildene viser du at du vil få til fine vinterstemningsbilder. Hadde sikkert fått mye skryt for dem på forum der teknikk ikke står like høyt prioritert, men her inne er det vel litt verre med putesying :!:

 

Stå på. Dette er en lovende start, og jeg gleder meg til å se flere utover vinteren fra deg!

 

Mvh Larsenio.

Lenke til kommentar

Hei

 

Takker for konstruktiv tilbakemelding som jeg ikke blir nedbrutt av. Synes du gir en fin og grei tilbakemelding som er nyttig å ta med seg. Vedr. bilde 1 så er det skåret i underkant da jeg fikk med et gjerde, litt av veien og annet grums som ble forstyrrende.

 

Bilde 2: Korrekt at det er skåret i underkant, samt litt på sidene og i overkant. Tok bort bl.a. veien, en del himmel og litt "tomhet" på sidene, men ser at jeg kunne tatt resten av veien.

 

Bilde 3. Legger ved et annet som ble tatt litt tidligere i avgangen. Der er vindpølsa skåret bort, men til gjengjeld kommer et av kantlysene i fokus i forkant.

 

Vedr. støv så ser jeg disse og må ta en grunndig rengjøring. Mulig det sitter på selve objektivet, men må sjekke selve kameraet også.

 

Legger ved et par andre bilder også tatt i dag. Kom gjerne med kommentarer til dem også.

post-189572-1262122084_thumb.jpg

post-189572-1262122091_thumb.jpg

post-189572-1262122109_thumb.jpg

Endret av ehalvor
Lenke til kommentar
Bilde 3 : Snør det steiner ? Eller har du ikke fått rensa linsa de enda :p

 

Men fine bilder,bra start :thumbup: Mye bedre en meg,har selv akuratt startet.

Har lekt meg litt med PaintShop og justert litt farger, kontrast etc.

Her ny version av et vinterbilde vist tidligere i denne tråden:

post-189572-1262524877_thumb.jpg

 

Så et bilde tatt tidligere i høst, i september. På fisketur på Hovden.

Dette er originalen:

post-189572-1262525101_thumb.jpg

 

og her behandlet utgave:

post-189572-1262525114_thumb.jpg

 

Hva mener dere om bildene generelt og resultatet av behandlingen. Kommenter gjerne også komposisjonen og utsnitt i dette bildet.

 

Elvebildet er ikke spesielt spennende, men fikk mye fisk i disse kulpene.

Endret av ehalvor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...