Gå til innhold

Fremgang i USA


Anbefalte innlegg

statsviter, også Bosnias "bogomiler" var opprinelige kristne.

 

Nei, nå tror jeg du har misforstått noe.

 

Bogomiler er en religiøs retning som eksisterte både parallelt og uavhengig av den katolske kirken. Etter at Konstantin konverterte til kristendom på 300-tallet, dukket det opp en hel del monoteistiske retninger, og Bogomiler var en av de...

Nei, de første kristne som ble "bogomiler" levde i Bulgaria ca. år 950

Nå må du lese hva jeg skrev, IHS. Jeg sa at det dukket opp en hel del monoteistiske religioner i etterkant av Konstantins konvertering og Romas kollaps, og at Bogomilisme var en av de. Jeg sa ikke den dukket opp umiddelbart etter disse hendelser, til tross for at det finnes bevis som daterer denne retningen tidligere enn årstallet som Wiki (igjen) opererer med. Mer riktig er 700- til 800-tallet. Det finnes faktisk noen indikasjoner at det opprinelige folket illyrer som bodde på Balkan, før den store folkevandringen av sørslaver begynte på 600- og 700-tallet, var bogomiler, men disse bevisene holder ikke faglig standard foreløpig. Samtidig er det ikke riktig at alle bogomiler var kristne, langt i fra, majoriteten av de var hedninger uten noen fast monoteistisk tro før de tok imot denne retningen, mange gjorde det i ren protest til kristendommen.

Hva med å innrømme at du tar feil, isteden for å forsøke å forfalske hele verdens historien. Det fantes ingen "bogomiler" i Bosnia før år 1000.

 

Nå må du slutte å tulle. Jeg har da aldri påstått at bogomilisme kom til Bosnia lenge før år 1000. Det jeg sa var at det finnes arkeologiske bevis som peker i retning av at bogomilisme generelt sett har lenger tradisjon enn først antatt, men at bevisene ikke holder faglig standard. Vi har problemer med å datere det fordi vi mangler full oversikt over det opprinnelige folket på Balkan- dvs. illyrer. Vi vet så si ingenting i forhold til disse mennesker, hvor de forsvant, om de forsvant eller om de ble assimilert med sørslaver under den store folkevandringen på 600- og 700-tallet. Vi må ha flere bevis før vi kan knytte disse funnene som tilhører bogomiler til illyrer. Området av Bosnia er gullgrava for arkeologi fordi det har vært stor kulturell aktivitet i området 4-5.000 år før Kristus og som viser tegn til velutviklet sivilisasjon på høyde av det vi så i Egypt. Men siden landet har vært innlemmet i kommunisme i 50 år, og deretter preget av krig og konflikter samt mangel på økonomiske ressurser, har det aldri blitt gjort store arkeologiske utgravninger. Det største hittil er utgravningen av pyramider nær byen Visoko i sentral Bosnia, men prosjektet er blitt satt på vent på bakgrunn av manglende økonomisk støtte.

 

Det diskusjon mellom meg og deg startet med var dine påstander om at muslimer i Bosnia var kristne før de konverterte til islam i det 15. århundre. Jeg avviste dette ved å presisere at bogomilisme var veldig utbredt i området av Bosnia i tidlig middelalder dvs. fra rundt 900-tallet til 1200-tallet. Jeg henviste til faglig litteratur og ba deg om å ikke stole på wiki, et råd som du ikke fulgte men forsettet å bruke wiki videre i diskursen. Deretter, og når du innså at du hadde tatt feil, returnerte du med en ny påstand om at bogomiler var kristne før de ble bogomiler. Jeg avviste også dette med bakgrunn i at disse bogomiler var i majoriteten hedninger (pagans), noe som flere faglige kilder kan bekrefte slik som verk til profilerte historikere som Malcom (Bosnia A Short history), Fine (Early Medieval Balkans), Corovic (Historija Bosne), Gimbutas (Slavs), Racki (Bogomili i Patereni), Petranovic (Bogomili Crkva Bosanska i krstjani), Wanzel (Bosnian Tombstones), Sidak (Studije o crkvi bosanskoj) osv. Da returnerte du og beskyldte meg for forsøk å forfalske historie, enda er det du av oss to som bruker wiki som kilde mens jeg hele tiden referer til anerkjent faglig stoff.

 

Uten meg hadde du ikke en gang vist at majoriteten av bosniske muslimer var bogomiler før de konventerte til islam. Så jeg vil helst ha meg frabedt slike beskyldninger som du retter mot meg. Hvis du ikke klarer å holde dette på saklig nivå så har jeg ingen ønske å diskutere dette yterligere med deg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.....pyramider nær byen Visoko i sentral Bosnia....

Ærlig talt, statsviter !?

 

 

http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188475763.9

 

Utdrag:

 

En 360 meter høy ås utenfor småbyen Visoko, 30 km nordvest for Sarajevo har en form som sett fra spesielle vinkler kan minne om en kjempestor pyramide. Dette har satt igang en pyramidefeber med politiske og økonomiske overtoner.

 

Entreprenøren og forretningsmannen Semir Osmanagic gikk i 2005 ut med nyheten om at denne åsen virkelig er en pyramide, restene etter en 12 000 år gammel, ukjent «supersivilisasjon».

 

Osmanagic startet utgravninger, og i juli i år mottok han i underkant av en million kroner fra den bosniske regjeringen for å fortsette arbeidet. Dette er en betydelig bevilgning i et land der arkeologien nærmest har ligget død siden borgerkrigen på 1990-tallet.

 

Tidlige utgravninger avslørte steinblokker og tunellsystemer i åssiden.

 

- Det er ikke overraskende at de finner rester etter menneskelig aktivitet her, det har tross alt bodd folk i området i tusenvis av år, sa en av hensyn til sin fremtidige karriere, anonym arkeolog til Science for et år siden.

 

Arkeologene frykter at dette kan være restene etter et nekropolis de har lett etter lenge, og/eller restene av en forsvunnet by som omtales i Byzantiske tekster. Store verdier kan altså være i ferd med å gå tapt, ved at amatører nå graver ut området.

 

Men arkeologene får kanskje aldri vite hva som går tapt. Slik saken har utviklet seg, har kritikere vanskelig for å få tilgang til utgravningene. Det har gått politikk i saken.

 

Osmanagic sikret seg tidlig støtte fra regjeringen, i 2006 representert ved statsminister Nedzad Brankovic og daværende kulturminister Ivica Saric. Den nye kulturministeren, Gavrilo Grahovac gikk i juni i år inn for å stoppe støtten til Osmanagics prosjekt, men ble overprøvet av statsministeren, som i juli altså bevilget i underkant av en million til fortsatt arbeid.

 

Det har levd mennesker i Bosnia-Hercegovina siden siste istid, antagelig lenger.

 

De første slaviske stammene ankom for rundt regnet 1500 år siden, før dem var det Illyrierne, som holdt fortet i hvert fall fra 1300 fkr, og innimellom var romerne på plass.

 

Går vi lenger tilbake i tid, finner vi byen Okoliste, sju kilometer unna "Solpyramiden". Her er det funnet rester 7000 år gamle bosetninger fra Butumir-kulturen. Et sted mellom 200 og 300 hus utgjør den største bosetning fra yngre steinalder funnet i Europa.

 

http://www.bosnianpyramid.com/

 

http://www.bosnian-pyramid.com/

 

Din venn wiki:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bosniske_pyramider

 

Min konklusjon:

Saken er selvsagt omstridt, noe som jeg har presisert flere ganger. Det internasjonale arkeologi instituttet må selv finansiere videre utgravning for å kunne konkludere med noe som helst. Hittil har internasjonale arkeologer bare benektet det hele uten at de selv har vært til stede i Visoko eller sett på bevisene. Som med all forskning er jeg avventene og følger med på saken, før jeg trekker noen koklusjoner. Per i dag har man ikke alt for gode bevis for påstanden som holder faglig standard. Men skal vi få slike bevis må det internasjonale historie og arkeologi institusjonen ta over utgravningen fra amatører.

 

Så ærlig talt, IHS, kan du slutte med disse beskyldningene dine før du har hørt hva jeg har å si. Det er tydelig at du kan veldig lite om Bosnia, da er det ikke så lurt å beskylde meg for tull og vas når du selv er uviten om området.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
.....pyramider nær byen Visoko i sentral Bosnia....

Ærlig talt, statsviter !?

http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188475763.9

 

 

Utdrag:

 

En 360 meter høy ås utenfor småbyen Visoko, 30 km nordvest for Sarajevo har en form som sett fra spesielle vinkler kan minne om en kjempestor pyramide. Dette har satt igang en pyramidefeber med politiske og økonomiske overtoner.

 

Entreprenøren og forretningsmannen Semir Osmanagic gikk i 2005 ut med nyheten om at denne åsen virkelig er en pyramide, restene etter en 12 000 år gammel, ukjent «supersivilisasjon».

 

Osmanagic startet utgravninger, og i juli i år mottok han i underkant av en million kroner fra den bosniske regjeringen for å fortsette arbeidet. Dette er en betydelig bevilgning i et land der arkeologien nærmest har ligget død siden borgerkrigen på 1990-tallet.

 

Tidlige utgravninger avslørte steinblokker og tunellsystemer i åssiden.

 

- Det er ikke overraskende at de finner rester etter menneskelig aktivitet her, det har tross alt bodd folk i området i tusenvis av år, sa en av hensyn til sin fremtidige karriere, anonym arkeolog til Science for et år siden.

 

Arkeologene frykter at dette kan være restene etter et nekropolis de har lett etter lenge, og/eller restene av en forsvunnet by som omtales i Byzantiske tekster. Store verdier kan altså være i ferd med å gå tapt, ved at amatører nå graver ut området.

 

Men arkeologene får kanskje aldri vite hva som går tapt. Slik saken har utviklet seg, har kritikere vanskelig for å få tilgang til utgravningene. Det har gått politikk i saken.

 

Osmanagic sikret seg tidlig støtte fra regjeringen, i 2006 representert ved statsminister Nedzad Brankovic og daværende kulturminister Ivica Saric. Den nye kulturministeren, Gavrilo Grahovac gikk i juni i år inn for å stoppe støtten til Osmanagics prosjekt, men ble overprøvet av statsministeren, som i juli altså bevilget i underkant av en million til fortsatt arbeid.

 

Det har levd mennesker i Bosnia-Hercegovina siden siste istid, antagelig lenger.

 

De første slaviske stammene ankom for rundt regnet 1500 år siden, før dem var det Illyrierne, som holdt fortet i hvert fall fra 1300 fkr, og innimellom var romerne på plass.

 

Går vi lenger tilbake i tid, finner vi byen Okoliste, sju kilometer unna "Solpyramiden". Her er det funnet rester 7000 år gamle bosetninger fra Butumir-kulturen. Et sted mellom 200 og 300 hus utgjør den største bosetning fra yngre steinalder funnet i Europa.

 

http://www.bosnianpyramid.com/

 

http://www.bosnian-pyramid.com/

 

Din venn wiki:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bosniske_pyramider

 

Min konklusjon:

Saken er selvsagt omstridt, noe som jeg har presisert flere ganger. Det internasjonale arkeologi instituttet må selv finansiere videre utgravning for å kunne konkludere med noe som helst. Hittil har internasjonale arkeologer bare benektet det hele uten at de selv har vært til stede i Visoko eller sett på bevisene. Som med all forskning er jeg avventene og følger med på saken, før jeg trekker noen koklusjoner. Per i dag har man ikke alt for gode bevis for påstanden som holder faglig standard. Men skal vi få slike bevis må det internasjonale historie og arkeologi institusjonen ta over utgravningen fra amatører.

 

 

Så ærlig talt, IHS, kan du slutte med disse beskyldningene dine før du har hørt hva jeg har å si. Det er tydelig at du kan veldig lite om Bosnia, da er det ikke så lurt å beskylde meg for tull og vas når du selv er uviten om området.

Wikipedia > In a letter to the editor of The Times on 25 April 2006, Professor Anthony Harding, president of the European Association of Archaeologists, referred to Osmanagić's theories as "wacky" and "absurd" and expressed concern that insufficient safeguards were in place to protect Bosnia's "rich heritage" from "looting and unmonitored or unauthorised development". After visiting the site himself, Harding reported, "we saw areas of natural stone (a breccia), with fissures and cracks; but no sign of anything that looked like archaeology."

Lenke til kommentar
.....pyramider nær byen Visoko i sentral Bosnia....

Ærlig talt, statsviter !?

http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188475763.9

 

 

Utdrag:

 

En 360 meter høy ås utenfor småbyen Visoko, 30 km nordvest for Sarajevo har en form som sett fra spesielle vinkler kan minne om en kjempestor pyramide. Dette har satt igang en pyramidefeber med politiske og økonomiske overtoner.

 

Entreprenøren og forretningsmannen Semir Osmanagic gikk i 2005 ut med nyheten om at denne åsen virkelig er en pyramide, restene etter en 12 000 år gammel, ukjent «supersivilisasjon».

 

Osmanagic startet utgravninger, og i juli i år mottok han i underkant av en million kroner fra den bosniske regjeringen for å fortsette arbeidet. Dette er en betydelig bevilgning i et land der arkeologien nærmest har ligget død siden borgerkrigen på 1990-tallet.

 

Tidlige utgravninger avslørte steinblokker og tunellsystemer i åssiden.

 

- Det er ikke overraskende at de finner rester etter menneskelig aktivitet her, det har tross alt bodd folk i området i tusenvis av år, sa en av hensyn til sin fremtidige karriere, anonym arkeolog til Science for et år siden.

 

Arkeologene frykter at dette kan være restene etter et nekropolis de har lett etter lenge, og/eller restene av en forsvunnet by som omtales i Byzantiske tekster. Store verdier kan altså være i ferd med å gå tapt, ved at amatører nå graver ut området.

 

Men arkeologene får kanskje aldri vite hva som går tapt. Slik saken har utviklet seg, har kritikere vanskelig for å få tilgang til utgravningene. Det har gått politikk i saken.

 

Osmanagic sikret seg tidlig støtte fra regjeringen, i 2006 representert ved statsminister Nedzad Brankovic og daværende kulturminister Ivica Saric. Den nye kulturministeren, Gavrilo Grahovac gikk i juni i år inn for å stoppe støtten til Osmanagics prosjekt, men ble overprøvet av statsministeren, som i juli altså bevilget i underkant av en million til fortsatt arbeid.

 

Det har levd mennesker i Bosnia-Hercegovina siden siste istid, antagelig lenger.

 

De første slaviske stammene ankom for rundt regnet 1500 år siden, før dem var det Illyrierne, som holdt fortet i hvert fall fra 1300 fkr, og innimellom var romerne på plass.

 

Går vi lenger tilbake i tid, finner vi byen Okoliste, sju kilometer unna "Solpyramiden". Her er det funnet rester 7000 år gamle bosetninger fra Butumir-kulturen. Et sted mellom 200 og 300 hus utgjør den største bosetning fra yngre steinalder funnet i Europa.

 

http://www.bosnianpyramid.com/

 

http://www.bosnian-pyramid.com/

 

Din venn wiki:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bosniske_pyramider

 

Min konklusjon:

Saken er selvsagt omstridt, noe som jeg har presisert flere ganger. Det internasjonale arkeologi instituttet må selv finansiere videre utgravning for å kunne konkludere med noe som helst. Hittil har internasjonale arkeologer bare benektet det hele uten at de selv har vært til stede i Visoko eller sett på bevisene. Som med all forskning er jeg avventene og følger med på saken, før jeg trekker noen koklusjoner. Per i dag har man ikke alt for gode bevis for påstanden som holder faglig standard. Men skal vi få slike bevis må det internasjonale historie og arkeologi institusjonen ta over utgravningen fra amatører.

 

 

Så ærlig talt, IHS, kan du slutte med disse beskyldningene dine før du har hørt hva jeg har å si. Det er tydelig at du kan veldig lite om Bosnia, da er det ikke så lurt å beskylde meg for tull og vas når du selv er uviten om området.

Wikipedia > In a letter to the editor of The Times on 25 April 2006, Professor Anthony Harding, president of the European Association of Archaeologists, referred to Osmanagić's theories as "wacky" and "absurd" and expressed concern that insufficient safeguards were in place to protect Bosnia's "rich heritage" from "looting and unmonitored or unauthorised development". After visiting the site himself, Harding reported, "we saw areas of natural stone (a breccia), with fissures and cracks; but no sign of anything that looked like archaeology."

 

Og du fortsetter å stole på wiki. Lykke til med det prosjektet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...