Gå til innhold

Fremgang i USA


Anbefalte innlegg

Einstein har oppnådd så mye, at han kan brukes som eksmepel.

Nei, sannhetsgehaltet står utenfor person og kyndighet alene.

 

Nei, han tilhørte ingen religion, men han var åpen for tanken av at det fantes en Gud. Jeg svarer bare til zeiph(?) som etter det jeg ser, prøver å få alle som tror på Gud til å se dumme ut.

Det har ingenting å si. De aller fleste ateister er "åpen" for at det fantes/finnes en gud, meg inkludert. Det forandrer ikke faktumet at jeg er ateist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Einstein har oppnådd så mye, at han kan brukes som eksmepel.

Nei, sannhetsgehaltet står utenfor person og kyndighet alene.

 

Nei, han tilhørte ingen religion, men han var åpen for tanken av at det fantes en Gud. Jeg svarer bare til zeiph(?) som etter det jeg ser, prøver å få alle som tror på Gud til å se dumme ut.

Det har ingenting å si. De aller fleste ateister er "åpen" for at det fantes/finnes en gud, meg inkludert. Det forandrer ikke faktumet at jeg er ateist.

 

Hva er da forskjellen på en ateist og agnostikker?

 

Er ateister da mer imot de tradisjonelle religionene, enn en gudeskikkelse?

Endret av Bosna
Lenke til kommentar
Hva er da forskjellen på en ateist og agnostikker?

Wiki > Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, eller forlatt av gudene»

 

Ateisme kan så bety 2 ting:

  • Positiv ateisme (gnostisk og betyr i praksis "en som benekter at det finnes gud(er)")
  • Negativ ateisme (agnostisk og betyr i praksis at man ikke har en gudetro)

De fleste ateister vil jeg tro er "agnostiske ateister", de er gudløse i spørsmålet om tro og agnostiske i spørsmålet om eksistens.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Du får det til å høres ut som om vitenskap motbeviser religion. Hvordan kan du da forklare at feks. Einstein var åpen for at det fantes en skapergud?

 

Jeg har da aldri sagt at Guds eksistens kan motbevises? er dnok heller du som leser det du vil lese. Visse syn/aspekter ved syn til religiøse mennesker kan dog motbevises

 

Jeg svarer bare til zeiph(?)

 

Zeiph? Dysleksi, much?

 

Og forresten, å være åpen for en gud, betyr ikke at man ikke kan være kritisk til en organisert religion. Organiserte religioner innebærer ganske mye mer enn bare tro på et høyerestående vesen.

Lenke til kommentar
Du får det til å høres ut som om vitenskap motbeviser religion. Hvordan kan du da forklare at feks. Einstein var åpen for at det fantes en skapergud?

 

Jeg har da aldri sagt at Guds eksistens kan motbevises? er dnok heller du som leser det du vil lese. Visse syn/aspekter ved syn til religiøse mennesker kan dog motbevises

 

Jeg svarer bare til zeiph(?)

 

Jeg fikk inntrykket av at du mente det, i og med at du sa at religiøse overså vitenskapen. Derfor trakk jeg inn Einstein; siden han var en vitenskapsmann, og fortsatt var åpen for Gud. Jada, Einstein var kritisk til organisert religion, men han var fortsatt religiøs.

 

On whether he considered himself religious: "Yes, you could call it that. Try and penetrate with our limited means the secrets of nature and you will find that, behind all the discernible laws and connections, there remains something subtle, intangible and inexplicable. Veneration for this force beyond anything we can comprehend is my religion."

 

Zeiph? Dysleksi, much?

 

hm :hmm:

Endret av Bosna
Lenke til kommentar

Det er bra at USA setter på religions bremsen, for jeg var redd de ville bli en kristen al-queada organisasjon, der alle som ikke trodde på den kristen guden ble fryst ut, plaget, forfulgt, kanskje også drept...

 

Nå er det en del organisasjoner der borte som virkelig jobber for å få folk til å åpne øynene og det er bra! Men fremdeles blir nok ateister og folk fra andre trosrettninger møtt av voldsom motstand og misteksomhet på en del plasser, spesielt i bibelbeltet i midtvesten, der dette fremdeles står meget sterkt. Nå har aldri USA hatt en statskirke, men det har ikke hindret at dette har spredd seg der borte til det enkelte steder er påkrevd å være kristen. De kristne har også snikinnførte en del ting, som teksten "in god we trust" på penge sedlene, noe som ikke sto der før en gang på 70 tallet?

 

Det er også skattefritak på all religiøs aktivitet, noe som har skapt en rekke milliandære "pastorer", "prester" og annet rask som har skodd seg stort på folks enorme ignoranse og vilje til å tro på en gud. Det er bare å sette pastor foran navnet ditt, starte eller overta en menighet og vips er du fritatt for skatt... Hvorfor tror du ellers at sånne pløser som Carolas x-ektemann er i USA og preker tull? Eller han dere Arild ett eller annet, som sender religiøst vissvass world wide og er steinrik på dette? Ikke for å gjøre de mer kristne ihvertfall... :no: Egentlig temmelig kvalmt, men det er vel hva man får når folk ikke tenker kritisk til hva de selv tror.

 

Der borte står også helbredelser sterkt, de lopper godtroende kristne fjols for milliarder i året og alt de godtroende hønsehjernene er kar om å gjøre er å skrike hallelulja... Trist å se på, for i og med at det er så utrolig mange som tror er det desto verre å anklage disse sjarlatanere for svindel, men en del har blitt tatt, spesielt i florida av en eller annen grunn (Kanskje guvenøren er ateist? :) ) Kampanjer som den bussreklamen har plukket ned mange fra den kristne pidestall, for der tror de virkelig at de er bedre enn andre fordi de er kristne, noe du ser fra tid til annen her i landet også, men de fleste kristne her i landet er i de fleste tilfeller langt bedre utdannet enn de fleste i bibelbeltet og lar dette derfor ikke skinne så klart i mellom. Men jeg sitter allikevel igjen med følelsen at alle religiøse tror dette, da de faktisk er opplært til å tro at det de tror på gjør dem bedre enn alle andre.... :no:

 

Men det er ikke et kristent regime vi trenger i verden, vi trenger folk som kan tenke på tvers av religioner, som kan tenke helhetelig og som ikke forsøker å fremme sin egen gud i alt og et. Og her tror jeg Obama vil lykkes! Har stor tro på den mannen og håper han kan rette opp en del av feilene den kristne idioten Bush begikk... Som Bush sa, "Gud viste meg at de har utryddelsesvåpen..." . Si meg, er ikke gud allmektig og kunne fortalt ham at de ikke hadde slike våpen? Eller var krigen i Irak bare et skalkesjul, ala korstogene, til å tilrane seg olje og slikt...? En kan begynne å lure noen ganger...

 

:)

 

Men godt å høre at USA sekulariseres! De trenger det for å komme videre, hvis ikke blir de sittende der som et teokrati som ikke vil høre om fremskritt og som fremelsker ignoranse og det er ikke bra...

Lenke til kommentar

Gud er skikkelig pengelens skjønner du vel... :)

 

Det er jo dette det stort sett går ut på der borte... Svarte homoer og be om penger, ala han derre hagard typen, som hadde noe slikt som 12 millioner tilhengere i sin kirke og sto og messet om hvor fæle homoene var for så å bli avslørt som en homo selv.... Lever man av sverd dør man på et sverd også, noe denne haggard typen burde visst!!! :)

 

Du kan virkelig finne noen skikkelig syke mennesker i USA som lider skikkelig av kristendomsyken ja, ingen tvil om det! De bibeltro idiotene her til lands ligner på tannlæuse kjærringer i forhold til disse kristne sinnforvirrede gærningene som styrer enkelte sekter i statene... Huff for en gjeng! :no: Og legg merke til de som forsvarer dette ikke finner dette noe rart eller over the top liksom... det er bare tradisjoner liksom... Vel, dette er ikke tradisjoner jeg vil leve etter ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Følte jeg måtte poste denne: http://www.youtube.com/watch?v=q3mDLsyn6ns

WTF!?!? Er det seriøst, eller er hun virkelig så tilbakestående? At det er mulig, hehe, godt at ikke hun sitter i noen mektig posisjon.

 

Angående topic, så ser jeg på det som en fremgang, spesielt i USA hvor religiøse er litt mere ekstreme enn her hjemme hvor de fleste sort sett ikke bryr seg noe særlig. Dog så er ikke kristendommen på langt nær noen trussel sammenlignet med islam, ihvertfall slik den misbrukes av ekstremister. Hadde vært hyggeligere å se nedgang i antall muslimer i midtøsten, men i de verste landene der, som Saudi Arabia så er det forbudt å være ateist og lite populært å være annet enn muslim. Har vært der nede, og måtte fylle ut et felt om min religion når jeg søkte visum. Jeg skrev none, men ble "rettet" til christian, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Kan vi ikke diskutere de fakta som blir lagt frem i førstepost, og drite i hele "religion vs. vitenskap"-diskusjonen som det allerede finnes side opp og side ned med?

 

Det begynner å bli litt kjett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei kristendommen har roet seg noe med årene, har jo blitt en snillere religion. Hvis muslimene også begynner å godta mere fakta og tolke koranen så den passer med dagens kunnskap på samme måte som kristne har, så kanskje de også etterhvert kan bli litt mere fredelige.

 

Men å si at kristendommen ikke har stått bak mye faenskap blir helt feil. Heldigvis har vi tilpasset og omtolket bibelen i mente slik at den kan fungere i dagens samfunn :)

Lenke til kommentar
Men å si at kristendommen ikke har stått bak mye faenskap blir helt feil. Heldigvis har vi tilpasset og omtolket bibelen i mente slik at den kan fungere i dagens samfunn :)

At enkelte opp gjennom historien har brukt kristendommen som et skalkesjul for krimhandlinger, kan du ikke gi de kristne skylda for, det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Men å si at kristendommen ikke har stått bak mye faenskap blir helt feil. Heldigvis har vi tilpasset og omtolket bibelen i mente slik at den kan fungere i dagens samfunn :)

At enkelte opp gjennom historien har brukt kristendommen som et skalkesjul for krimhandlinger, kan du ikke gi de kristne skylda for, det blir helt feil.

Hva med homohat da? Mener du at kristendommen er helt uskyldig der?

Lenke til kommentar
Men å si at kristendommen ikke har stått bak mye faenskap blir helt feil. Heldigvis har vi tilpasset og omtolket bibelen i mente slik at den kan fungere i dagens samfunn :)

At enkelte opp gjennom historien har brukt kristendommen som et skalkesjul for krimhandlinger, kan du ikke gi de kristne skylda for, det blir helt feil.

Hva med homohat da? Mener du at kristendommen er helt uskyldig der?

Selvsagt, kristne hater ingen, absolutt ingen.

Lenke til kommentar
Er egentlig ikke rart at det er "upopulært" å være kristen, i og med at vi har lagd så mye faenskap for muslimske land...

 

 

Touche. Nå skal jeg være enig angående Bosnia da bosniakene konverterte fra kristendommen til islam (og gjerne før den tid også på grunn av den spesielle kristendommen man soknet til), men nå har jeg aner i et annet land som også var under okkupasjon fra de samme som bedrev turer til Bosnia. Så vær nå endelig forsiktig med å frasi islam all skyld for faenskap. For der, har de like god trening som sin eldre søsterreligion.

Lenke til kommentar
Er egentlig ikke rart at det er "upopulært" å være kristen, i og med at vi har lagd så mye faenskap for muslimske land...

 

 

Touche. Nå skal jeg være enig angående Bosnia da bosniakene konverterte fra kristendommen til islam (og gjerne før den tid også på grunn av den spesielle kristendommen man soknet til), men nå har jeg aner i et annet land som også var under okkupasjon fra de samme som bedrev turer til Bosnia. Så vær nå endelig forsiktig med å frasi islam all skyld for faenskap. For der, har de like god trening som sin eldre søsterreligion.

Serbia ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...