Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PC på reparasjon (og SWAP) i snart 2mnd - ANOVO


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig forum å stille spørsmål på, men jeg prøver.

 

Det var noen småproblemer med min Asus U2E bærbare PC som var innenfor garantien, så jeg sendte den inn til ANOVO.

 

Etter over 1mnd hadde de ennå ikke fått delene inn, og jeg ble tilbudt SWAP, dette skjedde ca. 2. desember. Jeg ble tilbudt en helt lik PC.

 

I dag er det 29. desember, og ennå har jeg ikke fått en ny PC. Ringte inn til ASUS, og ennå sier de at det kan ta 14 dager til.

 

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går under avhjelp(§30) i forbrukerkjøpsloven:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Det står ikke definert i forbrukerkjøpsloven hva rimelig tid er, men bransjen selv, forbrukerrådet og FTU har satt denne til 5-6 uker. Nå, 8 uker etter, er avhjelp enda ikke gjennomført. Selv om vi trekker i fra 1-2 uker pga jul har de fått tid nok på seg til å gjennomføre avhjelp. Derfor kan du nå kreve prisavslag(i henhold til §31) eller heve kjøpet(i henhold til §32).

Lenke til kommentar

Du kan kreve prisavslag eller heving. Ut over det er det avtalefrihet. Dvs, du kan ikke kreve det, men du kan gjøre den avtalen med butikken eller ASUS om de er interesserte i det.

 

Personlig, om butikken ikke evner å følge forbrukerkjøpsloven, så ville eg ha krevd heving og så handlet en ny maskin et annet sted. Et formildende moment her er jul og travle tider, men det ville eg ikke tatt med i betraktning med mindre butikken nå utviser god kundeservice(selv om det er litt sent).

 

Så ta kontakt i morgen med butikken og krev heving etter §32 i forbrukerkjøpsloven da butikken ikke oppfyller §30 og §31. Om de skulle unnskylde treg behandling og vise iniativ til god service videre så ville eg muligens prøvd å få til en avtale om en tilsvarende eller bedre maskin. Avhengig av om hvor gammel maskinen er så ville eg kanskje og prøvd meg på å få en ny maskin som tilsvarer den orginale kjøpesummen i pris(mao en bedre maskin).

 

Om dere ikke blir enige om en avtale så står du på kravet om heving. Da skal du ha utbetalt hele kjøpesummen. Butikken kan kreve å få trekke fra bruksfradrag, men da skal du også ha utbetalt renter fra kjøpsdato. Da blir summen ofte litt lavere enn full kjøpesum, men ikke mye.

Lenke til kommentar

I så tilfelle blir saken mye mer komplisert. Hva er det du har fra hattelco.no? Står det kvittering/faktura på denne?

 

Dersom varen ble solgt til et firma så er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. Da kan vi like godt stryke rådene mine over. Evnt reklamasjonsfrist du har begrenser seg til 2 år, og kan være frafalt ved avtale(enten frafalt ved avtale mellom deg og selger(vedkommende du kjøpte den fra) eller mellom hattelco.no og vedkommende du kjøpte den fra). Dette bør sjekkes.

 

Så, da kan det være at det eneste kortet du har er garanti, og med mindre vilkårene i garantien lover noen klare tidsfrister for reparasjon så må du nesten bare smøre deg med tolmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...