javvad Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Vet ikke om dette er riktig forum å stille spørsmål på, men jeg prøver. Det var noen småproblemer med min Asus U2E bærbare PC som var innenfor garantien, så jeg sendte den inn til ANOVO. Etter over 1mnd hadde de ennå ikke fått delene inn, og jeg ble tilbudt SWAP, dette skjedde ca. 2. desember. Jeg ble tilbudt en helt lik PC. I dag er det 29. desember, og ennå har jeg ikke fått en ny PC. Ringte inn til ASUS, og ennå sier de at det kan ta 14 dager til. Hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Dette går under avhjelp(§30) i forbrukerkjøpsloven: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Det står ikke definert i forbrukerkjøpsloven hva rimelig tid er, men bransjen selv, forbrukerrådet og FTU har satt denne til 5-6 uker. Nå, 8 uker etter, er avhjelp enda ikke gjennomført. Selv om vi trekker i fra 1-2 uker pga jul har de fått tid nok på seg til å gjennomføre avhjelp. Derfor kan du nå kreve prisavslag(i henhold til §31) eller heve kjøpet(i henhold til §32). Lenke til kommentar
javvad Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Kan jeg kreve en ny, tilsvarende PC? Og står ASUS for dette? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du kan kreve prisavslag eller heving. Ut over det er det avtalefrihet. Dvs, du kan ikke kreve det, men du kan gjøre den avtalen med butikken eller ASUS om de er interesserte i det. Personlig, om butikken ikke evner å følge forbrukerkjøpsloven, så ville eg ha krevd heving og så handlet en ny maskin et annet sted. Et formildende moment her er jul og travle tider, men det ville eg ikke tatt med i betraktning med mindre butikken nå utviser god kundeservice(selv om det er litt sent). Så ta kontakt i morgen med butikken og krev heving etter §32 i forbrukerkjøpsloven da butikken ikke oppfyller §30 og §31. Om de skulle unnskylde treg behandling og vise iniativ til god service videre så ville eg muligens prøvd å få til en avtale om en tilsvarende eller bedre maskin. Avhengig av om hvor gammel maskinen er så ville eg kanskje og prøvd meg på å få en ny maskin som tilsvarer den orginale kjøpesummen i pris(mao en bedre maskin). Om dere ikke blir enige om en avtale så står du på kravet om heving. Da skal du ha utbetalt hele kjøpesummen. Butikken kan kreve å få trekke fra bruksfradrag, men da skal du også ha utbetalt renter fra kjøpsdato. Da blir summen ofte litt lavere enn full kjøpesum, men ikke mye. Lenke til kommentar
javvad Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 PCen er ca. 1,5år gammel. Jeg kjøpte den gjennom finn.no, nesten ny, men har kvittering fra noe som heter http://www.hattelco.no/ Men de selger jo ikke til privatpersoner, så er usikker på hvor jeg skal henvende meg. Jeg kontaktet jo ASUS direkte når det gjaldt garantien... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 I så tilfelle blir saken mye mer komplisert. Hva er det du har fra hattelco.no? Står det kvittering/faktura på denne? Dersom varen ble solgt til et firma så er det kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. Da kan vi like godt stryke rådene mine over. Evnt reklamasjonsfrist du har begrenser seg til 2 år, og kan være frafalt ved avtale(enten frafalt ved avtale mellom deg og selger(vedkommende du kjøpte den fra) eller mellom hattelco.no og vedkommende du kjøpte den fra). Dette bør sjekkes. Så, da kan det være at det eneste kortet du har er garanti, og med mindre vilkårene i garantien lover noen klare tidsfrister for reparasjon så må du nesten bare smøre deg med tolmodighet. Lenke til kommentar
javvad Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Har pakkeseddel fra Hattelco, men det står; "Sendt til Namdal Data og telesenter AS" Burde jeg kontakte dem og høre kanskje? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Har pakkeseddel fra Hattelco, men det står; "Sendt til Namdal Data og telesenter AS" Burde jeg kontakte dem og høre kanskje? Ville nok prøvd det - dette er jo ikke ulikt måten pakker fra Amentio e.l. kommer, en vil også der få lapp fra distrubutøren som de sendte fra mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Stetus Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Du har rett på låne pc etter en uke og ny etter 4 uker (20-30 arbeidsdager) det er bransje normene. Hvis du har fåttgjennom kravet om ny pc så må du bare purre hver dag og evt true med forbrukerrådet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Forutsatt at vi snakker om et forbrukerkjøp(dessuten er det 5-6 uker, ikke 4). Det er litt tvil her om det er snakk om et forbrukerkjøp, og da er det vanskelig å være så bastant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå