Gå til innhold

Bil til taxi?

GRIM87

Anbefalte innlegg

Hei jeg vurderer sterkt aa starte ett taxi firma, har sjekket ut det meste, men mangler enda valg av bil. Noen der ute med taxi erfaring eller god teknisk kunnskap paa hvilken bil som ville vaert mest okonomisk mtp full forsikring og bensin utgifter? Reprasjon er utelukket da jeg har en privat mekaniker.

Noen innspill?

Skriver paa amerikansk tastatur saa det ble litt fucka skrift ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mercedes Sprinter :yes: . Håper eieren min kjøper en slik med tiden. For tiden kjører jeg Toyota Corolla lignende sak faktisk. Det står bare Toyota 4D bakpå. Vanvittig god å kjøre. Hvor skal du kjøre da? kan være praktisk med en Sprinter / Caravelle med plass til rullestolbrukere. Da har du mange pasasjerplasser og kan ta elektriske rullestoler, hvilket vil si at du gjør deg kapabel til å ta nesten hvert eneste oppdrag du får. Hvis du i tillegg kjøper inn barneseter er du klar.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Får jeg spørre om du vet hva det innebærer å starte ett eget taxi firma ? Du må vel trossalt ha skolegang, ett par års kjøring og hvertfall ett løyve ?

Jepp har undersOkt alt det, trenger ikke skole, men nOdvendig erfaring + lOyve og ett kurs. i tillegg kommer etablerings gebyr osv.... saa japp japp vett om alt det, men det er ikke det jeg spOrr om heller da xD

Lenke til kommentar

Er vel et spørsmål om hvilken kjøring du har. Her oppe hvor jeg bor har alle taxieiere minst en bil med 7 seter for å være bedre stilt i forbindelse med syketransport da de nesten ukentlig har turer på 200km t/r.

Ford Galaxy, Mercedes Vivano og Vw Caravelle er eksempler på biler som er litt større og som jeg har sett som taxier her oppe. Ellers er det vel mye Mercedes E-klasse, Volvo V70, VW Passat og Touran, Toyota Avensis og Ford Mondeoer som ruller som taxier. Felles for disse er vel at de alle har god plass. I disse dager tror jeg Skoda Superb Stasjonsvogn kan være noe å vurdere pga plass/prisforholdet.

Mercedes E-klasse er vel den som er desidert mest populær, men innkjøpsprisen er vel typisk Mercedes, mao ikke spesielt billig, men Mercedes er kjente for å klare lang km uten alt for stort verditap. Samtidig har vel også Mercedes gode serviceavtaler for taxier.

Bor du i et område med mye bakker og glatte veier kan kanskje 4x4 være å vurdere, Vw Passat, Skoda Superb og Subaru Legacy/Outback får du med diesel 4x4.

Du må mao tenke gjennom hvor du kjører, og om du har bruk for f.eks 4x4 eller kanskje automat hvis det er mye bykjøring. Du bør selvfølgelig prøvekjøre aktuelle kandidater, og prøve å se ting med passasjerens øye. Har vært borti BMW 3-serie taxi, og det var en heller trang opplevelse. Suzuki Liana imponerte heller ikke.. MAO er det mye rart som går på veien som taxi.

Til syvende er det vel et spørsmål om økonomi. Hvor mye har du råd å bruke på bil for å betjene dine kostnader og gi en grei inntjening.

Mvh

Raimop

Lenke til kommentar
Får jeg spørre om du vet hva det innebærer å starte ett eget taxi firma ? Du må vel trossalt ha skolegang, ett par års kjøring og hvertfall ett løyve ?

Jepp har undersOkt alt det, trenger ikke skole, men nOdvendig erfaring + lOyve og ett kurs. i tillegg kommer etablerings gebyr osv.... saa japp japp vett om alt det, men det er ikke det jeg spOrr om heller da xD

Jaha?...

Er nok litt mer en det, du må kjøre i mange mange år for og få din egen løyve, løyva er ikke bare noe du går og kjøper på Biltema dette er det lover og regler rundt, samt vedtak fra Taxi Styret i ditt distrikt/fylke.

De fleste har kjørt i over 20år når de har kommet så langt som og klare og skaffe seg egen løyve.

Lenke til kommentar

Jaha?...

Er nok litt mer en det, du må kjøre i mange mange år for og få din egen løyve, løyva er ikke bare noe du går og kjøper på Biltema dette er det lover og regler rundt, samt vedtak fra Taxi Styret i ditt distrikt/fylke.

De fleste har kjørt i over 20år når de har kommet så langt som og klare og skaffe seg egen løyve.

Dere tar feil, og GRIM87 har rett.

Taxiløyve krever taxiløyvekurs som man blant annet kan ta her http://www.nki.no/Studier/Loeyvekurs-Taxi?...CFRsK3god02bWLw .

Hvorfor kan dere ikke bare svare på det trådstarter spør om?

Til trådstarter: Mercedes :)

Lenke til kommentar

Har en rekke kolleger som drev i denne næringen før, men ikke klart å leve ordentlig av det. Flere av de har sverget til japse biler, og vært lite fornøyd med MB, men har aldri spurt hva som er galt med MB.

Selvom du har en mekaniker du kan betale svart, så kan jo det bli en betydelig sum, samtidig som drosja vil få tapte inntekter, så lenge den står. Personlig hadde jeg nok tittet nøye på garanti og serviceavtaler ved kjøp av kjøretøy til næring. Mindre stå-tid, desto mere innkjørt.

Lenke til kommentar

Jaha?...

Dere tar feil, og GRIM87 har rett.

Taxiløyve krever taxiløyvekurs som man blant annet kan ta her http://www.nki.no/Studier/Loeyvekurs-Taxi?...CFRsK3god02bWLw .

Hvorfor kan dere ikke bare svare på det trådstarter spør om?

Til trådstarter: Mercedes :)

Vet ikke helt hvem som har feill, men står samma som jeg sa i den linken din.

Hjelper ikke bare med løyve kurs men også offentlig godkjending av Taxi Styret.

Ellers så er Volvo V70 de beste og mest etterspurte drosjene. Ikke bare fordi de har best seter og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jaha?...

Tullball.

Lenke til kommentar

Angående bil vil jeg sett på mb, volvo eller vw.

Når det kommer til og starte opp for seg selv stilles det krav. Du må ha løyvekurs å bankgaranti blant annet. Når det er ledig løyve kan hvem som helst søke. Men det er de med flest år i næringen som vil stille først i køen. Her jeg bor må man ha kjørt i 7 til 13 år for og ha noen mulighet per dags dato. Så er ikke tull det ene skrev om man må ha kjørt en stund. Men er det mangelfullt på taxi eiere, ledige løyver og ingen med erfaring som søker så kan man jo være heldig.

Lykke til uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei, hvordan gikk det med etableringen av å bli taxieier?

Hei jeg vurderer sterkt aa starte ett taxi firma, har sjekket ut det meste, men mangler enda valg av bil. Noen der ute med taxi erfaring eller god teknisk kunnskap paa hvilken bil som ville vaert mest okonomisk mtp full forsikring og bensin utgifter? Reprasjon er utelukket da jeg har en privat mekaniker.

Noen innspill?

Skriver paa amerikansk tastatur saa det ble litt fucka skrift ....

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...