Gå til innhold

Nikon D300s eller Canon EOS 7D?

Anbefalte innlegg

Ja, da var det på tide å kjøpe sitt eget speilrefleks. Har til nå brukt pappa sitt D200 og er veldig fornøyd med ergonomien og brukervennligheten.

Budsjettet er på 10-12k for huset, og det står mellom D300s eller 7D.

Liker som sagt godt følelsen av D200 i hånden pga. store hender. Har ikke fått prøvd 7D enda, men det kommer så fort som mulig.

Mine tanker går egentlig til D300s pga. jeg har brukt D200 endel, og har optikk jeg kan stjele fra pappa til den. Men har også lyst til å prøve canon pga. bra omtale og stort utvalg av optikk og EF-serien, spesielt EF 70-200mm f2.8 L IS USMM - hørt veldig mye bra om det.

Det som da er spm. er jo hvem som har minst støy fra ISO-1600+, og hvem burde jeg velge med tanke på optikk? Valget er alt annet enn lett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De to er så tett matchet i ytelse at man må over i flisespikkeri for å identifisere forskjellene. Det samme gjelder nevnte 70-200/2.8. Det er bare å gå for magefølelsen - begge moser D200 fullstendig.

Ja, er utrolig like kameraer. Men har Nikon noe objektiv som kan sammenlignes med 70-200/2.8 da?

Lenke til kommentar
De to er så tett matchet i ytelse at man må over i flisespikkeri for å identifisere forskjellene. Det samme gjelder nevnte 70-200/2.8. Det er bare å gå for magefølelsen - begge moser D200 fullstendig.

Ja, er utrolig like kameraer. Men har Nikon noe objektiv som kan sammenlignes med 70-200/2.8 da?

Canon-gutta er oppdratt til å tro at L-optikk er noe helt spesielt. Det er det ikke.

Sjekk Dpreview.com sin 70-200/2.8-test. De konkluderer med at Nikons "gamle" er håret hvassere på crop (D300s og 7D), mens Canons er litt bedre på "fullformat" (D700, 5D2 osv..).

Den nye Nikon 70-200/2.8, som er laget for å være bedre på fullformat, har jeg ikke sett noen tester på ennå.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Canon-gutta er oppdratt til å tro at L-optikk er noe helt spesielt. Det er det ikke.

Sjekk Dpreview.com sin 70-200/2.8-test. De konkluderer med at Nikons "gamle" er håret hvassere på crop (D300s og 7D), mens Canons er litt bedre på "fullformat" (D700, 5D2 osv..).

Den nye Nikon 70-200/2.8, som er laget for å være bedre på fullformat, har jeg ikke sett noen tester på ennå.

Ja, for optikk er jo tross alt det viktigste. Men så er det det at magefølelsen sier jo selvfølgelig Nikon pga. jeg har brukt det mye, men hodet sier Canon pga. det er mer oppdatert og yter bedre på høyere ISO-hastigheter.

Lenke til kommentar
Ja, for optikk er jo tross alt det viktigste. Men så er det det at magefølelsen sier jo selvfølgelig Nikon pga. jeg har brukt det mye, men hodet sier Canon pga. det er mer oppdatert og yter bedre på høyere ISO-hastigheter.

Forskjellene er mye mindre i praksis; spørsmålet er om du ser de i praksis. Du skal nok skrive ut i A3 pluss og fingranske før du ser noe forskjell. Og sitte å se på skjermen i 100% er egentlig bare bortkastet tid.

Et godt argument for 7D, er at den har en bedre video del. Men er du ikke interessert i video; så blir det hypp som happ.

Tom

Lenke til kommentar
Har bare sett TGB sine erfaringer, og han konkluderer med at på FX er den bedre i hjørnene, mens på DX er de i praksis like...

Ja, som jeg ser det, så var det ikke så alt for lett å få tak i den.. Vet du sånn ca. pris på den? Må nesten få kommet meg i en butikk snart og kjent litt på begge to, så kanskje jeg får bestemt meg litt mer..

Noen her som har noen erfaringer med D300s? Bilder på høy ISO eller lignende?

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er jo relativt lik på begge, bortsett fra Canon sin høyere oppløsning. Men nå har ikke oppløsning så mye å si heller..

Men hvordan er Canon på Manuell? Nikon har jo to genialt plasserte hjul som gjør det hele veldig enkelt, og man trenger ikke å ta øyet vekk fra søkeren mens man stiller blender og lukkertid. Ser at på 7D så bruker man jo hjulet til høyre for skjermen, og det ser litt kronglete ut spør du meg.. Noen erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
Har bare sett TGB sine erfaringer, og han konkluderer med at på FX er den bedre i hjørnene, mens på DX er de i praksis like...

Bildestabilisatoren er også bedre på den nye (i beste fall 1 trinn bedre, dvs får du bra bilde på 1/30 sekund på den gamle vil du mest sannsynlig klare få like stødig bilde på 1/15 sekund på den nye), men rent optisk på DX er det ingen grunn å ikke gå for den gamle; den er billigere og det oversvømmes av mkI utgaven på bruktmarkedet. Tilsvarende ny for rundt 10.000 bør ikke være noe problem.

Den nye mangler også focus-lock knappene i front; noe jeg savner litt, men blir en vanesak.

Bør også legges til at den gamle fungerer utmerket på FX, men den nye er bedre. Den nye utgaven ligger optisk på nivå med AF-S 200mm f/2@f/2.8, noe som grenser til utrolig med tanke på at 200mm f/2 er over 1 kg tyngre.

MkII utgaven har også noe mindre (noen påstår dårligere) forstørrelsesfaktor med fokus mot nærgrensen. Typisk for de aller fleste objektiv; mkI har det, Canon sine tilsvarende har det samme, Nikon AF-S 200mm f/2 har det også, men Nikon 70-200 mkII har det litt mer. Fullstendig problemfritt synes jeg, spesielt med tanke på den optiske kvaliteten.

Våger faktisk å påstå at Nikon sin nye AF-S 70-200mm f/2.8 VR mkII optisk er det beste 70-200mm objektivet som er serieprodusert uansett produsent. Tipper Canon kommer med oppdatering om ikke lenge :)

Lenke til kommentar

Godt nyttår alle sammen :)

Ja, da blei det Canon 7D. Faren til bestekompisen min blei var så gira på at jeg skulle kjøpe Canon, at hvis jeg kjøpte det så skulle jeg få kjøpe et EF 70-200mm f/2.8 og et 100-300mm f/4.5 objektiv for en kasse øl :)

Kan ikke si at jeg skjønner hvorfor han vil selge de knallobjektivene så billig, men kan jo ikke takke nei til det.

Takker for alle innspill ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...