grugen Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Har et spørsmål om det er noen som vet om det går ann og bruke de gamle objektivene som Konica hexanon lagde, har hørt det skal være mulig og bruke de til Sony sine speilrefleks kamerar. Men også sett litt rundt på nettet at noen har bygd de om for og passe på andre kameraer. dette er ganske gode objektiver som en gang i tiden ble brukt til Konica autoreflex T kamreat, så litt synd og liksom ikke kunne bruke de lengre. takk for oppmerksomheten Endret 29. desember 2009 av grugen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Et raskt søk på google gir endel treff. Det ser ut til at du kan montere dem direkte på Olympus E-serie, men det er tydelig at folk monterer dem på litt av hvert. Hexanon hadde vel kortere avstand fra objektivfestet til filmplanet enn andre, så kanskje Micro Four Thirds gir det beste utgangspunktet? Det vanker folk her som kan mye mer om dette en meg, så du får sikkert bedre svar etter hvert. I mellomtiden kan du jo kikke litt på google-treffene. Lenke til kommentar
grugen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Takk takk, ja har sittet og sett litt på de søkene på google, og sett at det er en del som får festet disse til Olympus kamerane. Objektivene er forøvring 85mm, og 24mm, Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Takk takk, ja har sittet og sett litt på de søkene på google, og sett at det er en del som får festet disse til Olympus kamerane.Objektivene er forøvring 85mm, og 24mm, Det er kanskje 24mm som er mest "brukbar" (blir en finfin normal), men Olympus er nok systemet du bør satse på, ja. Da får du også stabilisering av optikken din... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du kan jo evt kjøpe et adapter til µ4/3 og kjøpe deg en EP-1/2 eller GF1 Lenke til kommentar
grugen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 takk så mye for tips, det er min svigefar som har dette utstyret liggende, og tror han gjerne vill ta det i bruk igjenn. Men som jeg ser så er det ikke så lett og finne adaptere siden alle mål og størrelser ikke er like. skal se om hva jeg finner ut, og tenkte meg en tur bort til japanphoto. Snakket med en der i dag som sa jeg kunne ta med objektivene så skulle de se om det var noe som passet. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Se https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14789138 Den metoden jeg brukte er litt halvveis, så et µ4/3-kamera er kanskje et bedre alternativ i praksis, særlig om man ikke ønsker å modifisere objektivene. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Se https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14789138 Den metoden jeg brukte er litt halvveis, så et µ4/3-kamera er kanskje et bedre alternativ i praksis, særlig om man ikke ønsker å modifisere objektivene. Jeg gjorde det på samme måte som Cax, skrudde ut 5 skruer og festet et par oppdelte møbelknotter (sånne man setter under stolbein) for å få avstand fra huset. Gikk rett på E-420 og det fungerer fint. Det som ikke fungerer for min del er manuellfokusering uten å bruke liveview, søkeren på E-420 er så liten at det er styggvanskelig å treffe med fokus. Jeg vil også tro at µ4/3 med adapter er det beste alternativet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå