Gå til innhold

BK: fuerteventura gekko


dan83

Anbefalte innlegg

Noe som jeg burde gjort anndeledes? Sitter eksponeringa og fargene?

 

Sliter veldig noen ganger med å velge hvor lyst bilde skal være eller hvordan eksponeringa skal være. Syntes det også noen ganger kan være vanskelig å velge den beste hvit balansen. Er ofte jeg må justere litt opp og ned på hvit balansen for å få det beste resultatet og de virker nesten noen ganger som at dagshumøret mitt styrer hva jeg syntes ser best ut....merkelig!

post-142640-1262107668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Dan83.

Bra bilde, med fint smalt fokuspunkt og bra eksponert bilde i det hele tatt.

 

Lurer på hvor du tar disse bildene? Er det i en sånn reptil-tank eller hva det heter.. Isåfall bør du kanskje tenke på hva slags temperatur du brukte i ett tilfelle og så om det er bra, gå ut fra dette de neste gangene.

Det vil vel ganske sikkert være samme lysforhold hver gang om det er i samme rom hver gang.

 

Dermed har du lett bestemt hvilken hvitbalanse du skal bruke. F.eks 7000k.

Dette styrer iallefall jeg selv lett på mitt kamera, vet ikke helt hva du bruker, men det er nok sikkert en egen meny på ditt også.

 

Bare et tips, siden du nevnte problematikken.. :ph34r:

Lenke til kommentar
Hei Dan83.

Bra bilde, med fint smalt fokuspunkt og bra eksponert bilde i det hele tatt.

 

Lurer på hvor du tar disse bildene? Er det i en sånn reptil-tank eller hva det heter.. Isåfall bør du kanskje tenke på hva slags temperatur du brukte i ett tilfelle og så om det er bra, gå ut fra dette de neste gangene.

Det vil vel ganske sikkert være samme lysforhold hver gang om det er i samme rom hver gang.

 

Dermed har du lett bestemt hvilken hvitbalanse du skal bruke. F.eks 7000k.

Dette styrer iallefall jeg selv lett på mitt kamera, vet ikke helt hva du bruker, men det er nok sikkert en egen meny på ditt også.

 

Bare et tips, siden du nevnte problematikken.. :ph34r:

 

Halla

 

Jeg skyter jo i raw, så da er det jo ganske enkelt å justere hvit balansen selv under redigeringa. Bruker mest auto hvitbalanse, men er ikke alltid jeg er fornøyd med resultatet som kameraet gir meg :)

 

Bilde er forresten tatt ute i naturen, jeg har aldri tatt bilder av reptiler i fangenskap :cool: (ikke at jeg ikke kommer til å gjøre det i fremtiden)

Lenke til kommentar
Vet det ikke er store forskjellen

Knapt noen forskjell i det hele tatt, men skulle jeg velge hadde jeg tatt det første.

 

Det er ikke så rart om dagshumøret styrer preferansene, i hvert fall ikke når forskjellene er så subtile som her. Men bildet er flott det, skikkelig skarpt der det skal være skarpt.

 

Du kunne f.eks. forsøke å skille motivet litt mer ut fra bakgrunnen med etterbehandling, det er jo ikke uten grunn at disse småtassene går i ett med bakgrunnen (kamuflasje).

 

Men har du exif på dette bildet?
EXIF ligger ved da.
Lenke til kommentar
Ligger ved ja... Hvordan i "¤%" får man opp exif når man bruker google chrome / internet explorer...?

 

Eller safari, for den saks skyld.

 

Topic: Likte bildet! Synes tempen var litt slakk - noen få grader varmere?

 

EDIT: Tror grunnen til at jeg vil ha det litt varmere, er at disse som regel lever i varme strøk. Mulig, mulig :)

Endret av Øyjor'n
Lenke til kommentar
Noe som jeg burde gjort anndeledes? Sitter eksponeringa og fargene?

Dette synes jeg var et spennende bilde. Skarpt, og ikke minst et senter som fanger oppmerksomheten. Jeg synes dog det var litt kontrastløst, og så at nesten alle fargetonene lå i det lyse området. I versjonen under har jeg økt kontrasten noe ved å gjøre det mørke mørkere. Jeg har også lagt til litt vignettering, for å ta litt fokus bort fra de store, tomme områdene til høyre.

post-72053-1262354051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noe som jeg burde gjort anndeledes? Sitter eksponeringa og fargene?

Dette synes jeg var et spennende bilde. Skarpt, og ikke minst et senter som fanger oppmerksomheten. Jeg synes dog det var litt kontrastløst, og så at nesten alle fargetonene lå i det lyse området. I versjonen under har jeg økt kontrasten noe ved å gjøre det mørke mørkere. Jeg har også lagt til litt vignettering, for å ta litt fokus bort fra de store, tomme områdene til høyre.

post-72053-1262354051_thumb.jpg

 

Sorry, men alt for mye kontraster :) Kanskje skjermen din må stilles på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...