Euklid Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Khodorkovsky (ref. Yukos) er neppe blant de som synes penger alene styrer Russland; mangel på politisk støtte var fatalt for Yukos. Oligarki er likevel en beskrivelse det ikke er vanskelig å slutte seg til – «fåmannsvelde» er vel noe i nærheten av en ordbokdefinisjon? Russland er et av de sjeldne tilfellene der konspirasjonsteorier om at landet styres gjennom nettverk av tidligere ansatte fra sikkerhetssystemet har noe for seg. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Oligarki kan vel best beskrives som et fåmannsvelde basert på økonomiske egeninteresser. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Avskaffet ikke Putin oljearkene når han kom til makten? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Kommunistisk er det i alle fall ikke, med tanke på den ekstreme mafiavirksomheten som er der borte. Lenke til kommentar
Suder Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg har vært i Russland svært ofte, så nylig som nyttår. Eneste ord jeg har å si er ikke stol en dritt på media. Folk som tror de kan alt om Russland fra å lese i media, kan ingenting. Kunne gjerne utdypt meg mer, men gidder ikke å skrive flere sider inlegg. Kan nevne at russerne er svært opptimistisk med dagens regjering. Som de sier, ting tar tid. En revolusjon skjer ikke over natta, kanskje ikke over 10 år en gang. Kapitalismen må vokse inn i blodet på folk. Men forandring er der, den kan jeg til og med også se. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Spennende! Gidder du å fortelle litt mer? På hvilken måte ser russerne positivt på regjeringen, hvor tar media feil og hva mener du har forandret seg de siste årene? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Avskaffet ikke Putin oljearkene når han kom til makten? Riktig. Jeltsin desentraliserte systemet, Putin sentraliserte systemet. Til TS: Det er en kompleks sak å definere dagens Russland på en tradisjonell politisk skala. Per i dag praktiserer de blandingsøkonomi, riktig nok mer sentralt styrt enn den norske økonomien som også defineres som blandingsøkonomi. Under Jeltsin skjedde det store omveltninger i form av desentralisering av økonomien og det politiske systemet. Majoriteten av tidligere statlig eide foretak under kommunismen ble frigjort til private aktører, og bidro dermed til stort oppkjøp for billige penger. Olje sektoren var mest utsatt for slike oppkjøp på 90-tallet under Jeltsin, noe som Chelsea eieren Abramovitsj er godt eksempel på. Russland fikk over natten en liten elite mennesker med masse penger. Det var i tillegg stor entusiasme om demokratiet for både lokale og nasjonale valg. Men Jeltsin var en inkompetent alkoholiker som ikke skjønte at en alt for brå overgang fra plan økonomi og sentralisering over til frimarked og demokrati i et land som Russland bør skje gradvis, og ikke over natten. Istedenfor en replika av en overgang slik som vi ser i dagens Kina, tok han i bruk en alt for liberal retning som russisk økonomi og samfunnet ikke tålte etter en periode med kommunisme på nærmest 70 år. For Putin gjaldt det å reversere prosessen. Dvs. statlig oppkjøp av industrien, der i blant den viktige olje sektoren. For å få kontroll over disse ressurser måtte man sentralisere resten av det politiske systemet. I tillegg innså man at man måtte få kontroll over situasjon i flere russiske områder der uroligheter hadde økt i løpet av 90-tallet som resultat av demokratiseringen og liberaliseringen av systemet. Disse elementer var avgjørende for enda mer sentralisering av systemet. Hva er Russland i dag? Som sagt, vanskelig å si. Men de har i dag mye mer sentralisert politisk og økonomisk system enn de fleste europeiske land. Det er nettopp dette mange økonomer under finanskrisen fremhevet som særegent, en økonomi med egen dynamikk som kjører sitt eget løp uavhengig av verdensmarkedet, og som ikke kunne brukes for å ta pulsen på den økonomiske situasjon i verden. Prosessen av sentralisering etter at Putin overtok makten har også bidratt til demokratisk underskudd, til tross for at Putin valgte selv å gi i fra seg president embete – helt i samsvar med den russiske konstitusjonen – noe som han meget enkelt kunne ignorert ettersom hans popularitet var høy, og hans kontroll over systemet uutfordret. Staten er i dag, etter en tvilsom prosess med oppkjøp fra private aktører der flere av disse ble fengslet og truet til salg, i besittelse av den viktigste delen av industrien. De har en sterk president på toppen av hierarkiet som har mer omfattende mandat enn for eksempel president i USA. Samtidig prøver de å flytte litt av denne makten over til statsminister post, som i dag besittes av Putin selv, mens parlamentet forblir ganske umyndiggjort. Subjektivt vil jeg definere systemet som en blanding mellom venstre orientert demokrati og autokrati. Endret 6. januar 2010 av statsviter Lenke til kommentar
Suder Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg kan bare om Russland det jeg har pratet med folk på gata og hvordan deres oppfatning er. Det Statsvinter skriver er veldig sant. Gorbatsjov blir oppfattet som en kriminell som solgte Russland til private buisnessfolk. Folk ble sinna hver gang de hørte rike folk invisterte millioner av dollar i klubber utenlands mens vanlige folk i landetl ed. Her i vesten ble han derimot blitt sett på som en helt. Jelzin blir kalt for en alkoholiker, ikke mer å si på det. Putin og Medjeev blir derimot sett på som de gode presidentene som tar makten fra de rike og tilbake til folket. Det er mye fokus fra presidenten nå og mediene på å fjerne korrupsjonen i landet. Så på mediene nylig at de oppfordrer folk å fjerne korrupsjon og mange priser gis til folk for deres arbeid. Ble ovverasket at nye sosiale lover i landet blir positivt motatt. Hver gang jeg er i landet i nyttårstider, bringer Putin og co alltid nye reformer som går i gang i januar. Setter opp prisene på alkohol for å minke forbruket, øke prisen for å ta lappen til over 12 000kr og vansklighetsgraden på prøvene for å få ned bilulykkene. For 2 år siden så laget han en nyttårslov som gav familier 18 000kr når barnet deres fyller 18år hvis de har født unger tidligere for å få opp antall barn som fødes. Ser ut som at landet har hentet mye tips hvordan vi styrer landet her. Byen Murmansk har jeg besøkt siden 1995, den byen har forandret seg enormt de siste 5 årene. I den tiden var det igen som brydde seg om trafikkregler når de kjørte. Kjøre uten belte og på rødt lys var normalt. Jeg så tiggere og alkoholikere daglig. Det var ingen kjøpesentere der da og heller ingen på begynnelsen av 2000-tallet. Alle butikkene var typisk sånne som vi hadde på 60-tallet med varer som lå til salgs bak bak kasseernes rygg. Nå er alt omvendt. Alt moderniseres, alle bygningene og butikkene. Folk begynner å respektere regler. Digre kjøpesentere bygges over alt i byen. Folk handler som aldri før, alle har mobiltelefon. Vanlige folk har råd til pc, LCD tv. Hjemmene hos folk er som norske hjem. Jeg var nylig der i 10 dager i Murmansk. Jeg så ingen tiggere, horer, alkoholikere, gatebarn selv om jeg var på de mest beryktende plassene i byen. 3 timer i oslo var alt det tok til å finne meg en uteligger, narkoman og full man. Poenget er at russland ser og er ganske anderledes enn folk forestiller seg. Mentaliteten i den russiske befolkningen forandrer seg som jeg selv har merket. Økonomi krisen rammet hardt i Russland, alle jeg pratet med var påvirket, selv om jeg ikke la noen tydelig merke til det. En av de tingene landet er bedre enn i norge er uten tvil helse systemet. Russland har noen av verdens beste leger og behandlingen var fantastisk for en lav pris. 4 av mine familiemedlemmer hadde sykdommer hvor de gikk til leger i norge i flere år som tok penger fra oss til ingen nytte. Vi reiste til Murmansk, der fant legene ut med en gang problemet og gav oss god behandling raskt til en lav pris. Må si at jeg følte meg flau da som en norsk statsborger. Til slutt vil jeg bare nevne en ting som jeg liker å gjøre narr av:). Nordmenn som tror at den eneste grunnen russerne ikke har angrepet norge er fordi vi er medlem av NATO. Kan trygt si at det vil aldri skje i livet. Da jeg sa til russerne at jeg var fra Norge så behandlet de meg som en konge. Når de pratet om oss, så kalte de oss for vennenne fra skandinavia. Alle likte nordmenn og alle visste mye om norge. Jeg så norske flagg over alt i byen, til og med mange norske investeringer. F.eks Statoil var populær bensinstasjon som solgte norske varer som grandiosa. Russerne hadde aldri tillatt å la staten legge en hånd over norge, og heller fins det ingen motiv for det. Russland har virkelig kommet seg de siste årene, det merkes. Det er ikke et land med falleferige hus og alkoholikere som folk tror fra mediene. Skulle bare vist bildene fra turen min, der man kan tro at de kunne vært tatt fra en storby i Norge. Har vært rundt i hele russland, fra nord til sør så jeg har sett en del. Mye kunne vært sagt i mot det jeg har skrevet, men synd at det er bare den siden som blir vist i media og bare den siden folk kan. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Tusen takk for to meget gode innlegg, veldig lærerikt og interessant! Hadde vært herlig å se noen av bildene, Suder! Umulig å få lagt dem ut på forumet noe sted? Er klar over at det er vanskelig å plassere Russland på en tradisjonell høyre/venstre skala i forhold til vestlige forhold, det var også noe av hennsikten bak tråden. Hører nesten daglig folk omtale Russland som "det store kommunist landet langt øst der", (nei, ikke ordrett, but you get it..) samtidig som han hører historier om et land der alt styres av penger og kjøpekraft. Noe som ikke helt henger sammen, med andre ord! Lurer derfor på hvordan folk her oppfatter landet, både de som har vært der og de av oss som ikke har vært der, men har en oppfattelse om hvordan landet styres ut i fra den informasjonen vi får gjennom media, skole og samfunnet generelt. Mens norsk media skriver om amerikanske innenrikssaker nesten daglig, hører vi svært lite om det som foregår i Russland og om saker som opptar folk flest der borte. Leser eller hører vi om Russland i media her hjemme i Norge, er det som oftest snakk store utenrikssaker. Føler ikke selv jeg kan så alt for mye om landet, kanskje flere enn mange på min alder, men langt fra så mye som jeg vet de fleste vestlige land. Lett å danne seg et litt dystert bilde av nasjonen i hodet når man tenker på det, men må si jeg føler meg litt klokere etter å ha lest disse to postene over her, med forbehold om at det disse herrene (?) skriver faktisk stemmer da! Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Den russiske økonomien er alt for påvirkelig av råvarepriser, særskilt forandringer i oljeinntekter. Den eneste grunnen til at økonomien har eksplodert under Putin er jo fordi oljen har blitt solgt fra 2-4 ganger høyere enn hva som var tilfellet under tullingen Jeltsin. Lenke til kommentar
Suder Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Tusen takk for to meget gode innlegg, veldig lærerikt og interessant! Hadde vært herlig å se noen av bildene, Suder! Umulig å få lagt dem ut på forumet noe sted? Søk etter Erik Sudland på facebook Var å besøkte bestemor i Murmask med famile og venner, jeg så ingen turister der ellers. Er ikke en turist by så det meste av varer og service var sånn fire ganger billigere enn i norge:) Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ja..du har helt riktig, dagens Russland er høyrevridd eller venstrevridd. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Ja..du har helt riktig, dagens Russland er høyrevridd eller venstrevridd. Hæ? Suder: Funker ikke så lenge vi ikke er venner, men takk uansett. Endret 7. januar 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Suder Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Ja..du har helt riktig, dagens Russland er høyrevridd eller venstrevridd. Hæ? Suder: Funker ikke så lenge vi ikke er venner, men takk uansett. Kan ikke si at dagens Russland er høyrevridd. PS. du kan se bildene, du må først gå på profilen og så trykke på min vegg eller noe. Bildene er åpent for alle. Lenke til kommentar
Suder Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg satt i noen timer idag å prøvde å finne en god dokumentar om det moderene Russland, hvordan den gjennomsnittelige russeren lever. Jeg fant så godt som 0 dokumentarer. Alle jeg fant handlet om sosiale problemer og negative sider av russland. Hvem kan fortelle meg hvordan livet til en vanlig russer er? Ingen har svar på det når jeg spørr folk, alt de vet er at de er fattige, drikker vodka og har horer på gata. Hvordan kan man skjønne russerne når mediene aldri gir et rettferdig bilde om det virkelige russland? denne videon var det nærmeste jeg kom til en dokumentar om russland selv om den var produsert av RT og handlet om en by i sør. http://www.youtube.com/watch?v=6cZbs5Uv5DI noen som vet om dokumentar om den gjennomsnittelige russeren i det moderne Russland? Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 De mektigste politikerne i Russland var for ikke lenge siden "kommunister", Putin for eksempel. Man kan da være litt usikker på hvor mye landet har forandra seg, når mange av de samme lederne styrer. Lenke til kommentar
Suder Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 De mektigste politikerne i Russland var for ikke lenge siden "kommunister", Putin for eksempel. Man kan da være litt usikker på hvor mye landet har forandra seg, når mange av de samme lederne styrer. Nettop derfor jeg sier folk i vesten kan ingenting om Russland, men tror de kan alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå