Thomhess Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hvor mange GHz er den beste prossessoren noen gang laget for en data, og hvor mange for en mobil? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Ghz er ein veldig dårlig målestokk for ytelsen til cpuene. For desktop er det forsatt ein P4 3.8Ghz (570J) som troner øverst når det gjeld GHZ, diverre vil ein "svak" core2duo yte vesentleg bedre Også dei nye i7 (maks 3.2Ghz) yter langt bedre enn den gamle P4 570. Det same gjelder også for cpuer til laptoper, den gamle netburst-teknologien til intel hadde høg frekvens men liten effektivitet (mange sykluser) for kva rekneoperasjon. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ghz er ein veldig dårlig målestokk for ytelsen til cpuene. Akkurat! Det beste er å kjøre et program for så å måle ytelse. Mange processorer (f.eks. IBM POWER) hadde lav klokkefrekvens, men gjorde mye pr. klokke og ga høyere ytelse enn en tilsvarende frekvens Intel processor. Et måleprogram er SPEC, f.eks. for heltallsytelse. Du kan se på: http://www.spec.org/cpu2006/results/res2009q4/ Desto høyere Base/Peak desto bedre. Nå er dette maskiner basert på forskjellig type minne, antall processorer, antall kjerner osv. Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Ghz er ein veldig dårlig målestokk for ytelsen til cpuene. Akkurat! Det beste er å kjøre et program for så å måle ytelse. Mange processorer (f.eks. IBM POWER) hadde lav klokkefrekvens, men gjorde mye pr. klokke og ga høyere ytelse enn en tilsvarende frekvens Intel processor. Et måleprogram er SPEC, f.eks. for heltallsytelse. Du kan se på: http://www.spec.org/cpu2006/results/res2009q4/ Desto høyere Base/Peak desto bedre. Nå er dette maskiner basert på forskjellig type minne, antall processorer, antall kjerner osv. Rart, jeg kjører min AMD Athlon II 620 Quad på 4x4000MHz (!) på standard radiatorkjøling. Og ytelsen er RÅ sammenlignet med min gamle X2 4200+ som jeg klokket til 2x3100 med stock kjøler. Og prisen? 700kr! Slå den, In(no)tel! ;-) Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Rart, jeg kjører min AMD Athlon II 620 Quad på 4x4000MHz Tøft! Men hva var rart? Og ytelsen er RÅ sammenlignet med min gamle X2 4200+ som jeg klokket til 2x3100 med stock kjøler. Hvordan måler du den rå ytelsen? Bruker du SPEC? En viktig faktor er cache størrelse. En X2 4200+ har 512kB level-2 cache, en 620 har 2MB så langt jeg kan se. I mange applikasjoner har dette mye mer å si enn klokkefrekvens. Cache organisering og associativity har også noe å si. At det er mye "bang for the buck" er helt klart. Lenke til kommentar
heljik Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 "beste prosessor" ever? 386dx? knallbra i forhold til programvaren på den tiden. 486 hakket bedre? x antall Ghz blir litt her og nå... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Chiron: som det blir sagt tidlegare HZ betyr egentleg veldig lite i samanlikning, anna enn mellom to cpuer i same arkitektur og tilsvarande cache. Om Cpu 1 kjører på 4Ghz og kan utføre 1000 operasjoner, mens cpu 2 kjører på 500MHz og utfører 850 operasjoner så ser du at hadde cpu 2 kjørt på 4Ghz så kunne den ha utført 6800 operasjoner. Det som egentleg er det interessante er kor mange flyttals-operasjoner ein cpu kan gjere pr syklus er eit virkeleg måt for kva ein cpu klarer. Då er det berre å gange med frekvensen, så får ein kva den skal teoretisk klare. Er ein grunn til at Universitet i Bergen kjøpte inn ein del PS3 med Cell-prosessorer til å bedrive tallknusing. Pris/ytelse var overlegen vanlige tungrekningsmaskinger. Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Chiron: som det blir sagt tidlegare HZ betyr egentleg veldig lite i samanlikning, anna enn mellom to cpuer i same arkitektur og tilsvarande cache. Om Cpu 1 kjører på 4Ghz og kan utføre 1000 operasjoner, mens cpu 2 kjører på 500MHz og utfører 850 operasjoner så ser du at hadde cpu 2 kjørt på 4Ghz så kunne den ha utført 6800 operasjoner. Det som egentleg er det interessante er kor mange flyttals-operasjoner ein cpu kan gjere pr syklus er eit virkeleg måt for kva ein cpu klarer. Då er det berre å gange med frekvensen, så får ein kva den skal teoretisk klare. Er ein grunn til at Universitet i Bergen kjøpte inn ein del PS3 med Cell-prosessorer til å bedrive tallknusing. Pris/ytelse var overlegen vanlige tungrekningsmaskinger. Sant, men det sier seg selv at en firekjerners cpu som Athlon II på 4x4GHz,hyperthreading,branch prediction osv (som forøvrig mangler L3 cache, men den kan aktiveres på enkelte hovedkort) gir en "relativ" ytelsessammenligning i forhold til andre cpu'er med samme arkitektur. Hadde Universitetet i Bergen vært litt tålmodige, hadde de heller kjøpt en ATI Radeon 5990 GPU-park (om ordet ennå er oppfunnet) til å knuse alle tallberegningene sine. Den ville KNUST Cell, både på pris og på kraft! Selv om FireGL 2 ikke er så utbredt enda, har ihvertfall AMD/ATI gitt ut SDK'en gratis til alle, og jeg tror det kommer til å revolusjonere multi-computing som BOINC osv. Så hvorfor måtte de absolutt kjøpe Cell-arkitekturen, som er "et rent helvete" å programmere applikasjoner mot ifølge utviklerne selv? Det vil jo også uppe prisene på programmene universitetene trenger, og jeg har vondt for å tro at Cell har en open-source basert brukerbase. ;-) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Så var det den detaljen med å heile tida vente. Når ein trenger regnekraft no for å løyse eit teoretisk problem nytter det veldig lite om AMD eller Intel leverer ein super duper tallknuser-einheit om 5 år. Eein ekstra faktor er jo at budsjetta deria gjelder berre for eit år om gangen. Sparte penger = tapte penger. Cell har iallefall stort nok open source-miljø til å lage ein linux-distro, og då var ein god del av problema løyst. http://meldinger.uib.no/studere.php?id=36009 Trenger ikkje alltid finne hjulet opp på nytt. Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Rart, jeg kjører min AMD Athlon II 620 Quad på 4x4000MHz >Tøft! Men hva var rart? Ingenting, egentlig. Ordla meg nok bare feil.... Unnskyld for det. Og ytelsen er RÅ sammenlignet med min gamle X2 4200+ som jeg klokket til 2x3100 med stock kjøler. >Hvordan måler du den rå ytelsen? Bruker du SPEC? Jeg både lkærer 3D-krevende applikasjoner som 3DMArk Vantage, de nyeste spillene i maks oppløsning og maks filtrering, og så ser jeg hvilken forskjell det er fra før.-. "Antikvariske statiske cinebench/pc-mark -97" holder jeg meg laaangt unna, de er ikke laget for multithreading eller multiprosessering avogtil engang. Jeg stoler mest på "real llife"-erfaringer. En viktig faktor er cache størrelse. En X2 4200+ har 512kB level-2 cache, en 620 har 2MB så langt jeg kan se. I mange applikasjoner har dette mye mer å si enn klokkefrekvens. Cache organisering og associativity har også noe å si. At det er mye "bang for the buck" er helt klart. Ja, det var vel det jeg egnetlig ville si,men det ramla ut av meg på en veldig klønete måte.... Mvh Chiron Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Så var det den detaljen med å heile tida vente. Når ein trenger regnekraft no for å løyse eit teoretisk problem nytter det veldig lite om AMD eller Intel leverer ein super duper tallknuser-einheit om 5 år. Eein ekstra faktor er jo at budsjetta deria gjelder berre for eit år om gangen. Sparte penger = tapte penger. Cell har iallefall stort nok open source-miljø til å lage ein linux-distro, og då var ein god del av problema løyst. http://meldinger.uib...re.php?id=36009 Trenger ikkje alltid finne hjulet opp på nytt. Det har du rett i. Så Cell har et open source-miljø? Ja, da tar jeg det tilbake. Men alternative med en drøss med ATI-streamings-gpu'er hadde ikke vært så teit det heller. Og et 5950 fikk man vel tak i da vi skrev disse kommentarene? Til slutt vil jeg gratuleere UiB med norges raskeste EDB-maskin. ;-) Mvh Chiron Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Chiron: som det blir sagt tidlegare HZ betyr egentleg veldig lite i samanlikning, anna enn mellom to cpuer i same arkitektur og tilsvarande cache. Om Cpu 1 kjører på 4Ghz og kan utføre 1000 operasjoner, mens cpu 2 kjører på 500MHz og utfører 850 operasjoner så ser du at hadde cpu 2 kjørt på 4Ghz så kunne den ha utført 6800 operasjoner. Det som egentleg er det interessante er kor mange flyttals-operasjoner ein cpu kan gjere pr syklus er eit virkeleg måt for kva ein cpu klarer. Då er det berre å gange med frekvensen, så får ein kva den skal teoretisk klare. Er ein grunn til at Universitet i Bergen kjøpte inn ein del PS3 med Cell-prosessorer til å bedrive tallknusing. Pris/ytelse var overlegen vanlige tungrekningsmaskinger. Note taken... eh take noted... Du mener hva jeg forstår... Grattis til UiB for norges kraftigste streming-kompjuter forresten! ;-) Lenke til kommentar
asicman Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det som egentleg er det interessante er kor mange flyttals-operasjoner ein cpu kan gjere pr syklus er eit virkeleg måt for kva ein cpu klarer. Då er det berre å gange med frekvensen, så får ein kva den skal teoretisk klare. For mange tallknusing-applikasjoner er floatingpoint ytelse viktig. For andre har de null betydning. Jeg jobber mye med digital chip-simulering og der er det heltallsytelse som teller. Ofte gir økt parallelitet også økt kompleksitet i kontroll logikk slik at man ikke klarer å få opp klokkefrekvensen. Men det er ikke dermed sagt at det gir dårligere ytelse totalt sett. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 i7 990x er vel den beste til nå. Men det finnes sikkert noen Enteprise spesiallaga cpuer som er enda bedre. Men med spesiallaga cpuer og slikt kan vel ikkje helt regnes med da de sikkert koster noen millioner dollar http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=261677 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Hm, virker som om trådstarter bare har kastet ut et "tullespørsmål" og ikke gidda å følge opp med videre bidrag til diskusjonen. Med "tullespørsmål" mener jeg akkurat det. Et ensidig svar på dette finnes ikke, for trådstarter må definere hvilke egenskaper en god prosessor innehar. Er det spill, office, tallknusing, varmgang pr beregningsål, pris etc? Man kan ikke få alt på en gang. Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Hm, virker som om trådstarter bare har kastet ut et "tullespørsmål" og ikke gidda å følge opp med videre bidrag til diskusjonen. Med "tullespørsmål" mener jeg akkurat det. Et ensidig svar på dette finnes ikke, for trådstarter må definere hvilke egenskaper en god prosessor innehar. Er det spill, office, tallknusing, varmgang pr beregningsål, pris etc? Man kan ikke få alt på en gang. Jeg er veldig overrasket over at du definerer dette som et tullespørsmål. Jeg kan veldig lite om hardware. Likevel har jeg hørt litt om GHz og har skjønt dette som et tegn på hvaslags prosessor en har. Derfor lurte jeg på hvaslags prosessor som er den beste en har lagd til i dag. Desverre kan jeg lite, så jeg skjønte ikke så mye av hva svarene gikk ut på. Likevel gledet jeg meg over engasjementet, og det jeg forsto ga meg også svar. Jeg leste også litt om det som ble nevnt her som jeg ikke kunne fra tidligere. Som nevnt tidligere kan jeg ikke så mye, og valgte derfor å være tilskuer i stedet for deltaker, da jeg ikke hadde så mye å tilføye. Mvh Trådstarter Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg er veldig overrasket over at du definerer dette som et tullespørsmål. Jeg kan veldig lite om hardware. Likevel har jeg hørt litt om GHz og har skjønt dette som et tegn på hvaslags prosessor en har. Derfor lurte jeg på hvaslags prosessor som er den beste en har lagd til i dag.Hei. Ingenting vondt ment. Men si at jeg spør "Hva er den beste bilen?". Da vil de fleste som er bilkyndig være ute av stand til å gi noe godt svar, eller alle kommer på banen med SIN mening om hva den beste bilen er.Men de som svarer vet jo ikke om du er ute etter en suv eller sportsbil. Blir mye av det samme, og da blir det et tullespørsmål slik jeg ser det. Men hvis du sier at f.ex: Jeg har en nabo jeg har stjelt/lånt en kryptert minnebrikke fra og trenger å knekke passordet på denne.Da ville en kraftig prosessor med mange kjerner vært å foretrekke. Strømmen er dyr (evt har bare batteriforsyning), og har en PC som skal være koblet til nettet 24/7.Da har du blitt anbefalt en mindre kraftig prosessor, men som til gjengjeld trekker mindre strøm. Spill og andre tunge grafiske applikasjoner. Må ikke være for dyr. Da ville du kanskje blitt anbefalt en to-kjerner. Pris pris pris og billigst mulig. Finnes billige prosessorer, men ikke forvent det store mhp ytelse. Andre krav, etc etc etc. Og anbefalingene strømmer på. Kanskje det er andre komponenter enn bare prosessoren du må vurdere. Håper det setter ting i perspektiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå