Gå til innhold

Kopiere vista og legge inn på ny pc

-Shark-

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere pcen om ikke lenge. Nåværende pc har jeg innstallert windows vista, med en rekke innstillinger og programmer.

Spørsmålet er om jeg kan kopiere slik maskinen står nå, for så og bare innstallere den kopien på nye dataen?

Vill det gå? med tanke på forskjellige drivere etc.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ny pc=ny hardware så du vil sitte igjen med et operativsystem som ikke fungerer med mindre det er en identisk pc med bare en ny prosessor/ram osv..

Ja skjønner den. Men ikke mulig og kopiere over programmene slik de står?

er jo mye stress og innstallere alt igjen.

Lenke til kommentar
Men ikke mulig og kopiere over programmene slik de står?

Du kan jo se på PC Mover (Home).

Hvis du velger å bruke det, så ville jeg gjort et par ting først:

1) Tatt en image-basert backup av den gamle PC'ens system-partisjon (C:)

2) Avinstallert programmer på den gamle PC'en som jeg ikke ville flytte over

3) Kjørt PC Mover

PC Mover sletter ingenting på den gamle PC'en, så du har ikke tapt noe dersom PC Mover skulle slå seg vrang og rote det til på den nye PC'en.

Hvis du synes 40$ er for mye kan du jo se om du tilfeldigvis har en kopi av PC Mover på en eller annen CD/DVD som fulgte med et datablad en gang ...

Lenke til kommentar
Men ikke mulig og kopiere over programmene slik de står?

Du kan jo se på PC Mover (Home).

Hvis du velger å bruke det, så ville jeg gjort et par ting først:

1) Tatt en image-basert backup av den gamle PC'ens system-partisjon (C:)

2) Avinstallert programmer på den gamle PC'en som jeg ikke ville flytte over

3) Kjørt PC Mover

PC Mover sletter ingenting på den gamle PC'en, så du har ikke tapt noe dersom PC Mover skulle slå seg vrang og rote det til på den nye PC'en.

Hvis du synes 40$ er for mye kan du jo se om du tilfeldigvis har en kopi av PC Mover på en eller annen CD/DVD som fulgte med et datablad en gang ...

Takk for svar, og link til program.

Ja, er jo helt klart en mulighet. Men spørsmålet er om ting tar like lang tid og flytte over, som det gjør å starte helt fra scratch. Er jo behagelig med nyinnstallert OS med god flyt i programmene :thumbup:

Lenke til kommentar
Men spørsmålet er om ting tar like lang tid og flytte over, som det gjør å starte helt fra scratch. Er jo behagelig med nyinnstallert OS med god flyt i programmene :thumbup:

Bare for å presisere: PC Mover krever at du har installert OS'et også på den nye PC'en før du starter PC Mover. Den flytter altså bare "files, settings and programs".

Innebygget i Windows har du jo allerede noe som flytter "files & settings", så du kan jo vurdere det. Men har du noen gigabytes med data, så vil det uansett ta lang tid ...

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve Acronis True Image

Deretter kloner du alt fra den gamle til den nye.

Er du heldig , vil den boote opp.

Trolig får du blåskjerm om det er store hardware endringer....

Tror du må belage deg på å installere alt på nytt, det er uansett det beste, for du risikerer mye trøbbel med å flytte programmer/drivere etc fra en pc til en annen. (som ikke er helt lik).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...