ftbllftbll Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg er nå i førstegangstjeneste i militæret og har planer om å begynne å studere enste høst. Problemet er hva. Har alltid vært god på skolen, men ikke særlig glad i realfag og derfor valgte jeg det også bort framfor økonomisk rettede fag. Økonomi er greit men litt kjedelig så tror ikke jeg vil studerere det. Har sett for meg å bli fysioterapeut. Tror de har dette studiet i bergen og trondheim som er to aktuelle studiesteder. Er det vanskelig å komme inn? God lønn? Ellers har jeg tenkt på ingeniør, selv om jeg ikke er spesielt glad i matte eller andre realfag. Har man noen ingeniørlinjer som evt ikke krever realfag og som ikke handler så mye om dette? Tusen takk for svar og tilbakemeldigner Lenke til kommentar
Yzma Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 jeg tror forskjellen på ingeniør og andre studieretninger er nettopp realfag, så ingeniør kan du neppe bli uten disse fagene. men det finner jo andre alternativer. du nevnte at du syns økonomi var greit, men kanskje litt kjedelig. dersom du er litt interessert i data så kanskje IT støttet bedriftsutvikling kan være noe? såvidt jeg har forstått så er det en blanding av data og økonomi =) de har denne linjen på høgskolen i sør trønderlag (altså midt i trondheim): høgskolen i sør trønderlag, IT støttet bedriftsutvikling når det gjelder om det er vanskelig å komme inn, så finnes det jo lister over dette på samordnet opptak, der står det hvilket snitt de som kom inn året før hadde, og gir en pekepinn på hvor godt du ligger an. husker ikke helt hvor dette ligger hen, så du får bare lete litt. med mindre noen andre vet det =) Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Fysioterapaut er vel et populært studie? Altså vil karakter kravene være litt høye? Har hørt det skal være greit betalt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) To råd: - "drit" i lønna. Du skal drive med det nesten to tusen timer hvert eneste år. Minst. Det er enormt mye mer givende og motiverende å jobbe med noe du virkelig liker men kanskje betaler litt dårligere. Har mange nære venner og bekjente som tjener gode penger, felles for dem alle er stort sett at de jobber på seg magesår og høyt blodtrykk, og ikke er noe lykkeligere enn vennene mine som tjener langt dårligere. - prøv å komme i kontakt med en dyktig yrkesrådgiver. Det finnes en hel drøss jobber som de fleste aldri har hørt om, og som kanskje er midt i blinken for akkurat deg OG godt betalt. Endret 29. desember 2009 av epifant Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Ja har tenkt på å gå til en yrkesveileder. Det finnes vel en del av disse i Oslo. Er det da slik at man bestiller time etc? Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Har også tenkt på psykolog. Virker spennende. Tror ikke det er så alt for vanskelig å komme inn på dette i Trondheim heller... Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Er lett å komme inn på grunnstudiet, men er karakterene dine fra første året som teller for å komme inn på profesjonsstudiet (psykolog) og der må du ha toppkarakterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå