Dzeko Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Jeg synes at dette er litt spennende. Einstein sa at han ikke trodde på en personlig Gud; altså, en Gud som bryr seg om enkeltindividet, og hører på dets bønner. Men han sa dog at han trodde på en Gud som hadde skapt, og nå opprettholdt, harmonien i Universet. Enkelte utsagn Einstein kom med: On whether he considered himself religious: "Yes, you could call it that. Try and penetrate with our limited means the secrets of nature and you will find that, behind all the discernible laws and connections, there remains something subtle, intangible and inexplicable. Veneration for this force beyond anything we can comprehend is my religion." Og noe som er veldig spennende, er hans syn på ateister: On how he regards atheists: "The fanatical atheists...are creatures who cannot her the music of the spheres. I do not share the crusading spirit of the professional atheist. What separates me from most so-called atheists is a feeling of utter humility toward the unattainable secrets of the harmony of the cosmos." Kilde(står mye mer her): http://wiki.answers.com/Q/Did_Einstein_believe_in_God Så hva synes dere? Synes dere det er spesielt at historiens kanskje mest kjente og fremgangsrike vitenskapsmann, har et åpent syn med tanke på Gud? Motsier det ateistenes påstand om at religiøse kun er religiøse fordi de er uvitende? EDIT: Han hadde dog tydeligvis ikke et positvt syn på den Guden kristne tror på: A year before his death Einstein wrote (full letter at link): The word God is for me nothing more than the expression and product of human weakness, the Bible a collection of honorable, but still purely primitive, legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. Endret 29. desember 2009 av Bosna Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Motsier det ateistenes påstand om at religiøse kun er religiøse fordi de er uvitende? Vel, må ihvertfall si at hvis ateistene mener dette så er det de selv som er uvitende. Finnes da nok av lynende intelligente kristne. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det finnes mange vitenskapsmenn som er religiøse, det at biblen ikke stemmer/er troverdig som noe annet en eventyr betyr ikke at det ikke finnes en gud. Du kan tro på vitenskapen og samtidig tro på gud, da at gud skapte naturen og dens lover omtrent som en progammerer scripter et program. Det at intelligente tror på den kriste guden går litt mer på det menneskelige. Oppdragelse, og frykt/synd/underkastelse som alle religionene er bygd på er mektige våpen. Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Nå har jeg bare skummet over det du skrev, men det er vel kjent at Einstein var naturalistisk panteist (var veldig populært å kalle det "einsteinisme" en gang i tiden). Hans syn på religion og universet har blitt godt redegjort for i diverse skriv, bla. et brev (se under). Og det som du kanskje selv ser var han ateist i tradisjonell forstand http://www.relativitybook.com/resources/Ei...n_religion.html http://no.wikipedia.org/wiki/Naturalistisk_panteisme Endret 29. desember 2009 av fuzzyboots Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Nå har jeg bare skummet over det du skrev, men det er vel kjent at Einstein var naturalistisk panteist (var veldig populært å kalle det "einsteinisme" en gang i tiden). Hans syn på religion og universet har blitt godt redegjort for i diverse skriv, bla. et brev (se under). Og det som du kanskje selv ser var han ateist i tradisjonell forstand http://www.relativitybook.com/resources/Ei...n_religion.html http://no.wikipedia.org/wiki/Naturalistisk_panteisme Han tar i dette brevet avstand fra den "kristne og jødiske Gud", ikke en skapergud. Dermed er han ikke ateist. Hvis du leser litt bedre på det jeg skrev, så ser du dette: On how he regards atheists: "The fanatical atheists...are creatures who cannot her the music of the spheres. I do not share the crusading spirit of the professional atheist. What separates me from most so-called atheists is a feeling of utter humility toward the unattainable secrets of the harmony of the cosmos." Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Han tar i dette brevet avstand fra den "kristne og jødiske Gud", ikke en skapergud. Dermed er han ikke ateist. Det er godt kjent at Einstein var ateist. Å betrakte naturen som om den kunne vært skapt av noe mystisk er ikke å ta en stilling til en gud noe mer enn hva jeg selv gjør. Å ikke vite, ta et standpunkt til osv. er som kjent ikke noe som strider med ateisme. Hvis du leser litt bedre på det jeg skrev, så ser du dette: On how he regards atheists: "The fanatical atheists...are creatures who cannot her the music of the spheres. I do not share the crusading spirit of the professional atheist. What separates me from most so-called atheists is a feeling of utter humility toward the unattainable secrets of the harmony of the cosmos." Som kun er et angrep på tradisjonelle misoppfatninger om hva ateisme er. Jeg kan si jeg ikke er ateist, men uten å ha gudetro er det fortsatt det jeg er. Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Han tar i dette brevet avstand fra den "kristne og jødiske Gud", ikke en skapergud. Dermed er han ikke ateist. Det er godt kjent at Einstein var ateist. Å betrakte naturen som om den kunne vært skapt av noe mystisk er ikke å ta en stilling til en gud noe mer enn hva jeg selv gjør. Å ikke vite, ta et standpunkt til osv. er som kjent ikke noe som strider med ateisme. Hvis du leser litt bedre på det jeg skrev, så ser du dette: On how he regards atheists: "The fanatical atheists...are creatures who cannot her the music of the spheres. I do not share the crusading spirit of the professional atheist. What separates me from most so-called atheists is a feeling of utter humility toward the unattainable secrets of the harmony of the cosmos." Som kun er et angrep på tradisjonelle misoppfatninger om hva ateisme er. Jeg kan si jeg ikke er ateist, men uten å ha gudetro er det fortsatt det jeg er. Etter mine erfaringer, er en ateist en som bennekter det faktum at Gud, eller noe annet overnaturlig, finnes. Einstein er i så fall Agnostikker, selv om han betraktet seg som religiøs, ifølge utsagnene han kom med(Ikke at han tilhørte en religion, men at han trodde at noe overnaturlig stod bak "kosmos") Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Etter mine erfaringer, er en ateist en som bennekter det faktum at Gud, eller noe annet overnaturlig, finnes. Einstein er i så fall Agnostikker, selv om han betraktet seg som religiøs, ifølge utsagnene han kom med(Ikke at han tilhørte en religion, men at han trodde at noe overnaturlig stod bak "kosmos") Nei, nei. Er du gal? En ateist kan være en som ikke har gudetro (negativ ateist) eller en som benekter eksistens (positiv ateist). Flertallet av oss er førstnevnte, og gjør ofte rede for det ved å kalle det "agnostisk ateisme". http://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism Hans fascinasjon for universet (kosmos) lå i at det var utenfor vår fatteevne (i alle fall en så lenge). Endret 29. desember 2009 av fuzzyboots Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Han sa også: Science without religion is tame, religion without science is blind. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Mange vitenskapsmenn har vært religiøse, Newton mente på sin side at han var nærmest en disippel sendt av gud. Husk at også vitenskapsmenn levde i sin samtid, og trengte støtte fra mange arenaer. De mest suksessfulle er ofte de som klarer å "være venner" med alle. Noen andre ting om Einstein og gud: I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him. * Albert Einstein, Letter to Edgar Meyer (2 January 1915) It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious, then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. * Albert Einstein from a letter to an atheist, written in English (24 March 1954). It is included in Albert Einstein: The Human Side, edited by Helen Dukas and Banesh Hoffman My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment. o Albert Einstein, Letter to M. Berkowitz (25 October 1950) Fra Galileo: I do not think it is necessary to believe that the same God who has given us our senses, reason, and intelligence wished us to abandon their use, giving us by some other means the information that we could gain through them. o Galileo Galilei Mathematics is the language in which God wrote the universe. o Galileo Galilei Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Einstein var i værstefall Deist, selv om det er mye som tyder på at han var agnostic, Men selv en deist er ikke religiøs, da det ikke finnes noe religion for deisme. Det er en tro på en gud, ikke en religion, akurrat som du kan ikke tro på en gud, men være religiøs, budisme i sin rene from er en ateistisk religion Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Buddisme er jo mer en form for filosofi. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Buddisme er jo mer en form for filosofi. Kommer ann på varianten og landet man er budist i, noen former for budisme er ikke mer en lett filosofi, andre er tung filosofi and andre igjen er høyt religiøse med store mengder eventry og fantasi, som overnaturlige vesner, reenkarnajson osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Einstein var i værstefall Deist, selv om det er mye som tyder på at han var agnostic "værstefall" Aner jeg litt anger mot deister? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Trodde Einstein var en slags panteist jeg... Han trodde ihvertfall ikke på noen personlig gud slik kristendom og lignende religioner gjør. Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Trodde Einstein var en slags panteist jeg...Han trodde ihvertfall ikke på noen personlig gud slik kristendom og lignende religioner gjør. Nei, men det at han trodde/var åpen for en Gud(personlig eller ei), utelukker i mine øyne det faktum om at vitenskapen har svar på alt(som mange ateister ser ut til å mene) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Einstein var i værstefall Deist, selv om det er mye som tyder på at han var agnostic "værstefall" Aner jeg litt anger mot deister? Det er den svakeste posisjonen blant ikke religiøse Mens ateister sier de er ganske sikkere på at det ikke er noe gud, og agnostikere har ikke helt bestemt seg, men veldger å ikke bruke tid på at det kanskje finnes noe gud, så sier deistene jo det er en gud, men den er så kjedelig og tullete at det like gjerne ikke er noe vits å tro på den, og den er veldig enkel å stikke hull på med enkel logikk og filosifi en veldig mangelfull possisjon å ha. Den sier, fordi jeg ikke vet noe, må det være noe magisk med verden selv om vi ikke har noen beviser for det. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Nei, men det at han trodde/var åpen for en Gud(personlig eller ei), utelukker i mine øyne det faktum om at vitenskapen har svar på alt(som mange ateister ser ut til å mene) En jævel av en gud isåfall: I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him. Hem heller ikke Einstein var en gud. Dvs hva Einstein har sakt eller ment om religion er like relevant/urelevant som hva en vanlig ateist mener. Einstein har verken bevist en eksistens eller motbevist en eksistens av gud. Einstein var også uenig i mange av dagens teorier som har vist seg fruktbare, det samme var mange tidligere vitenskapsmenn. Einstein hadde som de før han ikke svaret på alt, og har heller ikke hevdet det. Endret 30. desember 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Gud finnes ikke. Ihvertfall ikke før bevis dukker opp som sier det motsatte. Det er naivt å gå rundt og tro på ting uten bevis. Jeg er fortsatt temmelig sikker på at Einstein så på Gud mer som "alt" men jeg skal finne frem et sitat på dette. Einstein trodde ikke på noen personlig gud: I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. I believe in Spinoza’s God, who reveals Himself in the lawful harmony of the world, not in a God Who concerns Himself with the fate and the doings of mankind. Virker som Einstein var en temmelig panteistisk naturalist etter min mening. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg er fortsatt temmelig sikker på at Einstein så på Gud mer som "alt" men jeg skal finne frem et sitat på dette. Stemmer det: Gud synliggjør seg i naturens symmetrier og matematikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå