oletangen Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hei! Jeg har et problem (eller flere, ikke vet jeg) med min bærbare datamaskin. Det er en Acer Aspire 5536G. Problemet er at den takler ekstremt dårlig at jeg gjør flere ting samtidig. Spotify, MSN og Chrome er nærmest umulig, og jeg forventer vel nesten at dette skal fungere sammen? Eller tar jeg helt feil? Jeg mistenkte lenge at det var fordi jeg hadde så "mye" inne på datamaskinen min, men etter at jeg nå har rensket veldig på datamaskinen, har ingen spill igjen og flyttet akkurat 30gb med bilder over på en ekstern harddisk er den fortsatt like treg. Nå kjører jeg kun Chrome, verken MSN eller Spotify. Men så sjekket jeg oppgavebehandling og der pendler Prosessorbruk mellom 98 og 100%! Er dette vanlig?? Til informasjon har jeg 135 av 300gb ledig på datamaskinen.. Bare spør hvis dere lurer på noe. Håper veldig gjerne på hjelp!! Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Prosessorbruken påvirkes ikke av hvor mange bilder du har på harddisken, og lignende. Den høye prosenten kommer av programmer som ligger og kjører i bakgrunnen, ikke av hvor full harddisken er. Trykk CTRL + ALT + DEL, og deretter Start oppgavebehandling - Prosesser. Da får du en oversikt over hvilke prosesser som kjøres, og hvor stor del av prosessorytelsen hver enkelt legger beslag på. Endret 29. desember 2009 av member-101642 Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Prosessorbruken påvirkes ikke av hvor mange bilder du har på harddisken, og lignende. Den høye prosenten kommer av programmer som ligger og kjører i bakgrunnen, ikke av hvor full harddisken er. Trykk CTRL + ALT + DEL, og deretter Start oppgavebehandling - Prosesser. Da får du en oversikt over hvilke prosesser som kjøres, og hvor stor del av prosessorytelsen hver enkelt legger beslag på. Jada jeg visste det, men jeg tenkte det kanskje var en av grunnene, fordi før hadde jeg 60-70gb ledig bare.. Legger ved et bilde av prosessene.. Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Prosessorbruken påvirkes ikke av hvor mange bilder du har på harddisken, og lignende. Den høye prosenten kommer av programmer som ligger og kjører i bakgrunnen, ikke av hvor full harddisken er. Trykk CTRL + ALT + DEL, og deretter Start oppgavebehandling - Prosesser. Da får du en oversikt over hvilke prosesser som kjøres, og hvor stor del av prosessorytelsen hver enkelt legger beslag på. Jada jeg visste det, men jeg tenkte det kanskje var en av grunnene, fordi før hadde jeg 60-70gb ledig bare.. Legger ved et bilde av prosessene.. Du bør nok prøve å vise hva som bruker mest prosessor. Sorter prosessorbruken slik at du får den som har høyest bruk øverst. Event. vis bruken fra "alle brukere". Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg trodde det var de tallene "64 044" og sånt jeg? :S Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du har iflg det bildet 88 prosesser som kjører, så at du bruker mye cpu er ikke overraskende. Det er en del av de prosessene som ikke behøver å kjøre. Last ned ccleaner (velg default når du installerer og huk vekk at det skal legge seg på trash can, og at det installerer yahoo toolbar) og gå på Tools->startup Se hva som MÅ starte når maskinen starter (antivirus, windows defender, mouspad) Java, adobe ting, og alt annet herk behøver ikke å ligge i bakgrunnen. Ingenting slettes, så hvis du finner ut at du har fjernet noe du trenger/ville ha. Så kan du bare gå tilbake og velge at det ska starte automatisk. Med det samme du har ccleaner så kjør en rens av registeret og av HDD Kanskje litt mye info, men "learning by doing" Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Prosessorbruken påvirkes ikke av hvor mange bilder du har på harddisken, og lignende. Den høye prosenten kommer av programmer som ligger og kjører i bakgrunnen, ikke av hvor full harddisken er. Trykk CTRL + ALT + DEL, og deretter Start oppgavebehandling - Prosesser. Da får du en oversikt over hvilke prosesser som kjøres, og hvor stor del av prosessorytelsen hver enkelt legger beslag på. Jada jeg visste det, men jeg tenkte det kanskje var en av grunnene, fordi før hadde jeg 60-70gb ledig bare.. Legger ved et bilde av prosessene.. Hallo! Jeg ser at du har fått et problem med operasjonsystemet. Det du skal gjøre er å gå inn i Ctrl alt del oppgavebehandling. Der så jeg at du hadde 88 prosesser. Normalt skal det ikke være nødvendig med mer enn 30 prosesser og knapt det for at windows skal kjøre. Jeg ser at du har mom.exe. bl.flere andre dubletter. Prøv å fjern alle dubletter du finner i listen, dvs navn som går igjen. De du ikke skal fjerne er SVCHOST.exe de er det 4-5 av og skal være der. Google opp dette programmet: procexp.exe. Last det ned og installer det i rota på C. Sysinternas er produktet fra. Den overvåker og viser deg alle prosesser og du kan lett stoppe prosesser med dette, og du kan se hvem det er som lager problemer. Du ser samtidig som du stopper prosessoren fra å gå i loop at den vil dale ned mot 2% som er vanlig for en prosessor som ikke jobber. Explorer.exe kan du også forsøke å stoppe. Det er også et vanlig problem når den går i loop. Den holder således prosessoren opptatt hele tiden. Slå av alle de prosessene som du ikke har behov for. Du kan også prøve å starte i sikker modus, men hvis det er feil på Explorer.exe da går ikke dette. Du kan også ringe med så kan jeg forklare deg dette. tlf 41239887. Du kan også lese mer om dette og hint. Installer også programmet som er vist til i denne strengen: http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151 Vennligst BmOnline B. Mortensen Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Takk for utfyllende svar begge to!! Jeg skal prøve å gjøre som dere har anbefalt, har bare ikke fått lest det ordentlig ennå.. Tenkte jeg skulle svare raskt først Når det gjelder Explorer.exe prøvde jeg å stoppe denne i går siden jeg trodde dette var internett explorer men da forsvant skrivebordet og oppgavelinjen, så tror ikke det er så lurt Skal prøve ccleaner nå Men dette med dubletter BmOnline, jeg ser at det er oppe tre av Chrome oppe når jeg kjører dette, men uansett hvem av dem jeg prøver å slette lukker chrome seg.. Jeg prøvde senest dette da jeg skrev første posten her, og da måtte jeg starte helt på nytt Kommer tilbake med update! Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du har fått noen veldig gode svar over her, men jeg vil skyte inn en liten ting. Selv om det kjører så mange prosesser så kan det være andre ting som ødelegger. Jeg rådet min far til å kjøpe Acer Aspire 5810 Timeline og han plagdes fra dag en. Grunnet at han bodde på svalbard fikk jeg ikke sett på maskinen før nå i jula. Han hadde da også 98-100% prosessorforbruk konstant. Han hadde dog ikke like mange prosesser gående som deg, men plagdes med maskinen fra dag en. Jeg fikk provosert frem en blåskjerm et stykke ut i Prime95 testing og fikk PFN_LIST_CORRUPT hvilket i de fleste tilfeller er fysisk ødelagte RAM-brikker. Sier ikke dette er feilen hos deg, men det er en relativit enkel sak å laste ned Prime95 og kjøre denne en stund. Feiler maskinen så har du en hardwarefeil. Hvis ikke vet du ihvertfall at du IKKE har hardwarefeil Lykke til! Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Takk for svar Pondus81 Har lyst til å prøve dette selv om å "provosere frem en blåskjerm" ikke høres helt bra ut.. Er prime95 et program som er lagd for dette eller bare et random program for å teste dette? Jeg kunne ha googlet, men satser på at du ikke har gått så veldig langt bort fra denne tråden Lenke til kommentar
shabador Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Mcafee Antivirus (mcshield.exe prosessen) har ofte vært en storsynder på mange Acer pc-er jeg har solgt. Prøv å fjern det med dette verktøyet: http://download.mcafee.com/products/licens...atches/MCPR.exe Kjøp og installer Norton Internet Security 2010 eller last ned Microsoft Security Essentials for å erstatte mcafee. (Mine to nye favoritter) EDIT: Du kan også installere CCleaner, åpne den, gå til Tools -> Startup og ta en print screen av den. Post screenshot av startup-listen så kan vi hjelpe deg med hva du mest sannsynlig kan fjerne. Like so: Endret 29. desember 2009 av shabador Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Sånn som dette? Ser jeg har alt for mye der, så hadde vært veldig hvis noen hadde sagt hva som helt sikkert kan slettes Lenke til kommentar
shabador Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Ser ut som om du har både AVG antivirus og MCAfee installert. Det blir det EKSTREMT mye krøll av. Bruk verktøyet jeg linket til ovenfor for å fjerne MCAfee helt. Du kan disable (Klikk på knappen som heter "AV") alt jeg har merket med rødt. KAN være du vil ha photoshop og adobe-sakene aktivert, men i de fleste tilfeller har du ikke behov for de i det hele tatt. (Men dersom du finner ut at du gjør det, kan du reaktivere de etterpå) EDIT: Når du har gjort dette, kan du ta en omstart. Deretter sjekke Oppgavebehandling (ctrl+shift+escape) og klikke på "Vis alle prosesser fra alle brukere" og se om noe ligger og tar alt for mye kraft. Endret 29. desember 2009 av shabador Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Takk for utfyllende svar begge to!! Jeg skal prøve å gjøre som dere har anbefalt, har bare ikke fått lest det ordentlig ennå.. Tenkte jeg skulle svare raskt først Når det gjelder Explorer.exe prøvde jeg å stoppe denne i går siden jeg trodde dette var internett explorer men da forsvant skrivebordet og oppgavelinjen, så tror ikke det er så lurt Skal prøve ccleaner nå Men dette med dubletter BmOnline, jeg ser at det er oppe tre av Chrome oppe når jeg kjører dette, men uansett hvem av dem jeg prøver å slette lukker chrome seg.. Jeg prøvde senest dette da jeg skrev første posten her, og da måtte jeg starte helt på nytt Kommer tilbake med update! Hei igjen! Ja, det er helt ok at skriverbordet blir borte når du fjerner explorer exe, men det er også meningen for å sjekke om prosessoren da får minre å gjøre, ser du? Da er det du skal trykke ctrl alt del og få fram prosessene igjen, skjønner? Du klikker deg da inn på start ny prosess i vinduet i oppgavebehandling. Så her kan du sette i gang nye prosesser med kjør kommandoen. Så tilbake til forrige innlegg jeg skrev. Du skal også laste ned pagedefrag.exe og lage deg mappen pagedef i rota på C: installer så pagedef.exe i denne mappen. Så kjører du pagedef.exe. Den gjør det slik at du får aksess til pagefile.sys og at du med dette programmet får rensket dette for fragmenter. Det er nemlig ikke mulig å få aksess til dette mens windows kjører. Derfor vil pagedef.exe gjøre det slik at det får aksess før maskinen booter opp. Da blir alt på stell- og gjett om du merker at maskinen blir raskere. Dette programmet kan du ved første ganngs oppstart sette til å kjøre hver gang eller periodisk. Sett det aktivt hver gang. Det er meget nyttig etter å ha kjørt windows oppgraderinger så skjer det meget muffens med denne pagefile sys. Men dette programmet holder orden på dette. Det er helt gratis og jeg har hatt det i 2 år nå. Supert program. Vennligst B. Mortensen Lenke til kommentar
shabador Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Dette programmet kan du ved første ganngs oppstart sette til å kjøre hver gang eller periodisk. Sett det aktivt hver gang. Det er meget nyttig etter å ha kjørt windows oppgraderinger så skjer det meget muffens med denne pagefile sys. Men dette programmet holder orden på dette. Det er helt gratis og jeg har hatt det i 2 år nå. Supert program. Absolutt enig med det. Har benyttet meg av det verktøyet over lenger tid (Helt til jeg begynte med 64-bit OS, som det ikke var helt kombatibelt med). Men dette vil ikke hjelpe med hovedproblemet til oletangen: 100% CPU-bruk Bruk det i kombinasjon med Defraggler for å få ryddet opp i resten av filene og få mindre harddisk aktivitet: http://www.piriform.com/defraggler/download Endret 29. desember 2009 av shabador Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Tusen takk for hjelp! Dere er fantastiske Jeg tok bort de tingene som shabador hadde merket av og da fungerte det supert Merket ingenting spesielt ved omstart heller.. Og nå har jeg prosessorbruk på 25-30% Tusen takk! Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Tusen takk for hjelp! Dere er fantastiske Jeg tok bort de tingene som shabador hadde merket av og da fungerte det supert Merket ingenting spesielt ved omstart heller.. Og nå har jeg prosessorbruk på 25-30% Tusen takk! Heisann! Ja, det var fint. Nå skal da prosessorbruken ligge vesentlig under 5% i "slumremodus". 1-2 prosent skal det være-. Så du har ennå noe som "henger ved". Har du installert pagedefrag.exe? Gjør det. Fordi det vil forhindre defragmenter i registerfilene på windows. Du vet gamle filer og ellers tilstander som ikke er som de bør være. Masse av dette kommer i uorden ved at spam rammer maskinen via internettsider og div. javscripts-. Jeg har installert norman antivirus og jeg vil påstå at det er det beste i dag. Vi har også http://www.avast.com/ som ikke er så verst etter som jeg hører-. Gratis Vennligst BmOnline Bjørgulf Lenke til kommentar
shabador Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Jeg har installert norman antivirus og jeg vil påstå at det er det beste i dag. Vi har også http://www.avast.com/ som ikke er så verst etter som jeg hører-. Gratis Må nevne at Norman er ikke et av de antivirusprogrammene som kommer best ut. Ligger ganske langt nede på listen til av-comparatives.org, både når det gjelder forebygging av virusangrep og den har relativt høy "false positives"-deteksjon. Avira Antivir og Microsoft Security Essentials er de to som kommer totalt sett best ut av gratisversjonene. Dog holder jeg en knapp på Microsoft sin, siden Avira har rimelig høy "false positives" deteksjon. Om man vil betale, anbefaler jeg igjen Norton med sine latterlige 13 MB idle minnebruk for hele sikkerhetspakken, høy deteksjonsrate og lav falske positiver. De har virkelig snudd skuta etter 2008. Endret 29. desember 2009 av shabador Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg har installert norman antivirus og jeg vil påstå at det er det beste i dag. Vi har også http://www.avast.com/ som ikke er så verst etter som jeg hører-. Gratis Må nevne at Norman er ikke et av de antivirusprogrammene som kommer best ut. Ligger ganske langt nede på listen til av-comparatives.org, både når det gjelder forebygging av virusangrep og den har relativt høy "false positives"-deteksjon. Avira Antivir og Microsoft Security Essentials er de to som kommer totalt sett best ut av gratisversjonene. Dog holder jeg en knapp på Microsoft sin, siden Avira har rimelig høy "false positives" deteksjon. Om man vil betale, anbefaler jeg igjen Norton med sine latterlige 13 MB idle minnebruk for hele sikkerhetspakken, høy deteksjonsrate og lav falske positiver. De har virkelig snudd skuta etter 2008. Heisann! Javel, sier du det? Så norton har gjort helomvending, ja det kan jeg skjønne- da det var dårlige greier før 2008. Vennligst BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå