int20h Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Skjær i sjøen for Nvidia betyr muligheter for ATIs skjermkort med DirectX 11-støtte. Les mer Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Au da..ikke bra for nvidia, men må si jeg syns det er godt å se giganten slite litt, ATI fortjener å stå litt i solen de også. Får håpe de kommer seg da, det er ikke bra når et selskap ikke får konkurranse, da vil det sikkert ta tid før topp-kortene til ATI blir billigere også. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Sukk...hadde jeg bare fått tak i et 5850 kort 12.12.09 så jeg endelig at de var på lager hos mpx, var kjapp med å få frem kortet og trodde jeg hadde sikret meg ett. Dagen etter sjekket jeg ordrestatus for å se om de alt hadde sendt den....til min store forskrekkelse var det ingen ordre der. Viser seg at det oppstod kommunikasjonsproblemer mellom Visa og mpx serverne. Nå er selvfølgelig alt utsolgt igjen og pengene får jeg ikke tilbake før 08.01.10 Ser ikke ut som det er meningen at jeg skal få det kortet Håper de snart dukker opp i brukbare mengder.... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Eller så bestiller du før det kommer på lager, og så får du det når det kommer inn, så har du et garantert kort istedenfor å gamble. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Tja, dette lover godt for AMD/ATI, og ikke fult så godt for Nvidia. Lurer på hvorfor de måtte utsette. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Au da..ikke bra for nvidia, men må si jeg syns det er godt å se giganten slite litt, ATI fortjener å stå litt i solen de også. Får håpe de kommer seg da, det er ikke bra når et selskap ikke får konkurranse, da vil det sikkert ta tid før topp-kortene til ATI blir billigere også. "Giganten"? Hvilken planet kommer du fra? Hvis det er noen som er lillebror i kampen mot Intel og AMD/ATi så er det Nvidia. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 I praksis betyr vel dette at kortene kommer ennå senere pga problemer med produsjonen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Au da..ikke bra for nvidia, men må si jeg syns det er godt å se giganten slite litt, ATI fortjener å stå litt i solen de også. Får håpe de kommer seg da, det er ikke bra når et selskap ikke får konkurranse, da vil det sikkert ta tid før topp-kortene til ATI blir billigere også. "Giganten"? Hvilken planet kommer du fra? Hvis det er noen som er lillebror i kampen mot Intel og AMD/ATi så er det Nvidia. Tja, nVidia har høyere børsverdi enn AMD. Så at begge er relativt små i forhold til Intel er korrekt. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Synes det bare er bra at AMD/ATI har vind i seilene. Var lenge omvendt, og vi husker alle R600 "ventetiden". Hehe. Like godt husker vi produkter som 7900GTO (som lot seg klokke til et GTX, for halve prisen). Så det har svingt fra tider til annen, men helt klart at dette tjener forbrukerne på. Viktig nå at Nvidia ikke havner altfor langt bak i leksa, slik at vi får en ny runde med f.eks "R600" ventetid. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Sukk...hadde jeg bare fått tak i et 5850 kort 12.12.09 så jeg endelig at de var på lager hos mpx, var kjapp med å få frem kortet og trodde jeg hadde sikret meg ett. Dagen etter sjekket jeg ordrestatus for å se om de alt hadde sendt den....til min store forskrekkelse var det ingen ordre der. Viser seg at det oppstod kommunikasjonsproblemer mellom Visa og mpx serverne. Nå er selvfølgelig alt utsolgt igjen og pengene får jeg ikke tilbake før 08.01.10 Ser ikke ut som det er meningen at jeg skal få det kortet Håper de snart dukker opp i brukbare mengder.... http://www.digitalimpuls.no/aspx/loginVnet...&plid=38268 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36132%3br:pg http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36132%3br:pg Her har du 16 stk. XFX HD5850 Black Ed. på lager, som tradisjonen tro, er overklokkede utgaver med litt stivere prislapp... Har selv ett av disse og ett til kommer imorra fra DigitalImpuls, og er strålende fornøyd med dette så langt. Om det er verd denne ekstra kostnaden for en klokk man normalt klarer på vanilla kortene er diskuterbar, men at de er på lager OG klokker brukbart er godt nok for meg, samt at 2xHD5870 ble akkurat litt for dyrt for meg denne gangen, og ikke var på lager når jeg ville ha kort... Nvidias svar på disse lar vente på seg, så jeg sier som jeg sa i ATI HD58xx/57xx/59xx tråden, nyt disse kanonkortene i de kalle vintermånedene med god samvittighet.. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Denne artikkelen inneholder ikke noen store nyheter, bare bekreftelse av gamle. Første runde GT300 tapet ut i slutten av Juli, og hadde elendige yields når de kom tilbake i september, det var snakk under 2%. Totalt fikk nVidia tilbake 7 kort (tror jeg det var) som var funksjonelle fra produksjon, og det betydde heller ikke at alle var fullgode, bare at de virket. Andre runde vet jeg ikke når tapet ut, men det var etter første kom tilbake. nVidia har nå revidert spesifikasjonene på fermi fra 512 (16*32) streamprosessorer (SP) til 448, ned 2 clusters à 32 hver. Semiaccurate (må taes med en liten klype salt, men har vært ganske treffsikre rundt Fermi hittil) mener "Nvidia castrates Fermi to 448SPs. Unmanufacturable, hot and slow". De har allerede spådd at mengder av Fermi ikke vil treffe markedet før tidligst Q2 2010, og at det som kommer eventuelt før det er "cherry picks" fra batcher med lav yield. Om det semiaccurate poster er noenlunde korrekt kan det se ut som 2010 blir et ATI/AMD år for grafikk. De lavere seriene av 5xxx som blir lansert nå over nyttår er ikke ATI/AMD som utnytter situasjonen, men er lenge planlagte lanseringer. Jeg tror vi kanskje får se et 8x0G/8x5G chipset med 52xx/53xx integrert i løpet av år, og det kan bli et godt kjøp sammen med AM3 Athlon II. Sleng på en 30-80GB SSD av grei type så har man et oppsett med value i en klasse man ikke har sett maken til dette årtusenet. EDIT: ourasi, det er lite som er så koselig som å bruke GPUen(e) som varmeovn med F@H i vintermåndene mens man ikke spiller. Man vet at varmen man føler på rommet også går med til å utgjøre en forskjell i forskning på viktige emner Med mitt 4870x2 trengte jeg ikke å ha på varmeovn på hybelen i fjor vinter, og har heller ikke trengt i år på det nye hybel/rommet. Endret 29. desember 2009 av GullLars Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) I praksis betyr vel dette at kortene kommer ennå senere pga problemer med produsjonen. Det stemmer... Det er desverre bare en produsent av 40nm brikker... TSMC. Hverken AMD eller nVIDIA får nok brikker. @GullLars: Ville tatt Charlie sin dritt med en klype salt... Kan ikke se at Charlie har hatt noe særlig rett vedrørende Fermi... Ikke mer enn hva hvem som helst kunne gjette seg til. Endret 29. desember 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Denne artikkelen inneholder ikke noen store nyheter, bare bekreftelse av gamle. HW.no har iallefall holdt seg for gode til å sitere Charlie sitt nVIDIA-hat... Første runde GT300 tapet ut i slutten av Juli, og hadde elendige yields når de kom tilbake i september, det var snakk under 2%. Totalt fikk nVidia tilbake 7 kort (tror jeg det var) som var funksjonelle fra produksjon, og det betydde heller ikke at alle var fullgode, bare at de virket. Helt feil. Første samples kom tilbake i slutten av august. Det var også ganske mange flere fungerende brikker. De tallene der har ingen rot i virkeligheten, og skyldes at Charlie feiltolket resultatene fra Google Translate på en kinesisk blog- Andre runde vet jeg ikke når tapet ut, men det var etter første kom tilbake. Oktober nVidia har nå revidert spesifikasjonene på fermi fra 512 (16*32) streamprosessorer (SP) til 448, ned 2 clusters à 32 hver. Semiaccurate (må taes med en liten klype salt, men har vært ganske treffsikre rundt Fermi hittil) mener "Nvidia castrates Fermi to 448SPs. Unmanufacturable, hot and slow". Tull igjen! Her er det snakk om Tesla produktene som er beregnet for HPC og GPGPU makedet. Her ble det første kun oppgitt hvor mange "gigaflops" i single og double prescision kortene kommer til å ha. Tesla-kortene har også mye strengere krav om strømforbruk, og skal kunne drives med kun 1 stk 8-pin PCIe kontakt. nVIDIA sa bare at GF100 (Fermi) brikken har opp til 512 prosessorenheter. De har allerede spådd at mengder av Fermi ikke vil treffe markedet før tidligst Q2 2010, og at det som kommer eventuelt før det er "cherry picks" fra batcher med lav yield. Spådd er ordet her... Dette stammer nok fra hva nVIDIA selv har sagt. Tesla-produktene blir først tilgjenglig i Q2. Det annonserte de allerede i November. Grunnen til dette er minne. Tesla skal ha 3 eller 6 GB med GDDR5 minne. 2gbit GDDR5 brikker med de spesifikasjonene går først inn i masseproduksjon i Q2. De lavere seriene av 5xxx som blir lansert nå over nyttår er ikke ATI/AMD som utnytter situasjonen, men er lenge planlagte lanseringer. Jepp, det er et svar på nVIDIA sine 40nm produkter som ble lansert til OEM i juli 2009, og retail i oktober. Low-end Fermi er planlagt for slutten av Q2 (mai/juni) Jeg tror en viktig ting her er å få konkurranse til TSMC. Det er ganske skremmende å se hvilke begrensninger vi får når det kun er en leverandør tilgjengelig på 40nm. Det er derfor godt å se at GlobalFoundries er på banen iløpet av 2010. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) EDIT: ourasi, det er lite som er så koselig som å bruke GPUen(e) som varmeovn med F@H i vintermåndene mens man ikke spiller. Man vet at varmen man føler på rommet også går med til å utgjøre en forskjell i forskning på viktige emner Med mitt 4870x2 trengte jeg ikke å ha på varmeovn på hybelen i fjor vinter, og har heller ikke trengt i år på det nye hybel/rommet. Sånn mtp kulda jeg har her nå, holder 2500w kun såvidt til å ha en levelig temp her inne (16-18C).... Så et par "iskalde" HD5850 kort blir nok en fjert i havet hos meg dessverre... On topic igjen: Synes det er synd det er så mangelfull tilgang på 40nm kort, og trist at ikke NV kan slippe fermi for å presse prisene. På en annen side så ser det ikke ut til at ATI/AMD utnytter denne situasjonen ved å sette opp prisene nevneverdig, det er andre som skor seg i markedet pga. av mangelen på kort idag... Endret 29. desember 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Bob Larsson Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Nvidia - the way it's meant to be delayed Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Synd, kombinert med halvdårlig tilgjengelighet, så gjør vel neppe dette AMDs 5-serie veldig mye billigere med det første. AtW Lenke til kommentar
SVD Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Synes det bare er bra at AMD/ATI har vind i seilene. Var lenge omvendt, og vi husker alle R600 "ventetiden". Hehe. Like godt husker vi produkter som 7900GTO (som lot seg klokke til et GTX, for halve prisen). Så det har svingt fra tider til annen, men helt klart at dette tjener forbrukerne på. Viktig nå at Nvidia ikke havner altfor langt bak i leksa, slik at vi får en ny runde med f.eks "R600" ventetid. Pffft! forbrukerne tjener ikke på at av to produsenter har en en stor fordel, forbrukere tjener på at produsentene er jevngode! Feks. Hvis nVidia har kommet med noen konkurransedyktige dx11 kort hadde prisene falt på hele HD5xxx serien. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Dere kan forresten følge nVIDIA på Facebook og Twitter... De kommer med info om GF100 (Fermi) ganske ofte: http://www.facebook.com/NVIDIA http://twitter.com/NVIDIAGeForce Fun Fact of the Week: GF100 can also do 100% of the hardware decode required for Blu-ray 3D playback. Happy Holidays GeForce fans! Fun fact: GF100 supports a brand new 32x anti-aliasing mode for ultra high-quality gaming! Fun Fact of the Week: GF100 graphics cards will provide hardware support for GPU overvoltaging for extreme overclocking! Fun fact of the week: The GF100 board pictured in last's week's fun fact is 10.5-inches long -- the same length as GeForce GTX 200 Series graphics cards! Fermi Fun Fact of the Week: Fermi for GeForce has dedicated hardware for tessellation. Sorry Rys :-) Lenke til kommentar
Revox Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) EDIT: ourasi, det er lite som er så koselig som å bruke GPUen(e) som varmeovn med F@H i vintermåndene mens man ikke spiller. Man vet at varmen man føler på rommet også går med til å utgjøre en forskjell i forskning på viktige emner Med mitt 4870x2 trengte jeg ikke å ha på varmeovn på hybelen i fjor vinter, og har heller ikke trengt i år på det nye hybel/rommet. Det eneste som kanskje ikke er like koslig er å tenke på er at et Nvidia 9600GS danker ut et 4870x2 i folding ytelse. Setter varmeovnene dine litt i perspektiv iforhold til effektivitet på den fronten Endret 29. desember 2009 av Revox Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det eneste som kanskje ikke er like koslig er å tenke på er at et Nvidia 9600GS danker ut et 4870x2 i folding ytelse. Setter varmeovnene dine litt i perspektiv iforhold til effektivitet på den fronten Merk at her snakker vi GPGPU. AMD sin arkitektur er elendig på effektivitet så lenge du ikke skal gjøre meget spesialisere matematiske operasjoner som for eksempel å multiplisere matriser. Peak-tallene AMD har i gigaflops er ganske langt unna hva som er vanlig å se. Grunnen til at AMD gjør det dårlig i Foldig@Home er at de ikke har "shared memory" på samme måte som nVIDIA har. Trådene i programmet må dele data, og dette koster veldig mye på AMD kort. Samme ser vi på OpenCL. Eldre kort en 4000-serie har ikke, og får ikke støtte for OpenCL, og ytelsen i mange OpenCL applikasjoner kommer til å være kastrert på 4000-serien. 5000-serien er heldigvis mye bedre. Det blir spennende å se hva AMD velger å gjøre når de bytter ut R600-arkitekturen, og om de velger å gjøre dette på R900 allerede... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå