wotg Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Fysiske varer og virtuelle kopiar er to heilt forskjellige ting.Infinity ward (eller andre selskap) tenar kanskje 20-40% av prisen på varene, fordi det kostar å produsere. Difor er det heilt idiotisk at steam f.eks. har same, eller høgre prisar på dei virtuelle filene, som ikkje behøver mellomledd. Det er ein av grunnane til at mange driver med nedlasting, selskapa kan ikkje tilby ein rimelig prisa versjon på nettet. Eg hadde gladeleg kjøpt tonnevis av filmar og spel om det hadde vore enkelt og kanskje litt billegare enn å gå i butikken for å få ein unødvendig plastbehaldar. eller "jeg har begynt å kjøpe så inmari mye spill/film/musikk etter at jeg begynte å nedlaste ulovlig" lever i en boble. Eg har ikkje byrja å kjøpe ned innmari mykje, nei. Men eg har byrja å kjøpe. Før satt eg som ein slave foran TV'en, eller såg på elendige youtube-videoar. Når eg lasta ned filmar og spel, fekk eg sjå verkeleg bra film, skodespel, oppleve bra historier osv. Og det eg faktisk likte, kjøpte eg. Eg lasta ned fight club; eg kjøpte Fight Club anniversary edition på Blu Ray. Så kjøpte eg alle fire Alien filmane. Då har produsentane av dei filmane tent over 500 kr allereie. Hadde eg IKKJE lasta ned, hadde eg aldri visst om desse filmane. Men kva med dei tinga eg ikkje har kjøpt etter å ha lasta dei ned? Jau, dei SAUG, for å seie det slik, så eg vil ikkje støtte verken mellomledd eller produsentar ved å kjøpe noko slikt. Dette inkluderar filmen "Knowing" og dei nyaste American Pie filmane. Det er enkelt og greitt virtuell evolusjon. Dei som lagar bra nok filmar til at folk vil kjøpe dei, overlever. Dei som pumpar ut skit og lort, og håper at folk skal kjøpe det før dei angrar, taper. Kan du ikke bare gå på kino, leie/kjøpe film som alle oss andre? Noen ganger ser man en skikkelig kalkun, andre ganger ser man en film som virkelig setter spor. Det er hit and miss, slik er det også med spill og musikk, det betyr ikke at du skal få varen gratis bare fordi du ikke likte produktet. Smak er som kjent subjektivt... Jeg har bla. jobbet som vekter og drev også i noen år min egen Narvesen butikk. Svaret jeg fikk fra de naskerene jeg tok var ikke ulikt unnskyldningen du og mange andre her bruker: "men Reitan er jo allerede styrtrik, han merker vel ikke hvis jeg tar en sjokolade" "Denne butikken har jeg lagt igjen masse penger i, så jeg føler jeg har rett til å bare ta denne biffen" Folk prøver alltid å rettferdigjøre sin kriminelle adferd - det gjør det ikke noe mere riktig av den grunn. At noe er lett å stjele gjør det ikke noe mer etisk riktig av den grunn. Men som jeg sa i forrige innlegg så kan man jo gjærne ha en debatt om hvrdan samfunnet er satt sammen, den økende forskjellen mellom fattig og rik, utnyttelsen av natur ressursene og hvor hvilet uføre det har ført til osv. Men det blir en verdi debatt som vil ta for seg mye større og alvorlige ting enn hvor mye en spill/film eller musikk utvikler/artist tjener. Endret 3. januar 2010 av wotg Lenke til kommentar
Sajkow Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Først av alt, kanskje boikotten ikke funket noe nevneverdig, men om noen tror at IW er storfornøyd med de lave salgstallene til pc... Think AGAIN! Og Ashtray, det er jo godt å vite at du har alle svarene og er her for å lede oss sinnsinvalide idioter med prekenen din... Tatt i betraktning innlegget ditt, hvor du prøver å se ut som en know it all innen hvordan økonomi og slikt fungerer, så regner jeg med at du må være like gammel som fedrene våre... Uansett... Kom deg selv ut av boblen din. Tenåringer i disse dager er ikke like piss-poor som oss, da vi var unge. Jeg husker selv at min lusne uke"lønn" var på 50kr. I disse dager er dette IKKE en realitet og om en tenåring vil kjøpe et spill, så har han/hun like mye råd som oss, arbeidende, gamle folk. Unge folk har jo ikke regninger å betale (samt mindre andre prioriteringer), slik at pengene de får/ofte tjener SELV kan brukes mye mer fritt. Endret 6. januar 2010 av Sajkow Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Å lage film, musikk eller spill idag er en kompleks prosess som krever et stort aparat - alle leddene skal så ha betalt for sine tjenester....men de som prøver å rettferdigjøre sin stjeling (det er det det er!)... Jeg har hørt at piratkopiering egentlig er det samme som å drepe spedbarn... Noen føler alltid at de kan sammenligne en handling med en annen. For eksempel piratkopiering, som ikke er tyveri eller stjeling, blir sammenlignet med nettopp det. Desverre kan kopiering aldri bli tyveri og stjeling, uansett hvor mye noen ønsker det. God musikk trenger i min erfaring ikke et stort apparat, og ingen skal ha betalt for sine tjenester. Endret 18. februar 2010 av Abigor Lenke til kommentar
ketle Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg lastet IKKE ned MW2 men kjøpte det på PC. Det angrer jeg på. Makan til drittspill. Singelplayer er stort sett å rase rundt i blodtåka i jakt på usynlige triggere som stopper fienden fra å spawne. MP er stort sett på bli skutt av en eller annen camper før enn eller annen camper eller hacker kjører tactical nuke på hele brettet. GAME OVER! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg