Gå til innhold

Piratene elsker Modern Warfare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter at jeg begynte å laste ned film og spill så har jeg kjøpt mye mer film og spill.

 

Og jeg er ikke alene om det.

 

Nei, det er du ikkje. Eg har i det siste kjøpt/fått alle fire alien filmane, fight club og transformers på BD, Bioshock, Uncharted 1 & 2 og Iron man filmen.

Om eit spel/ein film er umogleg å få tak i i norge, brukar eg å laste den ned for å sjå om det er verdt å bestille.

Ingen som lagar GODE produkt taper på piratkopiering. Det er mykje meir freistande å kjøpe eit spel som ein likar når ein har prøvd det. Og folk flest likar å ha fysiske produkt, istaden for ei fil.

Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke så rart når spillet koster mer på steam enn i andre nettbutikker.

 

Kjøpte heldigvis ikke modern warfare 2 i steam. Kjøp steam spill utenom steam da tjener de ikke penger på den EURO=DOLLAR fantasien deres.

Helt enig. Kjøpte mitt på cdon,com, til 379 kr (mot steam sine 519 kr). Dessuten får Bonnier Media litt penger av det (de er svenske, og står bak flere av de tv kanalene jeg ofte ser på)

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning hvor blandet mottaket var av CoD6, så kommer det neppe som et sjokk at mange folk foretrekker å teste det først. Har selv CoD4 og ut ifra det jeg har sett, så er det ikke store vitsen å "opp"gradere ;) Også på grunn av boikotten.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk med hånden på hjertet at denne boikotten alle nevner virkelig ikke påvirker ting som dette i verken negativ eller positiv retning i noen særlig grad.

 

Dette spillet hadde blitt lastet ned i hauger og spann utansett etter all hypen rundt det, og jeg tror veldig få, sett i et større perspektiv, egentlig fikk med seg den boikotten eller ga den noen særlig oppmerksomhet. Jeg kan bare ikke huske sitt et spill har fått så mye dekning siden WOW-lanseringen.

Lenke til kommentar
Fysj! Alle må stoppe med piratkopiering av spill. Men de som laster ned hadde vel aldri løpt til butikken for å kjøpe det.

 

Sannheten er vel at mange av de største piratene er de som kjøper mest, enten det er snakk om spill, musikk eller film. Man kjøper det man liker, og dropper det man ikke liker. Mange bruker nok piratkopiering som en utvidet demo, med det formål å teste spillene før de bruker flere hundre kroner på det.

 

Tittlen sier "Piratene elsker Modern Warfare". Alle elsker vel Modern Warfare? Er vel ingen overaskelse at et spill av dette kaliberet er et hett bytte for piratkopiering og nedlastning.

Jeg kunne vel ikke sagt meg mer enig. Det er en veldig stor andel av nedlastningene som er "utvidet demo". Veldig mange ønsker å prøve/høre/se spill, musikk og filmer for å se om de liker det.

 

 

Litt av grunnen til at MW2 ble så populært å piratkopiere er vel kanskje at folk boikoter den lovlige versjonen pga. Steam?

Det var i hvertfall mye protest mot å måtte legge inn Steam for å spille MW2.

 

Håper spillprodusentene tar dette i betraktning og lar folk kjøpe spill i fremtiden hvor man ikke er nødt til å benytte Steam.

Det her er nok en liten medvirkende årsak for dette spillet.

 

-----

Jeg har sagt det mange ganger før, og jeg sier det igjen. Produsentene får ikke bukt med piratkopiering før de gir et godt nok tilbud til kundene. Det vil si at de må tilby materialet til en lav pris, samtidig som utvalget, tilgjengeligheten(nedlastningshastighet) og kvaliteten overgår det som piratene kan tilby. For eksempel spill koster typisk veldig mye over nettet, faktisk ofte mer enn i butikk. Dette er latterlig siden det koster en brøkdel å selge noe via digital distribusjon. For eksempel er det mange spill, filmer og album som ikke er populære nok til å bli trykt opp på nytt i fysisk eksemplar, men det koster nesten ingenting å tilby disse som nedlastning, og dermed kan produsentene tjene store summer totalt sett selv om de tjener lite per tittel.

Lenke til kommentar

Laster alltid ned et spill før jeg evt. kjøper det, det samme gjør jeg med filmer og serier.

 

Ser ikke helt problemet med det.

 

"Pirat"kopiering av spill, filmer og serier er her for å bli, det bør bransjen(e) snart begynne å leve med. Hadde de bare vært innforstått med det, hadde de spart mye penger på å IKKE gjøre et lavmålt ubrukelig forsøk på å forhindre det, og kanskje allerede spart de pengene de tror de taper på nedlastingene.

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Til dere som piratkopierer spill:

 

Kan dere liste opp spillene dere har testet(via piratkopiering) og deretter kjøpt i 2009?

 

Til han som mente at 200kr for et dataspill var en bra nok pris. Hvorfor er da folk villig til å betale 600kr for konsollspill? Mitt svar: Jo, fordi piratkopiering på konsoll er en mye vanskeligere/komplisert prosess. Derfor må de i mye større grad prioritere hva de skal bruke pengene til. Dette er ikke tilfelle på PC-plattformen.

 

Forresten får man MYE bedre deals på PC-plattformen enn noen annen plattform. Er bare å se litt rundt på nettet. Kjøpte f.eks Football manager 2010 til 20 pund fra play.com i desember.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk med hånden på hjertet at denne boikotten alle nevner virkelig ikke påvirker ting som dette i verken negativ eller positiv retning i noen særlig grad.

 

Dette spillet hadde blitt lastet ned i hauger og spann utansett etter all hypen rundt det, og jeg tror veldig få, sett i et større perspektiv, egentlig fikk med seg den boikotten eller ga den noen særlig oppmerksomhet. Jeg kan bare ikke huske sitt et spill har fått så mye dekning siden WOW-lanseringen.

 

Riktig. Den store majoriteten av de som laster ned spill er ikke klar over saker som MW2 boikotten. Da må man aktivt oppdatere seg på som f.eks spillsider. Dette gjelder også DRM-"striden" som pågikk i 2007 og 2008. Folk som tror at alle som piratkopierer pga DRM er naive. Kun spesielt interesserte, som f.eks følger med på gaming news, vet hva DRM er.

 

Folk piratkopierer fordi de kan, det er som oftest enkelt, det fungerer, og de kan prioritere pengebruken på andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk laster ned spill for å få testet dem skikkelig før et evt. kjøp og jeg tror mye nedlasting er slike ting som da fører til et kjøp om man liker spillet.

 

Alle spillprodusenter burde vært tvunget til å gi ut en trial av sitt spill. Trailere er alltid sterkt misvisende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned MW2 for å prøve ut spillet. Jeg synes eneren var grusomt dårlig, men toeren var overraskende nok bra nok til at jeg kan finne på å plukket med med meg om jeg finner det billig et eller annet sted. Mao tjener utvikleren på at jeg lastet ned spillet deres, for jeg ville aldri finne på å kjøpe det uten å ha prøvd det skikkelig først.

Lenke til kommentar
Jeg forstår at folk laster ned spill for å få testet dem skikkelig før et evt. kjøp og jeg tror mye nedlasting er slike ting som da fører til et kjøp om man liker spillet.

 

Alle spillprodusenter burde vært tvunget til å gi ut en trial av sitt spill. Trailere er alltid sterkt misvisende.

 

Mange slipper jo demoer og slikt. Problemet blir at disse spiller man dog gjennom på 10 min ofte, og er en veldig tynn beskrivelse av den faktiske spillopplevelsen.

Lenke til kommentar

De fleste av svarene i denne tråden vitner umodenhet og liten innsikt i hvordan markedet fungerer.

Jeg vet ikke hva slags fortjeneste Infinity ward sitter igjen med etter ale kostnader er trukket fra. Det er sikkert ikke rent lite, men det kan virke som om mange her inne tror at 499,- eller hva nå et spill koster er direkte profitt til utvikleren.

Det samme gjelder med filmer og musikk.

Å lage film, musikk eller spill idag er en kompleks prosess som krever et stort aparat - alle leddene skal så ha betalt for sine tjenester.

Man kan godt diskutere andre politiske ideer som har altenative løsninger for kjøp og salg av tjenester enn den det kapitalistiske systemet vi har idag, men de som prøver å rettferdigjøre sin stjeling (det er det det er!) med at jeg skal bare sjekke om spillet/filmen/musikken er no bra først eller "jeg har begynt å kjøpe så inmari mye spill/film/musikk etter at jeg begynte å nedlaste ulovlig" lever i en boble.

Jeg tror grunnen til den store mangelen på fornuft skyldes at mange her fortsatt går på skolen og ikke må forholde seg til arbeidslivets realiteter.

Jeg tror neppe dere som laster ned ulovlig hadde jobbet gratis. Skal man følge deres logkk så kan man jo bare gå inn i en butikk å forsyne seg av hva det måtte være eller selv bestemme prisene som mange her tar til orde for.

"Jeg skal bare teste om denne vaskemaskinen er noe tess jeg..."

"Nei denne bilen er overpriset! jeg synes den skal koste 50.000,- jeg"

Det dere argumenterer for her har jo et navn - anarki.

Endret av wotg
Lenke til kommentar
De fleste av svarene i denne tråden vitner umodenhet og liten innsikt i hvordan markedet fungerer.

Jeg vet ikke hva slags fortjeneste Infinity ward sitter igjen med etter ale kostnader er trukket fra. Det er sikkert ikke rent lite, men det kan virke som om mange her inne tror at 499,- eller hva nå et spill koster er direkte profitt til utvikleren.

Det samme gjelder med filmer og musikk.

Å lage film, musikk eller spill idag er en kompleks prosess som krever et stort aparat - alle leddene skal så ha betalt for sine tjenester.

Man kan godt diskutere andre politiske ideer som har altenative løsninger for kjøp og salg av tjenester enn den det kapitalistiske systemet vi har idag, men de som prøver å rettferdigjøre sin stjeling (det er det det er!) med at jeg skal bare sjekke om spillet/filmen/musikken er no bra først eller "jeg har begynt å kjøpe så inmari mye spill/film/musikk etter at jeg begynte å nedlaste ulovlig" lever i en boble.

Jeg tror grunnen til den store mangelen på fornuft skyldes at mange her fortsatt går på skolen og ikke må forholde seg til arbeidslivets realiteter.

Jeg tror neppe dere som laster ned ulovlig hadde jobbet gratis. Skal man følge deres logkk så kan man jo bare gå inn i en butikk å forsyne seg av hva det måtte være eller selv bestemme prisene som mange her tar til orde for.

"Jeg skal bare teste om denne vaskemaskinen er noe tess jeg..."

"Nei denne bilen er overpriset! jeg synes den skal koste 50.000,- jeg"

Det dere argumenterer for her har jo et navn - anarki.

 

Spot on!

 

Den største brukermassen til actionspill er nettopp de i tenårene. Hvis de har et alternativ som er gratis og som ikke har direkte konsekvenser så velger de gjerne det! De aller fleste chip'er ikke sin konsoll, derfor kjøper folk spillene i mye større grad enn på PC-plattformen. Dette er også litt rart når konsollspill koster gjerne et par hundre kroner mer enn nye PC-titler.

 

Spill per i dag koster ufattelig mye å produsere. Se bare på hvor mange som er innvolvert på credits når dere fullfører piratkopien deres.

 

Det koster å utvikle et spill og betale lønningene til de flere hundre ansatte(så kommer alle andre utgifter, leie av lokale, skatt, you name it!).

Det koster mye for publisheren å reklamere spillet, produsere og shippe spillkopiene.

 

Valve brukte 25 millioner USD for å reklamere Left 4 dead 2! Cirka 150 millioner kroner, give or take. Denne summen er sannsynligvis mye mindre enn hva det koster Blizzard å reklamere for WoW, eller for Rockstar å reklamere GTA 4.

 

Viss piratene ikke liker et spill, hvorfor piratkopiere det da? Ganske latterlig spør du meg! Det som går igjen og igjen er at piratene alltid har en unnskyldning eller tre på lager for å rettferdigjøre det de gjør. Når jeg ser på kommentarfeltene til spill som Modern Warfare, sikler de etter å få spille spillet på nettet gjennom cracks!

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Fysiske varer og virtuelle kopiar er to heilt forskjellige ting.

Infinity ward (eller andre selskap) tenar kanskje 20-40% av prisen på varene, fordi det kostar å produsere. Difor er det heilt idiotisk at steam f.eks. har same, eller høgre prisar på dei virtuelle filene, som ikkje behøver mellomledd. Det er ein av grunnane til at mange driver med nedlasting, selskapa kan ikkje tilby ein rimelig prisa versjon på nettet.

Eg hadde gladeleg kjøpt tonnevis av filmar og spel om det hadde vore enkelt og kanskje litt billegare enn å gå i butikken for å få ein unødvendig plastbehaldar.

 

eller "jeg har begynt å kjøpe så inmari mye spill/film/musikk etter at jeg begynte å nedlaste ulovlig" lever i en boble.

 

Eg har ikkje byrja å kjøpe ned innmari mykje, nei. Men eg har byrja å kjøpe. Før satt eg som ein slave foran TV'en, eller såg på elendige youtube-videoar. Når eg lasta ned filmar og spel, fekk eg sjå verkeleg bra film, skodespel, oppleve bra historier osv. Og det eg faktisk likte, kjøpte eg. Eg lasta ned fight club; eg kjøpte Fight Club anniversary edition på Blu Ray. Så kjøpte eg alle fire Alien filmane. Då har produsentane av dei filmane tent over 500 kr allereie. Hadde eg IKKJE lasta ned, hadde eg aldri visst om desse filmane.

 

Men kva med dei tinga eg ikkje har kjøpt etter å ha lasta dei ned? Jau, dei SAUG, for å seie det slik, så eg vil ikkje støtte verken mellomledd eller produsentar ved å kjøpe noko slikt. Dette inkluderar filmen "Knowing" og dei nyaste American Pie filmane.

 

Det er enkelt og greitt virtuell evolusjon. Dei som lagar bra nok filmar til at folk vil kjøpe dei, overlever. Dei som pumpar ut skit og lort, og håper at folk skal kjøpe det før dei angrar, taper.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...