Gå til innhold

Serial-nøkkelen virker ikke på XP

Anbefalte innlegg

Jeg skal fikse opp noen gamle HP stasjonære pc'r for bekjente. De hadde selvsagt ikke noen windows cd'r da de hadde fått disse på jobben. Men på begge står jo nøkkelen klisteret til kabinettet, så jeg tenkte at det ikke var noe problem. Windows XP cd hadde jeg jo selv liggende. I tillegg fikk jeg lest av nøkkelen i windows på den første, som var en annen enn den som stod på kabinettet. Så nå har jeg 2 nøkkler å bruke på den ene.

Men problemet er at ingen av nøkklene ble akseptert under installering. Hva kommer dette av?

Er dette noen sære OEM-nøkkler som kun virker med HP'es medfølgende windows cd'r?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til trådstarter: Lisensnøkkel for XP er uavhengig av språket, men er forskjellig for XP Home og XP Pro. I tillegg skiller det mellom OEM, OEM m/produsentnavn og Microsoft-utgave. HP pleier å ha egen versjon. Hvis lisensklebelappen under inneholder navnet HP må du ha en HP-CD med riktig XP for å kunne benytte denne. Klebelappen vil klart si fra om det er en produsent-utgave og om det er Home eller Pro du må ha. Microsoft har ikke gjort XP tilgjenglig for nedlasting. Det du finner på torrentsider er pr definisjon piratsoftware og kan inneholde programkode du ikke ønsker å ha på din PC.

Lenke til kommentar

XP Pro finnes også som OEM og OEM-produsenttilpasset. Står det produsentnavn eller OEM på CDen med operativsystemet?

Selve CDen er ikke bevis på lovlig lisens. Det du må ha er en CD med samme variant av XP som lisenslappen under PCen sier du må ha. Som f.eks HP's XP (Pro eller Home i henhold til lisensen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...