Ivan Drago Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Skal bygge HTPC basert på følgende komponenter: AM3/AMD 785G hovedkort (ATX eller mATX, avhengig av kabinettvalg) athlon II X2 240e CPU (tror jeg velger denne pga varmeutvikling) 4 GB DDR3 RAM 1,5 GB harddisk blueray spiller (eller brenner) Bruker innebygd lydkort, skjermkort og nettverkskort. Mulig jeg kjøper trådløst nettverkskort i tillegg. Noen tips om hvilken strømforsyning som vil være det ideelle for meg? Minst mulig støy til en fornuftig pris. Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Når jeg kjøper min HTPC om noen måneder, kommer jeg til å gå for Chieftec Super Series 650W PSU. Den finner du på komplett og har fått mange gode tilbakemeldinger på støyen den produserer. Du kan nok nøye deg med litt mindre watt. Edit: sjekket om det faktisk var noen med midre watt i den serien, og nei, det var det ikke. Endret 29. desember 2009 av vonkane Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Tja, Chieftecen er egentlig middels i klasse når det gjelder støy, siden Channel Well som står bak, ikke fokuserer på relativt stillegående forsyninger. Trådstarter bør f.eks gå for noe i Seasonics utvalg, som M12-II 430 (har denne selv) eller se på SilentPCReviews anbefalinger. http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs Endret 29. desember 2009 av Smirnoff Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 prisguide.no finner ikke M12-II 430, men derimot S12-II 430 (og 500). Finner en som heter M12 500W til nesten 1000 kr (litt dyrt, men om man må ut med 1000 kr for en støysvak PSU godtar jeg det) Det er forøvrig viktig at PSU selges i Norge av en av de "kjente" webshopene, og at det finnes på lager (eller at det kommer fort inn på lager). Tenkte å bestille PC senest 3 januar. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 har sjekka en del rundt dette selv, ettersom jeg planlegger en htpc selv. Får du tak i denne PSU-en, tror jeg det er det beste valget. Men den produseres ikke lengre, så kan være litt vanskelig... Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Tja, Chieftecen er egentlig middels i klasse når det gjelder støy, siden Channel Well som står bak, ikke fokuserer på relativt stillegående forsyninger. Jada, jeg vet at den ikke er så støysvak som det går ant å få det, men den er kraftig og billig. Hvis man har et godt budsjett, kan man gå for antec signature 650w eller lignende, men da øker prisen fort med 5-600kr. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Det er viktigere at PSU er støysvak enn kraftig og billig så lenge den er kraftig nok. Er vel begrenset hvor mange watt jeg trenger med et slikt system? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du trenger i grunn ikke rare strømforsyninga til det oppsettet, men du nevnte vel i en tråd mulig oppgraderingsmuligheter, dessuten er det ikke akuratt overflod der ute med kvalitets PSU'er rundt 300W (Seasonic er utsolgt og kanskje usikkert om kommer tilbake(?) Corsair cx400W støyer desverre en del. (Corsair vx450 er visstnok bedre i så henseende) I det stillegående segmentet er det mulig nye Chill CP-450F 450W kan seile opp som potensiell favoritt. Chill-Innovation Prisguide Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg vil gjerne ha en PSU som har noe ekstra kapasitet mtp utbygging, men det kommer ikke til å bli en hardcore overklokka gamer PC. Det er mest aktuelt å kjøpe flere harddisker, evnt tuner kort. Det er vel uansett slik at om jeg kjøper en ekstremt kraftig og støysvak PSU i dag til 1500 kr og jeg ikke får bruk for all den ekstra kapasiteten før om 5 år, vil det vel heller lønne seg å kjøpe en som er kraftig nok og støysvak i 5 år til 500-600 kr og kjøpe en ny om 5 år. Den Chill vifta var jo rimelig. Jeg er litt usikker på hva jeg trenger og ikke når det gjelder antall watt, men mulig 450w holder i massevis? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg vil gjerne ha en PSU som har noe ekstra kapasitet mtp utbygging, men det kommer ikke til å bli en hardcore overklokka gamer PC. Det er mest aktuelt å kjøpe flere harddisker, evnt tuner kort. Du kan både hive inn et brukbart skjermkort og ekstra hdd'er og ha nok amp. med denne. Det er vel uansett slik at om jeg kjøper en ekstremt kraftig og støysvak PSU i dag til 1500 kr og jeg ikke får bruk for all den ekstra kapasiteten før om 5 år, vil det vel heller lønne seg å kjøpe en som er kraftig nok og støysvak i 5 år til 500-600 kr og kjøpe en ny om 5 år. Enig. Å kjøpe en psu til 1500 kroner til HTPC kabinett nå, fordi du kanskje trenger den kapasiteten om 5 år er vel ikke anbefalt. Den Chill vifta var jo rimelig. Jeg er litt usikker på hva jeg trenger og ikke når det gjelder antall watt, men mulig 450w holder i massevis? Reell ytelse er viktigere enn "fantasi" watt illustrere med et konkret eksempel, Chill 450W leverer høyere ytelse +12V (396 W) enn f.eks. Ace Raw Deal+ 620W (372 W) - som er viktig å ha med i betraktningen om "watt". (på den annen side er billig-psu'er rimelige i innkjøp og for mange vil de være mer enn gode nok, bare huske å velge minst 150-300W høyere enn det man reelt trenger) Hvis du synes 450W uansett er for lite så kjøp noe kraftigere. Er ofte ikke mer enn en eller to hundrelapper som skiller i pris. Men det vil i såfall med den hardwaren du har skissert hitil, kanskje bli "unødvendig" overkill Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Har lest litt runt angående PSU og begynner å lure på om jeg bør gå for en modulær PSU. Det vil i første omgang kun ha en harddisk i tillegg til blu-ray spiller, og vil vel sikkert være en fordel å begrense antall kabler til det absolutt nødvendige mtp luftsirkulasjon. Da er kanskje Chill Innovation CP-520M et bra valg? ca 200 kr dyrere, men 70W ekstra og modulær. Nødvendige kabler følger sikkert med PSU selv om jeg kjøper modulær? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 corsair hx 620w modulær er veldig stillegående =) Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Det ble så jeg gikk for Chill Innovation CP-520M. Har ikke fått testet den enda i påvente av flere deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå