Gå til innhold

BK Vinter på Jæren


Anbefalte innlegg

Hei

 

Legger ut et bilde fra mitt første speilreflekskamerea som jeg fikke i julegave av min kone.

 

Har ikke tatt så mange bilder ennå, kun noen rundt huset. Dette er ut over en frossen innsjø på jæren.

 

Nikon D3000

VR 18-55mm

ISO 100

1/80s F8

post-40816-1262082045_thumb.jpg

 

Er helt grønn i faget, men setter pris på tilbakemeldinger, slik jeg kan bli bedre og kanskje få til bedre bilder.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den boken kunne nok noen og enhver trengt av og til. Meg selv inkludert, bare for å ha det sagt!

Bildet er ikke av, ehh.. hva skrev du; "av elendig kvalitet", men det er vanskelig med en gang man har fått prøvd kameraet på ordentlig å se hva som er så veldig feil med bildet. Iallefall husker jeg selv for halvannet år siden, at jeg ikke klarte å se hvorfor mine bilder var dårligere enn mange andres her inne. Det blir litt å se seg blind på noe og sånt..

 

Vanskelig å skrive nøyaktig hva jeg mener, men dette er iallefall et bra førstebilde på bildekritikken! Det tror jeg ingen kan diskutere på. At det ikke holder topp10-standard er en annen ting..

 

Her er noe galt med hvitbalansen i bildet først og fremst. Tror vi er ganske mange som plages med rett hvitbalanse på vinterbilder i lite lys.. Her hadde du nok måtte gå opp flere tusen K for å finne "hvit" som den skal være. Dette er blå snø men det er vanskelig å se uten sammenligning..

 

En annen ting er at bildet er kraftig undereksponert. Det første jeg vil råde deg til er å skaffe deg et enkelt, og effektivt bildebehandlignsprogram der du kan lysne eksponeringer og rette hvitbalansen.

(Samt rette opp horisonten der det trengs. Tror du er sånn høvelig rett her med dette bildet :new_woot: )

Det er svært lite skarphet langt bak i bildet, noe som tyder på lavt f/-tall, blender.

Men himmelen er jo fint eksponert og jeg liker det at du har villet få med de stråene i forgrunnen som en del av bildet, og tror du kan mye mer bare det blir lettere å forstå sammenhengen mellom de forskjellige tallene i bildetakingen.

 

Se på KSolfjeld`s sine bilder her inne, f.eks ; Nydelige naturbilder. Se på Dan83`s rennende-vann bilder, Aak1`s bilder, Tomsi42... Rodswingers kritikker med hjelp og forslag (hvor er han blitt av forresten?)

Eksemplene er mange på endel mer og mindre hobbyfotografer som trenger hjelp til bildekritikk av og til, og legger ut meget bra bilder.

Disse er noe å strekke seg etter.

 

Det er bare et tips fra meg. Samt; vær selvkritisk og ta til deg det som blir sagt av kommentarer. Da tenker jeg ikke på "Bra bilde, fint tatt" osv.

 

 

Lykke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...