idukjent Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) hei. driver på med å lære meg html. har nå tatt skritet vidre til <form> og inputs problemet er script fila som skal ta i mot informasjonen. har lest å lest å kjørt gjennom en ASP tutorial. men møter på mange problemer. når jeg endelig fant en side der jeg bare kune kopiere teksten ut å lagre filene gikk de ganske greit. men da jeg skulle sende input informasjonen til ASP fila kom det opp spørsmål om jeg ville laste ned fila. vel jeg lasta den ned å åpna den. å de samme skjedde igjen og igjen kom meg liksom aldrig videre. lasta opp html filen jeg brukte. så skreiv jeg <body> Your name is <% =Request.Form("name") %> <BR> Your email is <% =Request.Form("email") %> </body> inn i et tekstdokument og lagret de som form_response.asp å valgte alle filer. er de noen som kan fortelle meg hva jeg gjør feil? eller kansje sende meg noen filer der dette virker slik at jeg kan bruke de som utgangspunkt. hadde hvert fint med hjelp av noen som vrikelig kan dette, vet ikke en gang om det er ASP filer jeg skal bruke til dette. Martin form_response.html Endret 29. desember 2009 av idukjent Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Ser ut som du prøver skrive variabelen ut feil. <% =Request.Form("name") %> vil sette det foran = tilsvarende verdien sendt for "name". Her har du ingenting, og koden feiler. Prøv <body> Your name is <% Response.Write(Request.Form("name")) %> <BR> Your email is <% Response.Write(Request.Form("email")) %> </body> Alternativt: <body> <% Dim name, email name = Request.From("name") email = Request.From("email") Response.Write("Your name is " & name & "<BR>") Response.Write("Your email is " & email) %> </body> Endret 29. desember 2009 av cbastus Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 ok prøver med dette da. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 virket ikke. finner filen når jeg klikker på subit men får beskjed om å laste ned en fil igjen Lenke til kommentar
backup Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Skal du kjøre asp-script på serveren må asp være aktivert på IIS som må være installert og kjører på serveren. Hvis disse ting ikke er i boks på serveren, får du nettopp tilfellet ditt, nedlasting av fil. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du driver å lærer deg HTML skriver du. Om ikke du kan HTML, så la ASP'en ligge til du behersker HTML. Og hvis du må kjøre ASP på dette stadiet, så skal filer med ASP-kode ha etternavnet .asp eller .aspx, og ikke .html. Og så gjør som backup sier, installer/start IIS, legg filene i riktig undermappe, og kjør filene fra nettleseren din med adressefelt i denne dur: http://localhost/testeprogram001/forms.asp Lenke til kommentar
backup Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Skal man kjøre IIS på egen hjemme-pc er første bud at den må ha et windows som støtter IIS som for eksempel Win XP Pro, Vista Ultimate, Vista Home Premium (en begrenset versjon av IIS), Vista Business, Vista Enterprise, Win 7 Ultimate eller Win 7 Pro. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Etter instalasjonen kom jeg inn på internet information service(IIS) Manager. må jeg gjøre noen endringer dær for å få kjørt filene?. kan laste opp de nye filene jeg har laget ved hjelp av nettsider i PHP. bruker et program som heter Wampserver. programmet ba meg omm å legge filene i localhost mappen. hvor er den, <html><body> <?php $quantity = $_POST['quantity']; $item = $_POST['item']; echo "You ordered ". $quantity . " " . $item . ".<br />"; echo "Thank you for ordering from Tizag Art Supplies!"; ?> </body></html> lagret som .PHP format ordre.html Endret 29. desember 2009 av idukjent Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Ja, du må gjøre det jeg skrev. i riktig mappe og riktig filetternavn. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 ja. men hvordan da? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 En ting du bør bestemme deg for er hvilket serverspråk du skal bruke. Til å begynne med var det ASP men i det siste eksempelet er det PHP. To forskjellige språk. Egentlig vil eg fraråde deg til å begynne med noen form for scriptspråk før du behersker HTML og HTTP-protokollen i praksis. Dvs, overse alt som står mellom <?php, <?, <% og %>, ?>. Kun fokuser på filer med filendelsen .html eller .htm(og til nøds .css om du skal lære deg CSS også). Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Klikk på denne linken: http://localhost/ og denne: http://127.0.0.1/ Om du får feilmelding på begge, er ikke IIS installert eller startet. Fiks det først. Høyreklikk på filen som skal inneholde asp-kode, velg "Gi nytt navn" og endre fra filnavn.html til filnavn.asp. Flytt så mappen som inneholder webprosjektet ditt til en undermappe i webserveren. Den heter www, webroot eller et eller annet. Så prøver du å skrive ca dette i nettleseren din: http://localhost/mittwebprosjekt/filnavn.asp Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 har bestemt meg for php. begynte med asp men ble anbefalt å bruke php derfor gikk jeg over til de. kan bruke html. problemet nå er at php filen blir åpnet som en nedlastning å ikke som en tilbakemelding til browseren. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 PHP støtte ser ikke ut til å følge med WAMP standard installasjon: WAMP addons Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hvorfor snu når du var halvveis i gang? ASP med VBScript er nok et litt enklere språk å lære enn PHP. Men ok, avinstaller IIS, installer Apache med PHP-modul, og gjør tilsvarende som jeg skrev, bare at filene heter .php istedetfor .asp/.html. og legg mappen under www under apache-directoriet. Er egentlig enig med nomore, du bør ha brukbare skills før du går over til PHP eller ASP. For hva er det egntlig du skal med dette? Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 takk for hjelpen. alt funka til de siste. fikk ikke åpne den siste linken kom på de to førtse til en velksoms side for IIS7 jeg endret der du srev filnavn til navnet på fila som jeg lagret i en mappe jeg kalte mittwebprosjekt inne på wwwroot Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 avinstallerer jeg å instalerer på nytt igjen på samme plass som jeg fant IIS førte gange? controlpanel\programs and features og turn of/on knappen til windows feactures? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Dette er årsaken til at du ikke bør begynne med scriptspråk før du forstår forskjellen og virkemåten. Og du bør heller ikke begynne å styre med installasjon av en webserver dersom du ikke vet hvordan den fungerer på en grunnleggende måte, når du samtidig prøver å lære deg HTML/PHP/ASP. Men nok om hva du burde og ikke burde. Kort skissert: - Sørg for å ha kun en webserver installert på maskinen. Fjern den du ikke vil ha. IIS bør benyttes med ASP og Apache(WAMP) bør benyttes med PHP. - Webserveren er satt opp med en standard website. Finn ut hva som er hjemmekatalogen for denne websiten. - Legg alle filer du jobber med i denne hjemmekatalogen. - Sørg for at den webserveren du kjører(sørg og for at den faktisk kjører) har støtte for det språket du vil bruke(HTML støtter den uansett, men den må også støtte PHP eller ASP, alt etter hva du vil fortsette med). - Sørg også for at port 80 er åpen i brannmuren på maskinen din. Når du nå åpne nettleseren din og går mot http://localhost/, hva skjer da? Hvilken melding får du opp? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Nå har du fått opp IIS, flyttet mappen til riktig plass og klar for å bruke det. Så vil du ikke bruke det likevel? Avinstaller IIS kun om du ikke vil bruke ASP. Isåfall må gjøre det jeg skrev i forrige post. Lenke til kommentar
idukjent Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 hvirker flott nå. takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå