Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rar feil i Windows7 og ny HW, mistenker hovedkort

Anbefalte innlegg

Når maskinen booter fra helt avslått status går den sakte over i bluescreen etter ca 5 minutter. Går jeg under boot, fra helt avslått maskin, innom bios og bare ut igjen via F10 er den frisk som en fisk. Jeg kan også restarte maskinen, med en gang etter fullført boot fra helt avslått maskin og da fungerer den fint.

Sakte over i bluescreen, mener jeg med at maskinen får performance vansker. Det merkes best i lydkanalen der den gradvis begynner å hakke og sprake. (cpu er ikke hardt belastet når dette skjer)Får jeg ikke avsluttet det jeg holder på med raskt og rebootet(i løpet av 1-2 min) vil den tryne helt og enten fryse eller gå i bluescreen.

Siden feilen er mest merkbar i lydkanalen som forvarsel har jeg prøvd med både det innebygde lydkortet på hovedkortet og med et PCI SB Creative XFI lydkort. Internt lydkort var disablet i bios når PCI kort er brukt. PCI kort er skrudd ut av maskinen når internt kort er brukt. Ingen av alternativene påvirket resultatet.

jeg bruker Windows 7 pro 64bit

dette OS ble installert fra scratch når de nye komponentene ble satt inn. installasjonsprosessen som varte i ca 20 min gikk helt fint. Eneste jeg merket meg var at den stod i ca 5 min og tilsynelatende ikke gjorde noe ved et steg i installasjonen. om dette er normalt vet jeg ikke da det er min eneste Windows 7 installasjon og første gang med SSD disk som OS disk.

Feilen har vart helt siden jeg hadde en kraftig HW/SW oppgradering av min PC.

de deler som er nye:

Hovedkort Asus P6T

CPU: Intel Corei7-920 (ikke overklokket)

RAM OCZ DDR3 PC3-12800 1600MHz Platinum Tri Channel 6GB

Harddisk: SSD Intel X-25 80GB g2

Windows 7 64bit Norsk

gammelt utstyr:

Lydkort Creative SB Xfi

Skjermkort nvidia 8800 GTS

Strømforsyning OCZ GameXStream 600W

DVD-brenner SATA - kan umulig være relevant

Antec p181 -kan umulig være relevant

Jeg har kjørt ASUS update og lagt inn siste BIOS

Inspill og ideer er velkommene :-) Har jeg ikke beskrevet alt relevant, så skal jeg legge til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...