Gå til innhold

Næringsmiddelindustriens omfattende juks og lureri - hvordan kan det skje?

jonlem

Anbefalte innlegg

Tror jeg må stille meg bak iNeo i utsagnet om farlige doser.

Så må vi også huske at hvordan vi opplever de enkelte matvarer og eventuelt tilsetningsstoffer kan være svært individuelt, det er veldig vanskelig å lage universelle regler for hvordan feks melk virker på kroppen vår på kort sikt.

Ang aspartam og andre (kunstige) søtstoffer, så er jeg langt på vei enig i at bruken av disse er atlfor utstrakt og nok kunne og burde vært begrenset. Jeg har litt trøbbel med å forstå hvorfor ikke feks Stevia er mer brukt i næringsmiddelindustrien.

Derimot tror jeg ikke at mengdene aspartam vi får i oss er et produkt av onde myndigheters overlagte forsøk på å gjøre oss syke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ramius, det finnes ikke noe som heter farlige substanser bare farlige doser. Melk, vann og luft er farlig i for store doser, tviler på at noen vil argumentere med at det er usunt å drikke ett glass melk om dagen..

Det du sier er riktig, men altfor naivt og diplomatisk sagt til å kunne regulere praksisen av melkedrikking.

Det artikkelen i linken tar opp, er at mennesker drikker melk når de er tørste. Dette mener de er feil, fordi de omtaler melk som mat. De mener kroppen egentlig vil ha vann når den er tørst, og at det å drikke melk da skader kroppen.

Kanskje litt aggressiv konklusjon, men det jeg forstå er at det innlegget mener, at det eneste riktige å gjøre når du er tørst - er å drikke vann. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Det gjelder vel egentlig uansett hva du drikker når du er tørst hvis du ikke drikker vann. Er du tørst og alltid drikker cola,melk,saft eller juice istedenfor rent vann så får du jo i deg mye mer "mat", der "mat" betyr kalorier,karbohydrater som det da til slutt blir for mye av og det lagres som fett hvis du ikke har bruk for energien.

Hvis du har et teoretisk kalori budsjett på 3000 pr dag og du er på 2990 i det du blir tørst - drikker du da et glass vann så får du kanskje i deg 2 kalorier? Drikker du derimot et glass juice får du kansje i deg 50 kalorier og du har kommet over grensa på 3000 kalorier og du har lagt på deg.

Ja juice er sundt men da burde det glasset med juice vært innberegna på de 3000 kaloriene og driki pga at det var en del av et sundt måltid ikke fordi du var tørst.

Lenke til kommentar

Tja, alt etter hvor vannet kommer fra, kan det vel godt inneholde en viss mengde uhumskheter og mystiske substanser, sånn strengt tatt. Dette kan nok gi en mikroskopisk mengde kalorier. Kanskje litt proteiner, om du er heldig og har smådyr i krana.

Men, off topic!

On topic:

Næringsmiddelindustrien har ikke sånn sett en veldig innvirkning på hva vi drikker, det kan vi på mange måter velge selv.

Problemet er at de jukser, mye av hva vi kjøper i butikkene er ikke hva de forsøker å gi inntrykk av at det er - begreper som "hjemmelaget" og "fersk" blir tøyd til det aller ytterste.

Hvorfor gjør de det, og hvorfor godtar vi det?

Lenke til kommentar

De gjør det nettopp fordi vi godtar det. Som all annen industri ønsker næringsmiddelindustrien å tjene penger. I og med at de fleste norske forbrukere nesten bare har brydd seg om prisen, har det lønt seg for produsentene å lage stadig dårligere produkter.

Men nå som det kommer stadig flere mere kvalitetsbevisste forbrukere ser utviklingen positiv ut. Det kommer flere høykvalitetsprodukter slik at vi som er villig til å betale ekstra for kvalitet kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Tja, og i dette "frie markedet" står også industrien stort sett fritt til å lure deg til å tro at du bestemmer selv hva du pakker i deg ;)

Det er i bunn og grunn opp til deg selv. Om man undersøker litt på egen hånd slipper man som regel de store overraskelsene. En god enkel start er å alltid sjekke varedeklarasjoner når man kjøper noe. Framsiden av etikkettene grenser ofte opp mot rent lureri, men det er vanskeligere å pynte på deklarasjonen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det er også litt av poenget mitt. Vi er blitt late, halvblinde og naive når vi kun ser på forsida av emballasjen. Personlig hadde jeg omtrent aldri lest en innholdsfortegnelse inntil for et par år siden, og det er lett skremmende.

Samtidig synes jeg det er litt synd at man er nødt til å omtrent ta utdannelse i kjemi og E-stoffer for å forstå hva mye av maten inneholder. Det skulle vært enklere.

Lenke til kommentar
Da er du født noen år for sent, dessverre. Nå om dagen må du lese deg opp på det meste, til og med maten du kjøper.

Folk har rett til ærlig og objektiv informasjon om produktene de kjøper, mens de kjøper dem. Dette kravet oppfylles altfor dårlig. Henviser til VGs seneste sak om innholdsfordelingen på sjokolade. Produsentene gjør alt de kan for å skjule sannheten og skape illusjoner. Dette manipulerer folks oppfattning, dette er ikke bra. Vi som innbyggere kan kreve ærlighet og oppriktighet mot oss som kunder. Uten oss er produsentene ingenting.

r du tørst og alltid drikker cola,melk,saft eller juice istedenfor rent vann så får du jo i deg mye mer "mat", der "mat" betyr kalorier,karbohydrater som det da til slutt blir for mye av og det lagres som fett hvis du ikke har bruk for energien.

Jeg må vel innrømme at jeg faller i denne fella. Jeg drikker vel nesten aldri vann, men juice, vørterøl, mineralvann og annet - istedenfor vann. Men alle disse har ting som er godt for kroppen. Selv om juice har kalorier så er det vel kanskje viktigere at du får i deg vitaminene, dersom du spiser lite frukt. I tillegg så kommer jo alt i naturen fra vann, som vi spiser, så det folk lager juice av har jo allerede en god mengde vann, akkurat som vi mennesker.

Lenke til kommentar
Folk har rett til ærlig og objektiv informasjon om produktene de kjøper, mens de kjøper dem. Dette kravet oppfylles altfor dårlig. Henviser til VGs seneste sak om innholdsfordelingen på sjokolade. Produsentene gjør alt de kan for å skjule sannheten og skape illusjoner. Dette manipulerer folks oppfattning, dette er ikke bra. Vi som innbyggere kan kreve ærlighet og oppriktighet mot oss som kunder. Uten oss er produsentene ingenting.

Det kan du si!. Men mat er ikke i noen særstilling her vil jeg påstå. Nærmest hver minste lille ting man kjøper idag krever en eller annen form for bakgrunnsjekk for å finne ut hva man får. Og det blir verre og verre i mine øyne fordi folk i bunn og grunn ikke bryr seg. Bare de blir overbevist er det greit, det spiller ingen rolle om det er objektive fakta eller subjektive meninger som overbeviser dem...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...