TotalVarsling Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hei jag var på statoil og tankade, på pumpen stog det -12.57kr/L og jag tankade för cirka 500 men på pumpen stog det -500 jag gick in og ville juh självklart inte betala, de på städe sa jag skulel lämna nummer så chefend eres skulle ringa, han ringde upp og påstog att jag var tvungen att betala. är det inte priset på pumpa som gäller? han skulle skicka saken vidare till statoil, men vad är min rätt i det hela? måste jag betala eller skall jag ikke betala? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Har ikke sett noe "forbehold for feil prisen" på noen av de bensinsstasjonene jeg har sett. Ser ikke hvorfor du skal betale for deres feil.. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hvilken feil er det egentlig snakk om? Trodde du at du skulle få kr 12,75 pr liter du fikk på tanken, siden det sto minus foran? Under forutsetning at du fylte sånn ca 39 liter (som blir ca 500 kr med den literprisen) har det vel ikke skjedd noe galt? Hvorfor skulle du ikke måtte betale for varen? Det hadde vært noe annet om prisen var åpenbart feil (f.eks 1,27 kr/liter eller 127,5 kr/liter). Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 så det du menar är att jag måste betala även om det står - framför prisen? är det inte så att den prisen som står på varan är den som gäller? i det här fallet så är det juh antingen att jag ikke skall betala något eller att de skylder mig pengar? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) At stasjonen skylder deg penger kan du i hvertfall glemme, den er så håpløs at du aldri vil få gjennomslag for det. Så lenge antall liter fylt bensin stemmer, ser jeg ikke du kommer noen vei med å kreve gratis bensin heller. Endret 29. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Ser jeg leste litt feil, hvis det står minus (-) forran prisen, så forstår jeg at eier ønsker betaling selv om han kanksje kunne vært litt rundt og delt regningen elns. Haddet tilfellet vært at prisen var komma feil, så burde stasjonen stått for tapet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 är det inte så att den prisen som står på varan är den som gäller? Hahaha. Ja du skulle vel ønske det du. Dessuten har du fått bensin til en verdi av 500 kroner, og da skylder du stasjonen 500 kroner. Sunn fornuft veier nok tungt her. Man kan ikke bruke de 100 000 kronene som plutselig dukker opp på kontoen din uten at du vet hvorfor. Eller, man kan bruke de, men da skylder du plutselig banken 100 000 kroner. Sånn er livet. Haddet tilfellet vært at prisen var komma feil, så burde stasjonen stått for tapet. Hadde det vært kommafeil så hadde ikke de inne i kassen merket det, han som fylte tanken hadde kjørt lykkelig av sted med full tank til en billig penge. Så hadde de nok kommet i ettertid og krevd pengene av han allikevel. Om de da hadde kommet så langt er usikkert. Hvis eg tolker TS rett så har han faktisk gått inn og krevd å slippe å betale/få 500 kroner av bensinstasjonen. Og da må eg bare le. :!: Morsomt forsøk, men hvis det var seriøst ment så er man rimelig naiv. Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Saken är juh att om du är i en livsmedelsbutik till exempel og du skall köpa en vara og den är feilmärkt så det står 10:- när den egentligen kostar 53 eller vad som hällt så är det prislappen på varan som teller. samma sak om de prissatt bensinen feil exempelvis 1kr litern. vilket betyder att är det ett minus framför så gäller väll samma prinsip? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Saken är juh att om du är i en livsmedelsbutik till exempel og du skall köpa en varaog den är feilmärkt så det står 10:- när den egentligen kostar 53 eller vad som hällt så är det prislappen på varan som teller. Må ærlig innrømme at eg ikke har hørt om denne regelen. Har derimot sett mange som kommer til kassen og får en annen pris enn det som stod på varen inne i butikken. Det som da har vært avgjørende er om varen har vært annonsert billigere, har den det så er saken grei. Hvis ikke så har eg inntrykk av at om butikken har satt opp prisen på en vare og glemt å merke ny pris i butikken så kommer man ingen vei. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Stort sett alle tar forbehold om feilprising, så det å prøve å få tilbake penger var ikke den beste planen. Jeg ville betalt og kjørt videre, sjangsen er der for at de ikke hadde funnet dette ut innen rimelig tid og derfor ikke kunne krevd pengene tilbake (du kan alltids skylde på at du var trøtt/ikke pleier å sjekke prisen..) Det med feilmerking var vanligere før (da det enda var prislapper og ikke strekkoder) Er det stor forskjell mellom prisen som står i butikkhyllen og det som kreves i kassen, kan man alltids protestere, men da må man være forberett på å betale full pris eller gå tomhent ut av butikken. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Saken är juh att om du är i en livsmedelsbutik till exempel og du skall köpa en varaog den är feilmärkt så det står 10:- när den egentligen kostar 53 eller vad som hällt så är det prislappen på varan som teller. samma sak om de prissatt bensinen feil exempelvis 1kr litern. vilket betyder att är det ett minus framför så gäller väll samma prinsip? Saken her er vel at en bensinstasjon har store skilt hvor prisen pr.liter bensin står. Disse var vel ikke merket med - foran prisen, og dermed er det ingenting som tilsier at du ikke skulle visst prisen før du stoppet for å fylle. Det er ikke reklamert med feil pris, men det er kommet opp på en av pumpene med ett minus foran. Personlig tviler jeg på dette går under det samme som at en butikk priser feil under en vare i butikken og skal ha en annen i kassa. Du ble vel bedt om det samme beløpet som antall liter du fylte skulle tilsi, og det som stod på skiltene utenfor. Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 jo det är förvisso sant, trodde bara att det var samma sak med pumpa, men jag antar jag får ta turen inom og betala =) men det var juh ett fint försök i alla fall =) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Vil anta det er noe så enkelt som en lysdiode i pumpedisplayet som har hengt seg opp. Trenger ikke være feilprising engang. Og nei du har ikke handlet i god tro om at den prisen var gjeldende. Du er fullstendig klar over at ingen betaler for å gi deg bensin. Unskyld at jeg sier det men dette vitner om en påståelig kunde som ikke skyr en krangel der han vet han har feil bare for å spare noen usle kroner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Så det bIsk0p ønsker er altså en kilometerlang avtale man må skrive under før man får tanke bensin. Takk for at du ønsker å utsette alle oss andre for den ulempen bare for at noen idioter skal få slippe å tenke selv. Heldigvis for resten av oss er ikke slike forbehold nødvendige. Til trådstarter: Avtaleloven § 32 sier at dersom det er eller bør være tydelig for deg at dette er feiltrykk, feilskrift, eller på annen måte feil så er ikke avtalen bindende. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Godt å få bekreftet våre fordommer mot svensker Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg sier på ingen måte at en avtale er nødvendig, forstår ikke hvor du tar dette fra. Vanlig sunnfornuft holder i de fleste tilfellene, akkuratt med bensin pris er ikke noe reelt for min del da jeg ikke ser på prisen. Trolig ville jeg ikke fått med meg om den var for mye eller for lite noen av veiene. men hadde pumpeprisen vært på 6kr/l ville de fleste slått til uten å spurt om dette faktisk var rett pris. Selv om ikke alle gode gjerninger skal belønnes i penger, eller at det trengs, så ville trolig den personen som hadde sagt i fra endt opp med å betale full pris som en takk for hjelpen.. Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Sånn burde verden vært, om du prøver deg på pumpestikk kommer betjeningen løpende etter og vil gi deg en 500-lapp. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det eg funderer litt på. Hva ville skjedd om TS betalte med kort ute på pumpa? Ville det blitt -500 --> 0 kroner trekt fra kontoen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 jag gick in og ville juh självklart inte betala Her gjør trådstarter seg vanskelig, bare for kveruleringens skyld. Trådstarter: Du visste at prisen var feil, ettersom ingen gir bort bensin gratis, samt gir deg penger i tillegg for bensinen du fyller. Det står ganske klart i forbrukerkjøpsloven, at om man hadde grunn til å tro at prisen var feil, så har man ingen rett til å kreve å få varen til den prisen (eller å få penger i tillegg til varen). Når du i tillegg tvinger sjefen på stasjonen til å kontakte Statoil, og fortsatt hevder at du har rett, så vitner det om liten omtanke for andre. Det er nemlig menneskelig å feile. Den som er uten skyld kan kaste den første sten, og så videre. Eller anser du deg selv som overmenneskelig? Du skriver selv at det var et "fint forsøk"? Beviser jo bare det jeg skriver over her. Beklager om dette virker frekt, men jeg er dessverre borte i enkelte vrange kunder som er som deg, og det gjør hverdagen både vanskeligere og surere for oss enn om dere hadde holdt dere for god til sånne patetiske forsøk. Tenk litt på den som står bak kassa også, og hvordan du fremstår som person, før du prøver noe lignende igjen senere. Du ødelegger muligens dagen til en eller flere personer, bare fordi du velger å misforstå noe som normalt oppegående personer ikke misforstår. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Trådstarter: Du har handlet i ond tro, dette er brudd på avtaleloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå