Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en ISO fil med Mandrake 9.1 CD1 på.

Saken er den at MD5SUMen forandrer seg når jeg kopierer filen til PCen med brenner. På VG diskusjonen sier de at da er filen skadet osv... Er det sånn? Kan man ikke kopiere i nettverk uten at den forandrer seg?

PS! MD5SUMen på maskinen jeg lastet filen ned til er lik den som er på linuxiso.org altså er den riktig men forandrer seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes merkelig ut, men hele poenget med md5sum er nettopp å undersøke "integriteten" til en fil (mest brukt til iso filer). Så hvis den er annerledes er fila forandra, ja.

Men bare prøv å brenn den ut, det værste som skjer er at installasjonen stopper opp på veien, eller at mandrake ikke klarer å boote e.l.

(Sjekk forresten størrelsen på fila i bytes, hvis de er identiske i størrelse kan jeg ikke tenke meg at du får problemer. Ustabilt/dårlig nettverk?)

Lenke til kommentar
Har en ISO fil med Mandrake 9.1 CD1 på.

Saken er den at MD5SUMen forandrer seg når jeg kopierer filen til PCen med brenner. På VG diskusjonen sier de at da er filen skadet osv... Er det sånn? Kan man ikke kopiere i nettverk uten at den forandrer seg?

PS! MD5SUMen på maskinen jeg lastet filen ned til er lik den som er på linuxiso.org altså er den riktig men forandrer seg.

De på vg diskusjonen har rett, fila har forandret seg viss md5sum'en ikke stemmer med den orginale.

Filer kan overføres uten at de forandret, men den letteste "tabben" man kan gjøre er at man laster ned en fil ifra en ftp i ascii overførings modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...