Gå til innhold

Starte opp en Youtube tekno-blogg kanal?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å starte opp en egen tekno-blogg kanal på Youtube, hvor jeg tenkte å ta med forskjellig aktuell maskinvare hjem fra jobb, kjøre en liten unboxing, snakke løst om den utvalgte maskinvarer og kanskje muligens ta opp andre aktuelle ting og smelle dette opp som en slags video-blogg / podcast på Youtube?

Selv har jeg null erfaring med verken opplasting filmer på Youtube, jeg har aldri redigert verken lyd eller film før, jeg har heller aldri forsøkt å filme eller spille inn noen form for podcast!

Derfor ser jeg på dette som en unik og underholdende måte for meg selv (og de jeg eventuelt for med meg) til å skaffe oss helt nye erfaringer på områder hvor vi per dags dato er nokså blanke, samtidig som vi kan kose oss og ha det gøy foran kamera, og forhåpentligvis kunne faktisk formidle noe videre til folk der ute som kunne hatt interesse av noen slike filmsnutter på Youtube!

Burde ikke være noe stort problem å få jobben med på noe slikt, da dette er gratis PR / markedsføring igjennom en gratis kanal, og selv så syntes jeg tanken hvert fall høres veldig morsom, spennende og ikke minst utfordrende ut!

Hvorfor Youtube? Enkelt og greit fordi det er raskt, enkelt og bredt tilgjengelig for alle!

Men for å få til noe vellykket så kreves det jo selvfølgelig litt arbeid, men det kreves jo også litt maskinvare og programvare for å få til dette på en best mulig og litt effektiv måte?

Er det noe vi eventuelt burde tenke på før vi hopper ut i dette? Første vi må ha er vell noe greit utstyr for opptak av lyd og bilde, også programvare for å redigere det hele etterpå før det blir lagt ut? Det meste får vi nok tak i via jobben, men hadde vært kjekt om noen kunne komme med noen tips og anbefalinger av både maskinvare og programvare, eller helt andre tips og triks noen måtte ha gjemt på lager!

EDIT:

Bare sånn for å leke meg litt med hvordan opplasting til Youtube egentlig fungerer så smelte jeg bare opp en helt ubehandlet liten filmsnutt tatt opp med min iPhone 3G: Link

Må si at til tross for at iPhone 3G ikke er spesielt god på video opptak, så er det smått skuffende hvordan Youtube tilsynelatende gjør den nokså lavoppløste og dårlige kilden faktisk en god del verre? Vet ikke om det er noen supre triks til å få Youtube filmer bra jeg?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner som oftest med skikkelig HD materiale under opplasting.

Dette fordi YouTube komprimerer i .FLV formatet, og her kan det bli aggressivt.

Dyrt utstyr for opptak kreves heller ikke, sjekk ut 3DGameman på YouTube, han har en film hvor han forteller om hva han bruker, og da ser du straks at det er billige greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...